Śpiące dziecko

Jak znaleźć bezpieczna pozycję do spania dla noworodka?

AniaAnia - specjalista Tipy.pl
SIDS, czyli zespół nagłej śmierci łóżeczkowej zdarza się stosunkowo rzadko i specjaliści nadal nie znaleźli jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, co tak naprawdę może być przyczyną zgonu. Chociaż SIDS nie da się przewidzieć wiadomo, w jaki sposób można jej zapobiec. Lekarze zaliczają do grupy ryzyka wcześniaki oraz dzieci o niskiej wadzie urodzeniowej. Aby zapobiec ryzyku nagłej śmierci łóżeczkowej niemowlęcia, pediatrzy sugerują poniższe informacje.
1
Bezpieczne łóżeczko – kup takie, które posiada atest i spełnia następujące wymogi bezpieczeństwa: rozstaw szczebelków nie większy niż 6 cm, możliwość ustawiania dna łóżeczka na różnej wysokości, zabezpieczenie metalowych części, śrub. Materac do spania powinien być twardy.
2
Zamocowany ochraniacz na szczebelki łóżeczka musi być bezpiecznie przywiązany, aby dziecko nie zaplątało się w jakiś sznurek, albo aby go nie zdjęło. Nie używaj poduszki, nie zostawiaj w łóżeczku żadnych pluszaków, przytulanek, które mogłyby przydusić dziecko, gdyby znalazły się za blisko twarzy.
3
Do spania, kładź swojego noworodka zawsze na plecach, nie na brzuszku. Badania udowodniły, że pozycja na pleckach zmniejsza ryzyko łóżeczkowej, nagłej śmierci noworodka.
4
Porozmawiaj z pediatrą dziecka o innych pozycjach do spania, jeżeli Twoje dziecko jest wcześniakiem, doświadczyło leżenia w inkubatorze, lub pod respiratorem, albo ma problemy gastryczne.
5
Czasami do spania, zalecana jest pozycja na boczku, ale dziecko samo nie umie leżeć w tej pozycji i często opada na plecki lub brzuszek. Możesz, po przedyskutowaniu z pediatra, używać specjalnych poduszek w kształcie klina, które zapobiegają przekręcaniu się noworodka na plecy i na brzuch.
6
Nie przykrywaj dziecka kocem, czy kołderką, najbezpieczniej jest wkładać noworodka do śpiwora dla niemowląt, który zapewni mu wygodę i utrzyma ciepło.
?

Wskazówki
* Jeżeli zauważysz u niemowlaka jakiekolwiek niepokojące objawy, np., zaburzenia w oddychaniu itp. zgłaszaj niezwłocznie lekarzowi.

Powiązane porady

Prezent dla dziecka
Dziecko w kuchni
zaślepki do gniazdek

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane