Jak pozbyć się mszyc z ogródka?

grzes_s - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Mszyce to jedne z najbardziej uciążliwych szkodników roślin. Zaczynają atakować pod koniec wiosny lub wraz z początkiem lata. Mszyce są niewielkie, ale w szybkim czasie potrafią zniszczyć roślinę. Pozawijane i podziurawione liście oraz skupiska małych robaczków na roślinach to znak, że mszyce zaatakowały nasz ogródek. Podpowiadamy, jak skutecznie z nimi walczyć.
1
Jak rozpoznać, czy mszyce zaatakowały nasz ogród?
Mszyce mogą atakować rośliny już na początku sezonu, czyli w okresie zaawansowanej wiosny. Co szczególnie powinno nas zaniepokoić? Poskręcane i podziurawione liście roślin, zahamowany wzrost pędów i obecność klejącej spadzi na łodygach, liściach i kwiatach. Na roślinach często pojawiają się kolonie małych owadów. To typowe symptomy, które świadczą o ataku mszyc. Sprawdźmy, jak skutecznie można się ich pozbyć.
2
Środki owadobójcze
To klasyczna metoda walki z owadami, które atakują nasz ogród. Środki na mszyce dostaniemy w każdym sklepie ogrodniczym, a także dobrze zaopatrzonych supermarketach. Należy stosować je zgodnie z instrukcją.

Mięta i kolendra
Mszyce odstraszą również niektóre rośliny. Wśród tej grupy są kolendra i mięta. Działanie odstraszające zawdzięczają swojemu silnemu aromatowi. By przekonać się o ich właściwościach, należy rozsypać między roślinami świeże liście kolendry lub mięty, albo zasadzić je w miejscu, które zazwyczaj atakują mszyce.

Napar z pokrzywy
Rośliny zaatakowane przez mszyce możemy również pryskać naparem z pokrzywy, który świetnie odstrasza różnego rodzaju szkodniki. Napar przygotujemy zarówno ze świeżej, jak i suszonej pokrzywy. Wystarczy zalać garść rośliny wrzątkiem i odstawić do ostudzenia. Następnie przelać do butelki z atomizerem i regularnie pryskać rośliny.

Woda z tytoniem
Jednym z najlepszych i ostatnio bardzo popularnych metod walki z mszycami jest pryskanie atakowanych roślin wodą z tytoniem. By przygotować roztwór, należy zalać garść tytoniu wrzątkiem, poczekać aż się wystudzi, przelać do butelki z atomizerem i pryskać rośliny miksturą dwa razy dziennie. Tytoń można również rozsypać w grządkach.

Czosnek i cebula
Gdy mszyce zaatakowały nasz ogródek, można wykorzystać również odstraszające właściwości czosnku i cebuli. Wystarczy rozłożyć kilka obranych ząbków czosnku lub pokrojoną cebulę między roślinami w ogrodzie. Mszyce powinny uciec po kilkunastu minutach.

Zwab biedronki do ogródka
Biedronki to naturalni wrogowie mszyc. Warto spróbować je hodować, jeśli mamy problem z owadami, które szkodzą roślinom. Gdy wpuścimy biedronki do ogródka, mszyce szybko go opuszczą.
3
Jak zapobiegać atakom mszyc w ogrodach?
Problemom lepiej zapobiegać niż je rozwiązywać. Podobnie jest z mszycami. Pojawia się jednak pytanie, co zrobić, by nie atakowały one naszego ogrodu? Mszyce lubią chować się w chwastach, dlatego należy je regularnie usuwać. Sprzyja im również nagromadzenie roślin, dlatego dbajmy o to, by nie było ich zbyt dużo w ogródku i by były dobrze rozmieszczone.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

owoce żurawiny
paproć ogrodowa
fazy księżyca

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

mrówka
16.05.2018
Ciekawe, że nie wspomniano o mrówkach, które to hodują mszyce na roślinach. Najpierw z ogrodu trzeba pozbyć się mrówek, bo inaczej to walka z wiatrakami.
adammunk60
15.05.2018
Ja dodatkowo robię syrop z cukru lub wykorzystuje stare syropy, np. kukurydziany. Do tego dolewam ocet i czosnek. skuteczność całkiem niezła. Oczywiście im wcześniej zrobimy pierwsze opryski, tym lepiej.
Adam
15.05.2018
Mszyce nie wyniosą się pod wpływem biedronek tylko zostaną przez biedronki wyjedzone co do jednej. Dla biedronek mszyce to przysmak