Witamina E: Rola w organizmie i naturalne źródła

katarzyna_a - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Witamina E nie bez powodu nazywana jest witaminą młodości. To naturalny przeciwutleniacz, który chroni komórki skóry przed starzeniem się, a także usuwa wolne rodniki z organizmu odpowiedzialne za większość chorób. Witamina E zapewnia również płodność i dobrą jakość krwi. Przyjrzyjmy się jej innym właściwościom oraz sprawdźmy, w jakich produktach jest jej najwięcej.
1
Rola witaminy E w organizmie
Witamina E to grupa związków zwanych tokoferolami. Wraz z witaminami A, D i K należy do grupy rozpuszczalnych w tłuszczach składników odżywczych. Głównym zadaniem witaminy E jest zwalczanie wolnych rodników oraz zapobieganie utlenianiu się komórek. To dlatego działa ona odmładzająco na nasz organizm. Ponadto, poprawia ona jakość i krzepliwość krwi, wzmacnia naczynia krwionośne, a także wzmacnia mięśnie oraz kości. Witamina E jest niezbędna zarówno w diecie mężczyzn, jak i kobiet, gdyż dba o prawidłową pracę narządów rozrodczych oraz poprawia płodność.
2
Objawy niedoboru
Niedobory witaminy E zdarzają się raczej rzadko. W grupie ryzyka są głównie osoby chorujące na celiakię i mukowiscydozę. Oto najczęstsze niedobory tego składnika odżywczego.

* permanentne zmęczenie;
* rozdrażnienie;
* anemia;
* rogowacenie i szybkie starzenie się skóry;
* zaburzona praca układu nerwowego;
* problemy z zębami, mięśniami i kośćmi;
* słabsza odporność;
* zaburzenia neurologiczne;
* niedokrwistość.
3
Źródła występowania
Witaminę E najlepiej dostarczać do organizmu w postaci naturalnych produktów. Gdzie znajdziemy jej najwięcej?

* w oleju słonecznikowym i oliwie z oliwek;
* w migdałach i orzechach laskowych;
* w zbożach i kiełkach;
* w rybach, a szczególnie w: łososiu, mintaju, makreli, śledziu);
* w warzywach: dyni, pomidorach, szpinaku;
* w drobiu;
* w produktach z grupy nabiału;
* w większości owoców.

Większość z tych produktów powinno znaleźć się w naszej diecie. Oto dzienne zapotrzebowanie na witaminę E dla osób w różnym wieku.

Dzieci - sześć miligramów;
Mężczyźni - 10 miligramów;
Kobiety - osiem miligramów;
Kobiety w ciąży - od ośmiu do trzynastu miligramów;
Osoby po 75 roku życia - od 20 do 50 miligramów.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie