Jak chronić się przed wiosenną grypą?

katarzyna_a - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Zwiększone ryzyko zachorowania na grypę, wbrew powszechnemu przeświadczeniu, nie kończy się w ostatnim dniu zimy. Wręcz przeciwnie. Kilka pierwszych tygodni wiosny to okres, w którym wirus grypy atakuje znacznie częściej. Dzieje się tak, ponieważ nasza odporność jest zdecydowanie słabsza. To dlatego wiosną dużo częściej chorujemy na grypę i dokucza nam przeziębienie. Możemy tego uniknąć przestrzegając kilku ważnych zasad. Oto one.
1
Co warto wiedzieć o grypie?
Grypa to wirus, który atakuje cały organizm - tym różni się od przeziębienia. Do zarażenia dochodzi drogą kropelkową. Objawy rozwijają się gwałtownie w ciągu 48 godzin. Rekonwalescencja chorego trwa około dwóch tygodni.

Najczęstsze objawy grypy to:

* ból kości i mięśni w całym ciele;
* wysoka gorączka;
* katar;
* suchy kaszel;
* silne bóle głowy;
* bóle stawów;
* uczucie wyczerpania;
* brak apetytu.

Grypa, mimo że zostanie względnie wyleczona, może przynieść poważne powikłania zdrowotne. Te najczęstsze to:

* zapalenie płuc i oskrzeli;
* zapalenie ucha środkowego;
* zapalenie zatok;
* zapalenie mięśnia sercowego i osierdzia;
* zapalenie mięśni;
* zapalenie opon mózgowych;
* zapalenie rdzenia kręgowego;
* zespół wstrząsu toksycznego i kilka innych schorzeń.

Przed grypą, szczególnie w okresie wiosennym, warto się umiejętnie chronić. Oto, co może nam w tym pomóc.
2
Szczepionka
Im wcześniej się zaszczepimy, tym mniejsze ryzyko zachorowania na grypę. O szczepieniu powinny pamiętać szczególnie osoby, które chorują przewlekle, dzieci, seniorzy oraz kobiety planujące ciążę.

Hartowanie organizmu
Hartowanie ciała to znany sposób na wzmocnienie organizmu, a jednocześnie zapobieganie takim chorobom, jak przeziębienie czy grypa. Jeszcze w okresie zimowym warto zacząć ćwiczyć. Najlepiej wybrać się na siłownię, basen lub regularnie biegać.

Z dala od zainfekowanych miejsc
Ryzyko zachorowania na grypę zmniejszymy również stroniąc od miejsc, w których gromadzą się bakterie - baseny, szpitale, komunikacja miejska. To właśnie tam najłatwiej się zarazić.

Higiena rąk
W profilaktyce przeciwgrypowej ważne jest również dbanie o higienę rąk. Ręce należy myć regularnie kilka razy dziennie, a także po każdej wizycie w toalecie i po przyjściu do domu.

Regularne picie wody
Odpowiednie nawodnienie organizmu zapewnia mu prawidłowe funkcjonowanie jednocześnie wzmacniając zdrowie. Wydalamy wówczas z naszego organizmu toksyny i szkodliwe substancje.
3
Odpowiedni ubiór
Wiosenna pogoda bywa zdradliwa, dlatego powinniśmy pamiętać również o odpowiednim ubiorze. W pierwsze wiosenne dni warto ubierać się jeszcze na tzw. cebulkę. W dowolnej chwili będziemy mogli zdjąć wierzchnią odzież i się przewietrzyć.

Dotlenienie
Pamiętajmy również o regularnym dotlenianiu organizmu. Spędzajmy czas na świeżym powietrzu spacerując, jeżdżąc na rowerze lub biegając.

Zdrowa dieta
Nie bez wpływu na nasze zdrowie pozostaje również dieta. By wzmocnić odporność i uchronić organizm przed chorobami, powinniśmy uwzględnić w jadłospisie sporo owoców i warzyw, które stanowią bogate źródła witamin i antyoksydantów.

Konsekwentna profilaktyka zmniejsza kilkakrotnie ryzyko zachorowania na grypę.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

pożywne śniadanie
Apetyt na jedzenie
mikrofalówka

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie