kawa

Jak przestać pić kawę?

WojciechWojciech - specjalista Tipy.pl
Uzależnienie od kawy jest realne, a spożywanie jej daje fałszywe poczucie przypływu energii. Pobudza ośrodkowy układ nerwowy i sprawia, że czujemy się pobudzeni. Zabawne. Zła wiadomość to fakt co dzieje się z nami, kiedy działanie kawy się kończy. Jesteśmy rozdrażnieni, a do tego towarzyszy nam uczucie ociężałości, ogarniającej całe ciało. Więc co możemy z tym zrobić? Odpowiedź jest prosta. Ogranicz spożycie kawy. Nie powinno się konsumować więcej niż jedną filiżankę kawy dziennie. Jeżeli naprawdę jesteś uzależniony od kofeiny, poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak poradzić sobie z tym nałogiem i jak go sukcesywnie zwalczyć.
1
Aby przezwyciężyć uzależnienie od kawy musisz ustalić realny cel. Może być ciężko zamknąć swoją ulubioną kawę w szafce na klucz i powstrzymać się od jej ponownego zaparzenia. Pomyśl sobie, że to nie kawa, a tylko czysta dawka kofeiny, od której jesteś uzależniony i która jest składnikiem wielu narkotyków. Dlatego jej smak i zapach silnie uzależnia i nadaje fałszywego aromatu kawie.

Wycofanie kawy i kofeiny z codziennego jadłospisu może spowodować nasilające się bóle głowy, utratę energii, niepokój, drażliwość, zaburzenia snu, bóle ciała, zaburzenie koncentracji, łatwą irytację. Zdarza się także, że wszystkie z wyżej wymienionych objawów mogą wystąpić w jednym czasie. Objawy mogą ujawnić się w czasie krótszym niż 12 godzin i trwać nawet do 5 dni lub dłużej w zależności od osoby i stanu jej uzależnienia.
2
Dobrym sposobem jest również ograniczenie ilości wypitych filiżanek kawy dziennie. Pij jedną kawę codziennie o określonej godzinie lub wymieszaj zwykłą kawę z kawą bezkofeinową w proporcjach pół na pół. Jeżeli lubisz czekoladę możesz zaparzyć zwykłą kawę razem z ciepłą czekoladą w wyżej wymienionych proporcjach. Przed parzeniem mieszanki upewnij się czy czekolada oby na pewno ma mniej kofeiny od kawy. Z czasem zmniejszaj proporcję zwykłej kawy w stosunku do kawy bezkofeinowej lub czekolady, aż w pewnym momencie zorientujesz się, że pozbyłaś się uzależnienia.

Spróbuj zapanować nad swoim uzależnieniem od kawy. Odczekaj trochę więcej czasu niż zwykle między jedną a drugą filiżanką. Zanim pojawi się następna filiżanka upewnij się, że przeciągałeś czas tak długo, jak było to możliwe. Jeśli naprawdę posiadasz silną wolę najlepszym rozwiązaniem byłoby wstrzymanie się z następną filiżanką, aż do wystąpienia objawów abstynencyjnych, jak lekki ból głowy lub lekka frustracja. Bądź silny i nie poddawaj się zbyt łatwo!
3
Kupuj mniej kawy niż potrzebujesz, dzięki temu będziesz bał się, że szybko się skończy dlatego będziesz konsumował ją w mniejszych ilościach. Postaw dzbanek do kawy w takim miejscu, gdzie nie będzie przykuwał Twojej uwagi. Zainwestuj także w kupno kilku małych filiżanek i używaj ich zamiast jednej dużej lub kubka. Są to najprostsze sposoby uwolnienia się od nadmiernego spożywania kawy. Ponadto należy unikać stresu, który potęguje głód kofeiny, który już z pewnością znasz.
Znajdź inną alternatywę dla picia kawy. Są inne środki spożywcze i napoje, które lubisz i które łatwo mogą zastąpić kawę. Każdy z nas ma inne upodobania, dlatego sami powinniśmy stwierdzić, co to może być. Powinniśmy mieć zawsze łatwy dostęp do tych środków.
4
Bądź miły dla siebie, a dzięki temu będziesz mógł zastąpić emocje spowodowane utratą czegoś czymś, co Cię cieszy. Do takich rzeczy może należeć spacer do sklepu, wyprawa na ryby, czytanie, ćwiczenia fizyczne, spotkania towarzyskie, gry sportowe lub inne hobby. Wtedy z pewnością wygrasz ze swoim uzależnieniem. I pamiętaj nigdy nie staraj się wyzbyć dwóch nawyków naraz.

Jeżeli podejmiesz próbę walki ze swoim uzależnieniem od kawy pamiętaj, aby mądrze rozplanować pierwsze kilka dni. Pierwsze 48 godzin jest najgorsze, więc nie decyduj się na rzucanie nałogu, kiedy pracujesz. Najlepszą porą na rozpoczęcie zmian jest weekend. Poinformuj swoich znajomych o podjęciu próby walki z nałogiem i poproś ich o współpracę. Niezależnie do tego co musisz zrobić, zrób to!
Strona 1 z 2

Powiązane porady

uzależnienie
uzależnienie od gier komputerowych
Przystojny mężczyzna

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

Marzena
01.10.2017
Brakło mi kawy w domu i przez 2 dni nie wychodziłam z domu teraz czuje się świetnie nie pijąc kawy 2miesiace mam więcej siły i robie wiele więcej obowiązków jak pijąc kawę a piłam ich aż 3 przez 12 lat pozdrawiam
BlackRainbow
17.08.2015
na studiach zaczęłam pić 4-5 kaw dziennie. Raz zdarzyło się, że wypiłam 7 kubków kawy. Nie dałam rady spać. Chcąc zamknąć oczy - drżały mi powieki, nie dałam rady zasnąć. Jestem już PO studiach. Na razie piję jedną kawę w malutkich filiżankach CO DRUGI dzień i to nie zawsze. Nie smakuje już mi, zapach wprawia w odruch wymiotny, dlatego myślę, że niedługo już zupełnie nie będę pić kawy. Podobnie miałam z papierosami. Od 2 lat nie palę. Niedawno zdarzyło mi się zapalić jednego papierosa na spotkaniu u znajomych - rzygałam jak kot. Nigdy więcej papierosów i mam nadzieję KAWY.
vivien
23.03.2015
Nie pije juz kawy od 2 lat. Da sie wszystko zmienic!
Macko
10.02.2014
Pije 6-7 KAW dziennie od kilku lat, właśnie zamierzam cos z tym zrobic
#19319
01.05.2013
Dobra porada, a ja dodatkowo jeszcze polecam odstawienie tych kilkufiliżankowych porcji kawy zamienić na jedną lub dwie dziennie.Kawa pita z rozsądkiem może dobroczynnie wpływać na nas i nie należy tak bardzo się jej obawiać.Co innego powinni zrobić ludzie nadpobudliwi poprostu jej nie pić , a zastapić ją np. ziołami lub melisą także dobrze wpływa na człowieka.
valdi
04.03.2013
Dziś czwarty dzień. Wcześniej piłem tylko rozpuszczalną ( jakieś 5-6 filizanek dziennie). Zobaczymy:)
huberto
08.03.2012
Dobra rada!Mam nadzieje,że pomoże.