Jak rozpoznać strzyżaka i co robić w przypadku ukąszenia?

monika_w - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Strzyżaki to niebezpieczne i bardzo uciążliwe owady, które mogą przysporzyć nam wielu dolegliwości. Często mylimy je z kleszczami, ponieważ przypominają je swoim wyglądem, choć mają skrzydła. Na atak strzyżaków jesteśmy narażeni zazwyczaj, gdy spacerujemy w lesie lub przebywamy na terenach podmokłych. Jak rozpoznać te owady? Co robić w przypadku ich ukąszenia? Podpowiadamy.
1
Co to jest strzyżak?
Strzyżak sarni potocznie zwany jest kleszczem ze skrzydłami. To dlatego, że zachowaniem przypomina kleszcza, choć jest o wiele bardziej uciążliwy. Owad ten pochodzi z rodziny narzępikowatych. Występuje w klimacie umiarkowanym. Jak wygląda? Ma od pięciu do sześciu milimetrów, spłaszczone ciało z pancerzem podobnym do kleszczowego, a cechą najbardziej charakterystyczną są długie, delikatnie pozłacane skrzydła. Strzyżaki, podobnie jak kleszcze, pojawiają się, gdy zaczyna robić się ciepło. Dzięki spłaszczonemu tułowiowi potrafią wcisnąć się niemal wszędzie.
2
Czy strzyżaki są niebezpieczne?
Strzyżaki atakują zarówno ludzi, jak i zwierzęta. Mogą otoczyć swoją ofiarę całym stadem. Wbijają się w skórę i wysysają krew. Jednak to nie wszystko. Gdy strzyżak uczepi się skóry, zrzuca skrzydła i zaczyna produkować larwy, które spadają na ziemię i czekają na ciepłe temperatury, by przepoczwarzyć się i zacząć atakować.

Jak atakuje strzyżak?
Strzyżaki mogą atakować zarówno w stadzie, jak i pojedynczo. Gryzą, łatwo wczepiają się w skórę i włosy. Mogą również wchodzić do nosa, uszu i oczu. Po ukąszeniu owada na skórze pojawia się swędząca grudka, która początkowo nie jest wyczuwalna. Silne świąd i ból wyczuwalne są dopiero następnego dnia. Grudka może utrzymywać się na skórze nawet do kilku miesięcy. Ukąszenie strzyżaka bardzo często prowadzi do reakcji alergicznej, która może trwać również do kilku miesięcy.

Co robić w przypadku ukąszenia?
Gdy ukąsi nas strzyżak, najlepiej udać się do lekarza, który oceni, czy nie jest ono niebezpieczne.
3
Czy strzyżak może przenosić choroby?
Specjaliści twierdzą, że strzyżaki mogą przenosić różnego rodzaju bakterie, choć nie jest to potwierdzone naukowo. W niektórych przypadkach były to bakterie Bartonella schoenbuchensis, Anaplasma oraz Borella, która może wywołać boreliozę. W przypadku ukąszenia strzyżaka należy niezwłocznie udać się do lekarza i obserwować swoje ciało.

Jak chronić się przed strzyżakami?
Trudno uchronić się przed strzyżakami, ponieważ potrafią się wcisnąć niemal wszędzie. Ubranie może nie wystarczyć, dlatego warto zaopatrzyć się w preparaty odstraszające owady. Można również unikać wycieczek do lasu, a także na tereny podmokłe.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

Adrianna
15.05.2018
Jak ja nienawidzę takich małych, okropnych krwiopijców!
Mieszkam na podlasiu, często przebywam nad rzeką i już życie mi uprzykrzają tzw. końskie muchy. Jak to cholerstwo gryzie tak samo, to nie wytrzymam :P
Mariusz
14.05.2018
Przede wszystkim warto nosić w lesie nakrycie głowy, bo najczęściej wpadają we włosy i bez pomocy drugiej osoby ciężko je stamtąd wyjąć.
illusja
14.05.2018
kiedyś mnie taki zaatakował podczas sesji ślubnej w lesie. mocno potrafi się wczepić, miałam problem, żeby go zrzucić z ręki
Adam
14.05.2018
Strzyżaki są nieznośne, ale nie gryzą ludzi bo to są pasożyty jeleni i saren. Nie należy nosić ubrań w kolorach przypominających futra tych zwierząt. Kiedyś ich nie było w polskich lasach. Zostały tu przywleczone w ostatnich latach. Najlepiej nosić watę w uszach bo wszędzie włażą.
Herobrine
14.05.2018
Strzyżaki. Więc tak się zwą. Jak ja nienawidzę tych małych skubańców! W lasach na południu Polski (m.in. w woj. śląskim) jest ich latem mnóstwo! Najgorsze jest to, że nie da się ich złapać palcami, takie są zwinne i szybko udaje im się wymknąć. Najlepiej je łapać pomiędzy paznokcie i rozgniatać.