chomik

Jak nauczyć chomika sztuczek?
KahlanKahlan - specjalista Tipy.pl

Chomiki to przyjacielskie stworzonka i doskonałe zwierzątka domowe zwłaszcza dla dzieci. Łatwo się nimi opiekować jednakże czasami bywają leniwe, znudzone lub po prostu niegrzeczne. Poniżej znajdziesz wskazówki jak oswoić i wytresować chomika by był najlepszym przyjacielem całej rodziny.
1
Po przyniesieniu chomika do domu zostaw go w spokoju na kilka dni. Jest to czas, który umożliwi mu zaaklimatyzowanie się w nowym środowisku. Chomik musi wiedzieć, że jest to jego nowy i bezpieczny dom. Zanim umieścisz chomika w klatce umieść w niej jedzenie, tak by poczuł je od razu, gdy tylko znajdzie się w klatce.
2
Weź do ręki ziarna słonecznika lub trochę karmy dla chomika i włóż rękę do klatki. Poczekaj cierpliwie, aż chomik podejdzie do twojej dłoni i zacznie się na nią wspinać. Poczekaj, aż zje ziarenka i powtórz to samo za godzinę. Na początku chomik może próbować gryźć cię w palec, ale nie przejmuj się tym. Gdy wdrapie się na twoją dłoń wyjmij go na chwilę z klatki i pogłaszcz jego futerko. Dzięki temu twój chomik poczuje, że dbasz o niego i że może ci zaufać. Po pewnym czasie sam zacznie się wspinać na rękę i czekać na głaskanie.
3

Naucz chomika kilku sztuczek. To nie tylko zbuduje więź między tobą i zwierzakiem, ale także nauczy go reagować na twój głos.

  • Zacznijcie od prostego "stania". Trzymaj jakąś przekąskę nad jego głową, aż chomik stanie na dwóch nogach, wtedy powtarzaj "stój". Chomik nie będzie potrafił od razu złapać równowagi, jednak zauważysz, że z czasem uda mu się stać coraz dłużej. Po chwili pozwól mu złapać smakołyk. Po pewnym czasie będzie stawał na twoją komendę, nie zapomnij go wtedy wynagrodzić.

  • W podobny sposób możesz go nauczyć by na komendę wchodził na twoją rękę. Musisz tylko położyć z przodu dłoni przekąskę, którą mógłby złapać zanim jeszcze wejdzie na twoją rękę.

  • Aby nauczyć chomika obracać się lub turlać połóż przekąskę z tyłu za nim, tak by musiał się obrócić, aby ją zjeść. Podobnie jak w wypadku stania powtarzaj w tym czasie komendę "obróć się". Gdy chomik już nauczy się sztuczki podawaj nagrodę w postaci przekąski dopiero po wykonaniu sztuczki.

4
Naucz chomika, czego nie wolno mu robić. Kiedy gryzie coś czego zdecydowanie nie powinien powiedz stanowczo "nie". Jeżeli po twoim nakazie przestanie gryźć daj mu nagrodę lub pobaw się z nim. Staraj się nie dawać w nagrodę za każdym razem jedzenia, bo to może nie być dobre dla jego zdrowia.
5
Jeżeli chcesz być dobrym właścicielem zrób dla chomika plac zabaw. Weź pudełko odrobinę większe niż jego klatka i nasyp do niego trocin lub pisaku, postaw też różne przeszkody, które zwierzak będzie z zapałem pokonywał. Chwila zabawy na tym placu zabaw będzie dla chomika cudowną nagrodą za dobre sprawowanie i będzie cię on za to uwielbiał.
6
Staraj się dawać chomikowi marchewkę jako przekąskę w nagrodę za coś. Nie dawaj mu marchewki jako normalnego posiłku, dzięki temu doceni ją jako coś wyjątkowego.
?

Wskazówki
* Codziennie poświeć chwilę czasu swojemu chomikowi.
* Bądź konsekwentny w swoim treningu.
* Chomik będzie cię uwielbiał, jeżeli w nagrodę za dobre sprawowanie dostanie od ciebie nasiona słonecznika, świeże warzywa lub owoce.
* Ostrożnie podawaj chomikowi zielone warzywa, jeżeli zje ich zbyt dużo może dostać biegunki (niektórych warzyw nie wolno podawać chomikom - zwłaszcza tych, które mogą być pryskane. Również nie dawaj chomikowi owoców razem z pestkami).
* Podczas treningu zachowuj ten sam ton głosu.
* Używaj zawsze tych samych komend, by twój chomik mógł na nie prawidłowo reagować.
* Zawsze zwracaj się do chomika po imieniu.
* Uważaj jak często nagradzasz swojego chomika by podtrzymać jego zainteresowanie.
* Pamięć chomika w dużej mierze opiera się na rozpoznawaniu zapachu. Możesz więc umieścić w jego klatce kawałek materiału, który nosiłeś przy sobie, by oswoił się z twoim zapachem.
* Zawsze nagradzaj swojego zwierzaka (jeśli nie jedzeniem to głaskaniem czy zabawą).
* Nigdy nie rób krzywdy swojemu chomikowi i nie zostawiaj go na długo samego. Może to spowodować tylko, że chomik będzie się niepotrzebnie bał a to z kolei skróci jego życie.
* Bądź cierpliwy. Chomiki to kochane zwierzątka, które bardzo się starają a krzyczenie tylko niepotrzebnie je wystraszy.
* Nie trzymaj chomika blisko telewizora ani głośników. Zwierzątka te są wrażliwe na dźwięk.
* Chomiki mogą bardzo mocno ugryźć. Musisz być przygotowany, że na początku chomik pogryzie ci palce do krwi.
* Przez pierwszy dzień po przyniesieniu chomika do domu daj mu spokój. I tak będzie mu bardzo trudno przyzwyczaić się do nowej sytuacji.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (17)

* Pola wymagane

Chomiczara
04.05.2015
Mój chomik lubi te sztuczki ten komentarz piszę na podłodze i mam mojego spidzie cały czas wpycha mi się pod rękę.
adi
30.04.2013
Jak ci uciekł zostw w pojemniczku jedzenia przyjdzie ale uwaźaj jak chodzisz
Kukurydza
12.03.2013
fajna strona , ale co do wskazówek : chomik na początku nie gryzie palców może tylko czasami ale lekko
puma
02.08.2012
dziękuje za rady są super;D
chomiczki
17.04.2012
mam chomoika dżungarskiego umie stac na dwuch łapasz sam sie nauczył na reke wchodzi zawsze jest bardzo żywym i przyujacielskim, chomikiem polecam takze króliki hodowlane
ziom
17.03.2012
jo.. dzięki za rady tylko jest jeden problem ze on otwiera klatke i ucieka i tak sie stało ze się zgubil

Prosze pomóż!!!!!!!!!!!!!!!!!11
saha
22.02.2012
dzienki rady mi bardzo pomogły i ten plac zabaw pomugł najbardrziejj
Uhahany
19.12.2011
DZIĘKI za dobre rady bardzo mi pomagły jesli bede miał drugiego chomika to kupic smcz i samice czy 2 samice , czy 2 samce ????
dzieki tez za sztuczki.

mój chomik ma na imie endi dzieki i poradzam rady :D
zuzia1021
01.10.2011
A ja nauczyłam mojego chomika Hektora dawać całusa, ale nie liże czy coś takiego tylko mówie do niego ''Daj Buzi'' a on noskiem mnie ''Wycałuje'' :D Ciekawe jak ja go nauczyłam :|
ola112
21.09.2011
dziex za te porady ale to " pogryzienie do krwi" troche mnie przeraziło ... ;]