Tutaj jesteś: Zdrowie > Zdrowie Rodzinne > Uzależnienia > Jak przestać pić kawę?
Jak przestać pić kawę?

Jak przestać pić kawę?

Stopień trudności: trudne
, specjalista Tipy.pl
 3.6/5 (9 ocen)
Oceń 
Udostępnij
Uzależnienie od kawy jest realne, a spożywanie jej daje fałszywe poczucie przypływu energii. Pobudza ośrodkowy układ nerwowy i sprawia, że czujemy się pobudzeni. Zabawne. Zła wiadomość to fakt co dzieje się z nami, kiedy działanie kawy się kończy. Jesteśmy rozdrażnieni, a do tego towarzyszy nam uczucie ociężałości, ogarniającej całe ciało. Więc co możemy z tym zrobić? Odpowiedź jest prosta. Ogranicz spożycie kawy. Nie powinno się konsumować więcej niż jedną filiżankę kawy dziennie. Jeżeli naprawdę jesteś uzależniony od kofeiny, poniżej znajdziesz kilka wskazówek, jak poradzić sobie z tym nałogiem i jak go sukcesywnie zwalczyć.
1
Aby przezwyciężyć uzależnienie od kawy musisz ustalić realny cel. Może być ciężko zamknąć swoją ulubioną kawę w szafce na klucz i powstrzymać się od jej ponownego zaparzenia. Pomyśl sobie, że to nie kawa, a tylko czysta dawka kofeiny, od której jesteś uzależniony i która jest składnikiem wielu narkotyków. Dlatego jej smak i zapach silnie uzależnia i nadaje fałszywego aromatu kawie.

Wycofanie kawy i kofeiny z codziennego jadłospisu może spowodować nasilające się bóle głowy, utratę energii, niepokój, drażliwość, zaburzenia snu, bóle ciała, zaburzenie koncentracji, łatwą irytację. Zdarza się także, że wszystkie z wyżej wymienionych objawów mogą wystąpić w jednym czasie. Objawy mogą ujawnić się w czasie krótszym niż 12 godzin i trwać nawet do 5 dni lub dłużej w zależności od osoby i stanu jej uzależnienia.
2
Dobrym sposobem jest również ograniczenie ilości wypitych filiżanek kawy dziennie. Pij jedną kawę codziennie o określonej godzinie lub wymieszaj zwykłą kawę z kawą bezkofeinową w proporcjach pół na pół. Jeżeli lubisz czekoladę możesz zaparzyć zwykłą kawę razem z ciepłą czekoladą w wyżej wymienionych proporcjach. Przed parzeniem mieszanki upewnij się czy czekolada oby na pewno ma mniej kofeiny od kawy. Z czasem zmniejszaj proporcję zwykłej kawy w stosunku do kawy bezkofeinowej lub czekolady, aż w pewnym momencie zorientujesz się, że pozbyłaś się uzależnienia.

Spróbuj zapanować nad swoim uzależnieniem od kawy. Odczekaj trochę więcej czasu niż zwykle między jedną a drugą filiżanką. Zanim pojawi się następna filiżanka upewnij się, że przeciągałeś czas tak długo, jak było to możliwe. Jeśli naprawdę posiadasz silną wolę najlepszym rozwiązaniem byłoby wstrzymanie się z następną filiżanką, aż do wystąpienia objawów abstynencyjnych, jak lekki ból głowy lub lekka frustracja. Bądź silny i nie poddawaj się zbyt łatwo!
Jak spienić mleko?
Wpływ kofeiny na organizm człowieka
12 powodów, dla których powinno się pić czarną kawę codziennie
Jak zrobić drzewko kawowe?
3
Kupuj mniej kawy niż potrzebujesz, dzięki temu będziesz bał się, że szybko się skończy dlatego będziesz konsumował ją w mniejszych ilościach. Postaw dzbanek do kawy w takim miejscu, gdzie nie będzie przykuwał Twojej uwagi. Zainwestuj także w kupno kilku małych filiżanek i używaj ich zamiast jednej dużej lub kubka. Są to najprostsze sposoby uwolnienia się od nadmiernego spożywania kawy. Ponadto należy unikać stresu, który potęguje głód kofeiny, który już z pewnością znasz.
Znajdź inną alternatywę dla picia kawy. Są inne środki spożywcze i napoje, które lubisz i które łatwo mogą zastąpić kawę. Każdy z nas ma inne upodobania, dlatego sami powinniśmy stwierdzić, co to może być. Powinniśmy mieć zawsze łatwy dostęp do tych środków.
4
Bądź miły dla siebie, a dzięki temu będziesz mógł zastąpić emocje spowodowane utratą czegoś czymś, co Cię cieszy. Do takich rzeczy może należeć spacer do sklepu, wyprawa na ryby, czytanie, ćwiczenia fizyczne, spotkania towarzyskie, gry sportowe lub inne hobby. Wtedy z pewnością wygrasz ze swoim uzależnieniem. I pamiętaj nigdy nie staraj się wyzbyć dwóch nawyków naraz.

Jeżeli podejmiesz próbę walki ze swoim uzależnieniem od kawy pamiętaj, aby mądrze rozplanować pierwsze kilka dni. Pierwsze 48 godzin jest najgorsze, więc nie decyduj się na rzucanie nałogu, kiedy pracujesz. Najlepszą porą na rozpoczęcie zmian jest weekend. Poinformuj swoich znajomych o podjęciu próby walki z nałogiem i poproś ich o współpracę. Niezależnie do tego co musisz zrobić, zrób to!
 3.6/5 (9 ocen)
Oceń 
Udostępnij
  • Komentarze Tipy.pl (6)

BlackRainbow - 2015-08-17
na studiach zaczęłam pić 4-5 kaw dziennie. Raz zdarzyło się, że wypiłam 7 kubków kawy. Nie dałam rady spać. Chcąc zamknąć oczy - drżały mi powieki, nie dałam rady zasnąć. Jestem już PO studiach. Na razie piję jedną kawę w malutkich filiżankach CO DRUGI dzień i to nie zawsze. Nie smakuje już mi, zapach wprawia w odruch wymiotny, dlatego myślę, że niedługo już zupełnie nie będę pić kawy. Podobnie miałam z papierosami. Od 2 lat nie palę. Niedawno zdarzyło mi się zapalić jednego papierosa na spotkaniu u znajomych - rzygałam jak kot. Nigdy więcej papierosów i mam nadzieję KAWY.
vivien - 2015-03-23
Nie pije juz kawy od 2 lat. Da sie wszystko zmienic!
Macko - 2014-02-10
Pije 6-7 KAW dziennie od kilku lat, właśnie zamierzam cos z tym zrobic
efi5 - 2013-05-01
Dobra porada, a ja dodatkowo jeszcze polecam odstawienie tych kilkufiliżankowych porcji kawy zamienić na jedną lub dwie dziennie.Kawa pita z rozsądkiem może dobroczynnie wpływać na nas i nie należy tak bardzo się jej obawiać.Co innego powinni zrobić ludzie nadpobudliwi poprostu jej nie pić , a zastapić ją np. ziołami lub melisą także dobrze wpływa na człowieka.
valdi - 2013-03-04
Dziś czwarty dzień. Wcześniej piłem tylko rozpuszczalną ( jakieś 5-6 filizanek dziennie). Zobaczymy:)
huberto - 2012-03-08
Dobra rada!Mam nadzieje,że pomoże.
 
Bezsenność - subiektywnie odczuwalne trudności z zaśnięciem, przedwczesne budzenie się w nocy oraz sen który nie...
Jak zaradzić bezsenności?
Bezsenność - subiektywnie odczuwalne trudności z zaśnięciem, przedwczesne budzenie...
E-mail

Hasło

  Zapamiętaj mnie
Możesz zalogować się
używając konta Facebook

lub
Zarejestruj się za darmo   
E-mail

Hasło

Powtórz hasło

Możesz zarejestrować się
używając konta Facebook

lub
Usługę świadczy

Siedziba

Kraków
Os. Teatralne 9A
31-946 Kraków

Krajowy Rejestr Sądowy

Sąd Rejonowy w Krakowie

Kontakt

Tel: +48 12 646 28 12
Fax: + 48 12 646 27 10

pasożyt