oznaki anemii

Jak rozpoznać anemię?

DoktorekDoktorek - specjalista Tipy.pl
Anemia to spadek ilości czerwonych krwinek. Istnieje wiele przyczyn tej choroby, najczęściej jest to niedobór żelaza. Jeśli masz łagodna anemię, możesz nawet nie zauważyć jej objawów. Czasem jednak zdarza się, że zauważamy objawy, ale ignorujemy je lub mylimy z czymś innym. Przeczytaj poniższe wskazówki, a dowiesz się jak prawidłowo zdiagnozować anemię.
P

* Suplement żelaza lub sok z pokrzywy (do kupienia tutaj)

1
Zbadaj swój odcień skóry. Masz bardzo blady kolor skóry? Nawet jeśli masz ciemną karnację, twoje usta mogą być blade, a twoja skóra wyglądać jak wyprana.
2
Zastanów się czy przez cały czas nie jesteś zmęczona i rozdrażniona. Są to najczęstsze objawy anemii.
3
Zadaj sobie pytanie, czy masz częste bóle głowy i tracisz apetyt. Są to zazwyczaj wczesne objawy anemii.
4
Zastanów się czy nie cierpisz na zaparcia – to także wczesne objawy anemii, które mogą pojawiać się nawet bez zmian nawyków żywieniowych.
5
Zastanów się czy nie masz problemów koncentracją. Może to mieć wpływ na twoją pracę lub wyniki w szkole.
6
Zastanów się czy nie masz czasem ochoty na jakieś niecodzienną żywność. To się nazywa pica lub łaknienie spaczone i możesz odczuć pragnienie zjedzenia bardzo dziwnych przedmiotów, nie będących żywnością, jak gleba czy papier.
7
Prowadź zapiski swojego nastroju. Anemia może przyczynić się do wystąpienia depresji.
8
Zastanów się w jaki sposób oddychasz. Jeśli oddechy są płytkie, najprawdopodobniej masz anemię. Czerwone krwinki są istotnym elementem w procesie oddychania. Objawy te mogą świadczyć o anemii w stopniu umiarkowanym lub zaawansowanym.
9
Zastanów się czy czasami nie odczuwasz, że twoje kończyny są chłodne. Może to być spowodowane przez słabe krążenie, które wywołane jest przez anemię.
10
Zastanów się czy czasami nie odczuwasz osłabienia i/lub zawrotów głowy. W ciężkich przypadkach możesz czuć się zbyt słaby, by wstać z łóżka, a podczas wstawania poczujesz mocne wirowanie w głowie. Staraj się wówczas nie zostawać sama w domu, zawsze miej kogoś pod ręką.
?

Wskazówki
* Jednym objawów anemii jest ból języka i owrzodzenie jamy ustnej, u kobiet z pewnością wystąpi zahamowanie miesiączki.
* Jeśli jadasz posiłki w biegu, przyjmujesz głównie żywność przetworzoną, ubogą w składniki pokarmowe i witaminy, co może przyczynić się do wystąpienia anemii. Jeśli zauważyłaś wymienione objawy u siebie, oznacza to, że możesz być anemiczką. Jednak anemia może być spowodowana także przez inne choroby, jak nieodpowiednie wchłanianie lub wydalanie składników odżywczych, zwłaszcza żelaza. Badanie krwi jest jedynym sposobem na zdiagnozowanie anemii. Jeśli więc podejrzewasz, że masz anemię, udaj się do lekarza.
* Nie przyjmuj zbyt wysokich dawek suplementów żelaza, jeśli nie masz 100% pewności, że jesteś chora na anemię. Żelazo w dużych dawkach może być toksyczne, a niedobór żelaza nie jest jedyną przyczyną choroby. Znacznie bezpieczniejsze są naturalne suplementy wspomagające walkę z anemią, np. sok z pokrzywy.
* Jeśli objawy utrzymują się lub jeśli masz wątpliwości, skonsultuj to lekarzem. Udzieli ci profesjonalnych rad na temat leczenia.

Powiązane porady

Dziecko je
anemia
anemia dieta

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Ola
16.01.2015
Od dwóch tygodni ciągle boli mnie głowa, od dwóch dni wymiotuję. Jest mi ciągle słabo, kręci mi się w głowie i mam bardzo blade powieki od wewnątrz. Wraz z bólem głowy tracę apetyt i od razu chce mi się spać. Zauważyłam też, że wypadają mi włosy, a paznokcie pokrywają się - jak to mawia moja mama - brakiem witamin, czyli takimi białymi plamkami. Przyznam się, że już sobie wyczytałam najgorsze scenariusze. A czy to może być anemia? Dodam też, że okresu nie mam od czterech miesięcy...
ania.ladeevit
25.03.2013
Oprócz badań w zdiagnozowaniu ważne jest też zebranie szczegółowego wywiadu (czy kobieta np się odchudza, ma obfite miesiączki, czy karmi piersią).
agnieszkaf
03.04.2010
Przyczyn anemii jest bardzo wiele, a anemia z powodu zelaza, wcale nie najczestsza (rowniez wystepuje np anemia z niedoboru kwasu foliowego albo witamin z grupy B). Warto zrobic przede wszytkim badania krwi, a do tego czasu mozna sprobowac zdrowo sie odzywiac, kupic w aptece witaminy, zadbac o kondycje fizyczna.