Owoce morza: Dlaczego warto je jeść?

monika_w - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Owoce morza nie bez powodu dietetycy zaliczają do grupy najzdrowszej żywności. Są źródłem minerałów oraz witamin niezbędnych dla zdrowia naszego organizmu. Niestety wciąż jemy ich zbyt mało, a tracimy naprawdę dużo. Owoce morza doskonale wpływają na serce i układ trawienny, obniżają poziom szkodliwego cholesterolu we krwi, a także stanowią bogate źródło białka. Przyjrzyjmy się bliżej ich właściwościom oraz sprawdźmy, które z owoców morza są najzdrowsze.
1
Co zdrowego znajdziemy w owocach morza?
Owoce morza to wyjątkowo cenne źródło wartości odżywczych. Znajdziemy w nich sporo białka, kwasów nienasyconych, a także całą gamę witamin oraz minerałów. Owoce morza bogate są w jod, magnez, cynk, selen, fluor, żelazo, miedź oraz witaminy: A, B, D i E. Przyjrzyjmy się tym najpopularniejszym.

Krewetki
Krewetki obecnie można kupić w większości supermarketów. Spotkamy je zarówno w świeżej, jak i mrożonej postaci. Krewetki są przede wszystkim bogatym źródłem dobrze przyswajalnego białka. Znajdziemy w nich również sporo witamin z grupy B, a także żelazo, magnez i cynk. Ponadto, zawierają one niewiele kalorii, bo tylko 80. Krewetki świetnie sprawdzają się w sałatkach, sosie własnym oraz w spaghetti frutti di mare.
2
Krab
Świeże kraby w Polsce, niestety, dostępne są rzadko. Pozostaje nam jedynie pocieszyć się wersją mrożoną. Krab jest uznawany za bardzo wykwintny i zdrowy owoc morza. Znajdziemy w nim sporo witaminy C oraz witaminy B12. Wartości energetyczna 100 gramów kraba to około 100 kalorii.

Rak
Z kolei rak to bogactwo potasu, który pozytywnie wpływa na cały układ sercowo-naczyniowy oraz jakość krwi. Ponadto, zawiera sporo błonnika, który usprawnia pracę układu trawiennego. 100 gramów raka to tylko 70 kalorii.

Homar
Homar wyglądem przypomina nieco raka rzecznego. Najlepiej smakuje duszony w sosie własnym z sokiem z cytryny. W homarze znajdziemy sporo białka oraz witamin z grupy B.
3
Małże
Małże dostarczą naszemu organizmowi sporo witamin: A, B, C oraz D. Są również dobrym źródłem sodu, potasu, wapnia, magnezu, boru, jodu i manganu. 100 gramów małży to około 120 kalorii. Najlepiej smakują jako dodatek do sałatek lub serwowane z pieczywem czosnkowym w sosie własnym.

Kalmary
Podobnie jak wyżej wymienione owoce morza, kalmary stanowią cenne źródło dobrze przyswajalnego białka. Znajdziemy w nich również witaminy z grupy B, a także jod, selen i fluor. Są bardzo smaczne, choć ich konsystencja nie każdemu opowiada - przypominają one galaretowate żyłki. W 100 gramach kalmarów jest około 170 kalorii. Nie należą zatem do grupy lekkich przekąsek. Kalmary najlepiej smakują obtoczone w bułce tartej, a następnie usmażone na oleju.

Jak widać, owoce morza to bogate źródło składników odżywczych, których potrzebuje nasz organizm, by prawidłowo funkcjonować. Warto na stałe włączyć je do naszego jadłospisu.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

mózg
warzywa
piękne włosy

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

Kinia
27.03.2018
Dieta śródziemnomorska kompletnie nie jest dla mnie. Jakoś nie przepadam za owocami morza, bo po prostu mi nie smakują. Wolę postawić na rodzime produkty, które nie są przetworzone i zawierają małe ilości cukru. Ponadto prowadzę aktywny tryb życia
Jawmart Agawu
26.03.2018
mają dużo cholesterolu