słodkie ziemniaki

Jak gotować słodkie ziemniaki?

BarbaraBarbara - specjalista Tipy.pl
Słodkie ziemniaki to doskonały dodatek do każdego obiadu. Świetnie sprawdzają się zarówno, na co dzień jak i od święta. Są nie tylko smaczne, ale także zdrowe - możesz je, więc śmiało włączyć do swojej codziennej diety. Słodkie ziemniaki są stosunkowo mało kaloryczne (80-100 kcal) i całkowicie wolne od tłuszczu, więc możesz je jeść bez obaw, o ile przyrządzisz je w odpowiedni sposób. Poniżej znajdziesz pięć sposobów na przyrządzenie pysznych słodkich ziemniaczków. Pamiętaj przy tym, że dodatek brązowego cukru lub pianek z syropu kukurydzianego nie powoduje zmiany zawartości witamin i minerałów tylko nieco zwiększa ilość kalorii.
P

* słodkie ziemniaki
* pędzel spożywczy
* oliwa z oliwek
* sól
* masło
* mleko
* jajka
* wanilia
* cukier
* brązowy cukier
* mąka
* cynamon
* folia do pieczenia

1
Pieczenie.

Słodkie ziemniaczki można piec w piecu jednak wymagają wcześniejszego przygotowania. Jest kilka sposobów na przyrządzenie ziemniaczków przed pieczeniem. Jednak niezależnie od sposobu przygotowania piekarnik musi być nastawiony na około 220-230o. Ziemniaki należy piec w tej temperaturze około 30-45 minut, zależy od ich wielkości.

Aby przygotować zdrową wersję pieczonych ziemniaków wystarczy, że przy pomocy pędzla posmarujesz je oliwą z oliwek, posypiesz odrobiną soli morskiej i umieścisz je na najwyższej półce w piekarniku. Oliwa z oliwek to zdrowy tłuszcz a dzięki niemu na ziemniaczkach wytworzy się chrupiąca skórka. Jeżeli jednak nie przejmujesz się tak bardzo liczeniem kalorii możesz do ziemniaczków dodać łyżkę stołową masła i lekko obtoczyć je w mieszaninie cukru i cynamonu. Tak przygotowane ziemniaki włóż do folii by podczas pieczenia nie straciły masła i przeszły smakiem cynamonu. Po upieczeniu wyjmij ziemniaki z piekarnika, dodaj odrobinę masła i przyprawy, jakie lubisz najbardziej. Do słodkiej wersji doskonale smakuje sól i papryka.

2
Frytki.

Istnieją dwa sposoby na smażenie słodkich ziemniaków. Jeżeli zależy ci na tym by potrawa była „light”, po pocięciu ziemniaków na frytki, rozprowadź je na brytfance i przy pomocy pędzla posmaruj oliwą z oliwek. Możesz do także posypać ziemniaki solą, pieprzem i innymi przyprawami, by zyskały niepowtarzalny smak. Frytki włóż do piekarnika na 230o i piecz około 25-30 minut, w połowie pieczenia poruszaj nimi by upiekły się równomiernie z obu stron. Zanim wyjmiesz je z piekarnika sprawdź widelcem czy na pewno są już gotowe.

Jeżeli nie przeszkadza ci kilka dodatkowych kalorii i chcesz zjeść naprawdę chrupiące frytki możesz je tradycyjnie usmażyć na oleju. Po pocięciu ziemniaków wrzuć je na 15 minut do zimnej wody. Na patelnie wylej około 2,5 -3 cm oleju i rozgrzej go do około 170o. Osusz ziemniaki i wrzuć na patelnię, smaż około pięć minut lub do czasu, gdy uzyskają ładny złoto-brązowy kolor. Gdy frytki są gotowe posyp je solą lub, jeśli wolisz jakąś słodką przyprawą.

3
Grillowanie.

Lato to sezon grillowania, zatem nie zapomnij położyć na ruszcie słodkich ziemniaczków, które będą smacznym i zdrowym dodatkiem do innych grillowanych potraw. Grillowanie ziemniaków jest podobne do pieczenia. Pokrój ziemniaki na plasterki, posmaruj je oliwą z oliwek i połóż na ruszcie. Przewróć je na druga stronę po około 8 minutach i piecz po drugiej stronie mniej więcej tak samo długo. Sprawdź czy są miękkie w środku, czas pieczenia zależy od tego, jakie wolisz ziemniaczki, jeżeli chcesz by były bardziej chrupiące piecz je nieco dłużej.

Dodatkowy smaczek zyskasz, jeżeli do żaru dodasz drewna z jabłoni. Jeżeli zaś chcesz by twoje grillowane ziemniaczki były delikatniejsze zawiń je w folię z odrobiną masła i połóż na ruszcie na około 20 minut.

4
Puree.

Puree ziemniaczane do doskonały pomysł, jeżeli chcesz by twoje dzieci zjadły trochę zdrowych warzyw. Obierać ze skórki czy nie? To dobre pytanie, skórka słodkich ziemniaków ma około trzy razy więcej antyoksydantów niż pozostała część warzywa. Wszystko jednak zależy od ciebie, jeżeli specyficzny smak skórki w puree ci nie przeszkadza możesz jej nie obierać, ale, jeżeli nie lubisz tego smaku nie dręcz się, zrób puree bez skórki.

Weź trzy duże ziemniaki, przetnij je na ćwiartki i wrzuć do gotującej się wody. Gotuj aż będą miękkie, czyli około 20-30 minut. Odcedź ziemniaki i rozgnieć je. Dodaj około półtorej szklanki mleka, dwie łyżki stołowe masła i soli do smaku. Jeżeli lubisz możesz dodać także cukier i cynamon. Wymieszaj wszystko dokładnie. Jeżeli chcesz by puree było bardziej kremowe możesz wrzucić ugotowane ziemniaki pozostałe składniki do miksera.

5
Suflet.

Jeżeli chcesz zrobić wrażenie na znajomych możesz zrobić suflet ze słodkich ziemniaków. To nie wymaga zbyt dużo pracy. Przygotuj zgniecione ziemniaki, półtorej szklanki mleka, trzy szklanki tłuszczu, 1 1/3 plasterka masła, łyżeczkę ekstraktu z wanilii, trzy surowe jajka, stołową łyżkę soli i półtorej szklanki cukru. Wszystkie składniki dokładnie wymieszaj mikserem. Przełóż mieszaninę na formę do pieczenia i włóż do pieca nagrzanego do około 160o.

Na koniec potrzebne jest coś na przybranie. Jest wiele różnych sposobów. Jeżeli chcesz zrobić coś tradycyjnego zmieszaj 1 i 1/3 szklanki mąki, 1 i 1/3 plasterka masła, szklankę brązowego cukru i szklankę posiekanych orzeszków pekan lub orzechów włoskich. Zmieszaj składniki na małych obrotach w mikserze, nanieś na wierzch sufletu i piecz około 35-40 minut.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

duszone pory
racuchy z jabłkami
Fasolka szparagowa

Podobne porady

Komentarze (6)

* Pola wymagane

erwina
13.03.2015
W tytule,Jak gotować słodkie ziemniaki? a pieprzenie o Pieczeniu
dr maybach
11.12.2014
do domowego kucharza
Niepotrzebnie się trudziłeś. Swinie karmi się ziemniakami z parnika.Do tego Smacznego nie zawadzi wiadro pomyj.
Sweet Potato
02.09.2013
Wszystko pięknie cacy, tylko po co rozwalać taki krótki artykuł na 4 strony... koszmarnie się to czyta, skupiłem się tylko na słowach kluczowych, a szukałem informacji na temat tego, ile czasu powinny się gotować takie ziemniaki. uff...
marczello
29.04.2012
to macie dziadostwo ja jestem w irlandii i tu ziemniaki te sa przepyszne uwielbiamy je smak troszke marchewkowy polecam
emii
05.04.2012
Zgadzam się z moją przedmówczynią. Te izraelskie ziemniaki to wyrzucone pieniądze. Nikt nie chciał jeść, nawet nasz pies.
domowykucharz2
02.04.2012
Kupiłem w sieci kaufland słodkie ziemniaki z Izraela, no super macie tu przepisy, ale tak wyjebanych ziemniaków jak u mnie to nikt nie miał. Obrane, umyte,pokrojone, upieczone i tfu,tfu, wyjebane do śmieci. zo za syf!