Jak postępować w przypadku użądleń?

jolanda - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Końcówka wiosny, lato, a także początek jesieni to okres, w którym bardzo często atakują nas osy, pszczoły i szerszenie. Wbijają swe żądło w skórę i mogą przenosić do krwi niebezpieczne substancje. Zdecydowanie najczęściej padamy ofiarami os, ponieważ są bardziej agresywne i mogą żądlić wiele razy, kiedy pszczoła po jednym ataku umiera. Konsekwencje ugryzień tych owadów mogą być śmiertelne, szczególnie, gdy ofiara doznała wstrząsu anafilaktycznego. Jak postępować, gdy użądli nas jeden z wymienionych wyżej owadów oraz w jaki sposób się przed nimi chronić? Podpowiadamy.
1
Co robić w przypadku użądlenia?
Gdy użądli nas jakikolwiek owad, który może wywołać silne reakcje alergiczne, należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:

1. Jeżeli żądło owada pozostało w ranie, postaraj się je usunąć przy użyciu odpowiedniego narzędzia, które dostaniesz w aptece. Pod żadnym pozorem nie można wygniatać żądła, ponieważ możemy go jeszcze bardziej wepchnąć do środka. Gdy nie potrafimy wyciągnąć żądła, należy jak najszybciej udać się do lekarza.
2. Po usunięciu żądła dezynfekujemy ranę spirytusem lub wodą utlenioną.
3. W przypadku silnego bólu spowodowanego użądleniem zaleca się zaaplikować leki przeciwbólowe i przeciwzapalne.
4. Gdy wystąpiły objawy alergiczne w związku z ugryzieniem, warto jak najszybciej podać środki antyalergiczne.
5. W przypadku utraty przytomności przez osobę, która została użądlona, należy ułożyć ją w pozycji bocznej ustalonej. W razie potrzeby powinno wykonać się masaż serca i sztuczne oddychanie.
6. Osoba użądlona powinna zgłosić się kilka dni po wypadku do lekarza, który oceni, czy wszytko jest w porządku.
2
Jak postępować, gdy wystąpiły objawy wstrząsu anafilaktycznego?
Jednym z najbardziej niebezpiecznych objawów użądleń jest wstrząs anafilaktyczny. Jak go rozpoznać? Oto typowe symptomy:

* duszności, świszczący oddech;
* pokrzywka, obrzęk;
* silne bóle brzucha i biegunka;
* znaczny spadek ciśnienia tętniczego;
* zawroty głowy;
* omdlenia;
* blokada nosa;
* drgawki.

Zasady działania w przypadku wstrząsu anafilaktycznego
1. Gdy zauważymy, że użądlona osoba ma objawy wstrząsu anafilaktycznego, powinniśmy jak najszybciej postarać się usunąć ze skóry żądło, które powoduje, by jak najmniej jadu przenosi się do krwi.
2. Jeśli objawy wstrząsu są silne, należy niezwłocznie wezwać karatekę.
3. Jeśli mamy pod ręką środek antyalergiczny, należy od razu zaaplikować go osobie użądlonej.
3
Jak chronić skórę przed osami, pszczołami i szerszeniami?
Owady typu osy, pszczoły czy szerszenie najczęściej lgną do jaskrawych ubrań oraz owoców i słodyczy. Dlatego, jeśli chcemy się przed nimi chronić, unikajmy takiej odzieży, a przyciągającą żywność zabezpieczajmy papierem lub siatką. W aptekach lub drogeriach dostaniemy również szereg preparatów odstraszających owady. Warto je wypróbować. Zachęcamy również do skorzystania z siły natury. Wiele ziół i naturalnych substancji świetnie odstrasza osy, pszczoły i szerszenie.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

komar
ukąszenie pszczoły
Cukier zastosowanie

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane