Nasiona chia: Pomogą schudnąć, doskonale zastąpią jajka, bułkę tartą i mąkę

lucy - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Nie bez przyczyny o nasionach chia, które zalicza się do szacownego grona produktów superfoods, mówi się w ostatnich latach dobrze i dużo. Pod względem zawartości składników odżywczych mogą śmiało konkurować z orzechami włoskami, szpinakiem czy czarnymi jagodami. Dostarczą nam m.in. solidnej dawki błonnika, kwasów tłuszczowych - zwłaszcza omega-3, witamin A, B, E i D oraz minerałów; takich jak wapń, fosfor, potas, żelazo, miedź, cynk, magnez, mangan czy niacyna. Co jeszcze oferują nam nasiona chia? Doskonale zaspokajają głód i genialnie wpływają na proces trawienia i choćby z tych względów są szczególnie rekomendowane osobom, które chcą się pozbyć zbędnych kilogramów. Idealnie sprawdzą się też w roli zamienników popularnych produktów. Mogą śmiało zastąpić jajka, bułkę tartą czy mąkę.
1
Nasiona chia - podstawa pysznego puddingu

Przyciągający wzrok swoim apetycznym wyglądem pudding na bazie nasion chia skusi każdego, zwłaszcza dzieciaki. Co więcej, jest nie tylko wyjątkowo zdrowy, ale też bajecznie prosty w przygotowaniu:

Potrzebne składniki:

- 2 miarki mleka kokosowego lub innego mleka
- ½ miarki nasion chia
- 2-3 łyżki stołowe kakao (do smaku)
- 1 łyżeczka wanilii (do smaku)
- 1 łyżka stołowa dowolnej substancji słodzącej (opcjonalnie) - najlepiej dodać miód albo kilka kropel nalewki ze stewii.

Sposób przygotowania

Umieść wszystkie składniki w blenderze i mieszaj do uzyskania jednolitej konsystencji. Wystarczy około 10 minut w lodówce, aby pudding stężał. Jeśli chodzi o opcje smakowe, to istnieje nieskończona ilość wariacji. Możesz zamiast wanilii dodać do puddingu filiżankę truskawek lub cynamon i gałkę muszkatołową, a otrzymasz Chai Chia Pudding.

Nasiona chia - doskonały zamiennik jaj

Nasiona chia doskonale sprawdzą się w roli zamiennika jaj. Wystarczy zmielić przy pomocy blendera, robota kuchennego lub młynka do kawy 1 łyżką stołową nasion i połączyć je z trzema łyżkami wody. Taka proporcja odpowiada jednemu jajku w przepisie na ciasto.

Nasiona chia w roli panierki do ryb i kurczaka

Nasiona chia zmieszane z odrobiną mąki migdałowej i czosnku w proszku stworzą doskonałą panierkę do ryb lub kurczaka. Wariant ten daje same korzyści: Panierka jest chrupiąca, ładnie się przypieka i co dla wielu osób kluczowe - nie zawiera mąki zbożowej.

2
Nasiona chia a zagęszczanie zup i sosów

Masz problem z zagęszczaniem potraw, a nie chcesz sięgać po mąkę czy sztuczne zagęstniki? Wystarczy, że dodasz kilka łyżek stołowych sproszkowanych nasion chia, a z pewnością twoja zupa czy sos uzyska pożądaną konsystencję.

Apetyczne krakersy na bazie nasion chia

Można piec je w wielu wariacjach. Najlepiej zmieszać ziarna chia w równych proporcjach z mlekiem kokosowym i dodać odrobinę sproszkowanego czosnku oraz krztynę soli morskiej. Krakersy wsadzamy do nagrzanego piekarnika i pieczemy w niskiej temperaturze przez ok. 30 minut.

Nasiona chia jako dodatek do potraw mięsnych

Nasiona chia mogą też śmiało zastąpić bułkę tartą. Jeśli gustujesz w potrawach mięsnych - na przykład kulkach mięsnych, które są jednym z symboli kuchni włoskiej - możesz śmiało dodać do nich nasiona chia. (W proporcji 4-5 łyżek stołowych na pół kilograma mięsa). Sprawdzą się znakomicie.

3
Nasiona chia - idealny dodatek do sałatek

Masz ochotę na sałatkę posypaną zdrowymi kiełkami? Możesz śmiało wyhodować je w domu. Wystarczy, że umieścisz nasiona chia w wodzie, starannie je odcedzisz, a następnie pozostawisz w słoiku na kilka dni. Co 12 godzin przepłukuj nasiona wodą i odcedzaj. Po dwóch dniach będziesz mogła podziwiać kiełki nasion. Sałatka z ich dodatkiem będzie wyśmienita!

Żel energetyczny domowej roboty na bazie nasion chia

Zmieszaj kilka łyżek stołowych nasion chia z filiżanką wody kokosowej. Pozostaw na około dziesięć minut, a uzyskasz wszechstronny żel. Pod względem zdolności nawadniających i energetyzujących bije na głowę gotowe środki. Doskonale sprawdza się podczas treningów wytrzymałościowych. Wzmocni też kondycję maratończyków.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Szparagi
chipsy z jabłek
złe odżywianie się

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Hania
15.04.2018
Nasiona chia to idealny dodatek do jogurtu naturalnego. Aktualnie jestem w trakcie odchudzania, więc korzystam z dobrodziejstwa tych nasion. Dodatkowo codziennie biegam, żeby mój metabolizm był przyśpieszony. Takie działania rzeczywiście się sprawdzają.
tad
15.04.2018
...Jem codziennie i nie chudnę...
Magdalena
14.04.2018
No teraz już powoli opada szał na nasiona chia. Był taki boom na początku, a teraz powoli wpisuje się to już w normalne rzeczy. Teraz pewnie tylko patrzeć, jak będzie szał na czarny czosnek. Coraz częściej się gdzieś z nim spotykam w nowościach kulinarnych. Jak tylko przyjdzie do mnie, będę testować.