Stłuczka samochodowa

Jak zachować się po stłuczce samochodowej?
ImreImre - specjalista Tipy.pl

W ostatnich latach wzrosła liczba wypadków samochodowych. Jeżeli kiedykolwiek przytrafił Ci się jakiś wypadek lub stłuczka samochodowa, doskonale zdajesz sobie sprawę z następstw. Nie wiesz jak się zachować, jesteś przerażony. Często też dolegliwości, następstwa wypadku dokuczają już po wydarzeniu. Musisz zapamiętać jak najwięcej szczegółów, aby w razie potrzeby odtworzenie sytuacji było łatwiejsze, np. w razie ewentualnego postępowania sądowego. Pamiętaj jest kilka ważnych etapów, o których należy pamiętać w razie wypadku.
P

* Zeszyt, notatnik itp.
* Aparat fotograficzny
* Apteczkę pierwszej pomocy
* Ksero dokumentów: prawa jazdy, ubezpieczenia, dowodu rejestracyjnego,

1
Po stłuczce/zderzeniu, jeżeli samochód jest sprawny do jazdy musisz zjechać na pobocze, lub jakieś bezpieczne miejsce, aby przejeżdżające auta nie zderzyły się z Tobą lub Twoim autem.
2
Jeżeli auto jest w bezpiecznym miejscu, wysiądź i porozmawiaj z kierowcą auta, z którym się zderzyłeś. Ustalcie, kto ponosi winę za zaistniała sytuację. Spisz dane kierowcy: adres, telefon, imię i nazwisko, numer prawa jazdy, firmy ubezpieczeniowej.
3
Ten kto ponosi winę za stłuczkę powinien spisać własnoręcznie oświadczenie, które będzie ci potrzebne podczas ubiegania się o odszkodowanie. Na oświadczeniu muszą się znaleźć:

- dane osoby kierującej (imię, nazwisko),
- dane właścicieli pojazdów uczestniczących w kolizji,
- dane pojazdów – numery rejestracyjne, firmy ubezpieczeniowe i numery polis,
- data, godzina i miejsce zdarzenia (np. skrzyżowanie ulic..., pasy na ulicy... na przeciwko..., itp)
- uszkodzenia pojazdów (wgięcie na błotniku, pęknięty błotnik, rysy na tylnej klapie itp.) oraz inne szkody (np. uszkodzony towar, który był przewożony)
- okoliczności - należy dokładnie opisać jak doszło do wypadku (np. zagapiłem się i wjechałem w samochód znajdujący się przede mną itp).
- świadkowie zdarzenia (może to być pasażer który z nami jechał lub ze sprawcą kolizji, przechodnie - osoby te powinny się podpisać pod orzeczeniem).
- własnoręczny podpis pod orzeczeniem - podpisuje się sprawca kolizji i poszkodowany.
4
Jeżeli nie możecie ustalić, kto był sprawcą wypadku niezwłocznie zadzwoń na policję.
5
Jeżeli masz aparat zrób zdjęcie miejsca wypadku (obszaru wokół, jakichś znaków, które się tam znajdują itp.). Zrób zdjęcie samochodów ze wszystkich 4 stron, numery nadwozi i rejestracyjne.
6
Zadzwoń na pogotowie, jeżeli jest ktoś poszkodowany, ranny, udziel pierwszej pomocy, jeżeli wiesz jak. Skontaktuj się z firmą ubezpieczeniową w ciągu 24 godzin.
7
Jeżeli zostałeś jakkolwiek poszkodowany skontaktuj się z prawnikiem, aby dokumenty, które będą przedstawione do firmy ubezpieczeniowej sprawcy wypadku były prawomocne. Nie zawsze jest potrzeba angażować prawnika, ale musisz być świadom, że sprawy powypadkowe są bardzo ważne, a Ty będąc w stresie po wypadku możesz coś przeoczyć. W takich sytuacjach warto skorzystać z porady i pomocy prawnika.
?

Wskazówki
* Od razu po stłuczce zbierz dane od ewentualnych świadków zdarzenia.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane