Jak postępować w przypadku użądleń?

jolanda - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Końcówka wiosny, lato, a także początek jesieni to okres, w którym bardzo często atakują nas osy, pszczoły i szerszenie. Wbijając żądło w skórę mogą przenosić do naszej krwi niebezpieczne substancje i choroby. Statystyki dowodzą, że najczęściej padamy ofiarami os, ponieważ są bardziej agresywne i mogą żądlić wiele razy w przeciwieństwie do pszczół. Warto wiedzieć, że atak owadów błonoskrzydłych może nie skończyć się wyłącznie na opuchliźnie, szczególnie, gdy doszło do wstrząsu anafilaktycznego. Konsekwencje mogą być dużo bardziej poważne. Jak postępować, gdy użądli nas osa lub pszczoła oraz w jaki sposób się przed nimi chronić? Podpowiadamy.
1
Co robić w przypadku użądlenia?
Gdy użądli nas jakikolwiek owad, który może wywołać silną reakcję alergiczną, należy postępować zgodnie z poniższą instrukcją:

1. Jeżeli żądło owada pozostało w ranie, należy usunąć je przy użyciu odpowiedniego narzędzia, które dostaniemy w każdej aptece. Pod żadnym pozorem nie można wygniatać żądła, ponieważ możemy go jeszcze bardziej wepchnąć do środka i spowodować zakażenie. Gdy nie potrafimy wyciągnąć żądła, należy jak najszybciej udać się do lekarza.
2. Po usunięciu żądła dezynfekujemy ranę spirytusem lub wodą utlenioną.
3. W przypadku silnego bólu spowodowanego użądleniem zaleca się zaaplikować leki przeciwbólowe i przeciwzapalne.
4. Gdy wystąpiły objawy alergiczne w związku z ugryzieniem, warto jak najszybciej podać środki antyalergiczne.
5. W przypadku utraty przytomności przez osobę, która została użądlona, należy ułożyć ją w pozycji bocznej ustalonej. W razie potrzeby powinno wykonać się masaż serca i sztuczne oddychanie. W takim przypadku warto niezwłocznie wezwać karetkę.

Osoba użądlona powinna zgłosić się kilka dni po wypadku do lekarza, który oceni, czy wszytko jest w porządku.
2
Jak postępować, gdy wystąpiły objawy wstrząsu anafilaktycznego?
Jednym z najbardziej niebezpiecznych objawów użądlenia jest wstrząs anafilaktyczny. Gdy nie zareagujemy odpowiednio i w porę, może prowadzić nawet do śmierci. Jak go rozpoznać? Oto typowe symptomy:

* duszności i świszczący oddech;
* pokrzywka, obrzęk;
* silne bóle brzucha i biegunka;
* znaczny spadek ciśnienia tętniczego;
* zawroty głowy;
* omdlenia;
* blokada nosa;
* drgawki.

Zasady działania w przypadku wstrząsu anafilaktycznego
1. Gdy zauważymy, że użądlona osoba ma objawy wstrząsu anafilaktycznego, powinniśmy jak najszybciej usunąć ze skóry żądło, by jak najmniej jadu przeniknęło do krwi.
2. Jeśli objawy wstrząsu są silne, należy niezwłocznie wezwać karatekę.
3. Jeśli mamy pod ręką środek antyalergiczny, należy od razu zaaplikować go osobie użądlonej.

Po ustąpieniu objawów wstrząsu anafilaktycznego osoba użądlona powinna zgłosić się na konsultację do lekarza.
3
Jak chronić skórę przed osami, pszczołami i szerszeniami?
Owady błonoskrzydłe najczęściej lgną do jaskrawych ubrań oraz owoców i słodyczy. Dlatego, jeśli chcemy się przed nimi chronić, unikajmy zakładania takiej odzieży, a przyciągającą żywność zabezpieczmy papierem lub siatką. W aptekach lub drogeriach znajdziemy również szereg preparatów odstraszających owady. Warto je stosować. Zachęcamy również do skorzystania z siły natury. Wiele ziół i naturalnych substancji wykazuje właściwości odstraszające osy, pszczoły i szerszenie. Dzięki nim możemy uniknąć poważnych problemów zdrowotnych spowodowanych użądleniem.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

sceptyk
12.06.2018
Jesli ktos ma silne uczulenie to 1. zastrzyk z adrenaliny, 2. wezwanie pogotowia, 3. końska dawka encortonu nawet 1mg/na kg masy ciała lub hydrocortison/corhydron w zastrzyku. Adrenalina trzyma ok 30 minut.Potem powtórka. Jak dziabnie np w jezyk to nic nie pomoże...
123qwerty
12.06.2018
Karateka na pewno pomoże.
Vojtek
09.06.2018
Jestem alergikiem na jad. Przy ugryzeniu w palec puchnie do lokcia na kilka dni. Jest jedno remedium - do kilku minut po ukaszeniu, najlepszego jak najszybciej przylozyc swieza przecieta cebule. Obrzek wtedy bedzie nie wiekszy od babelka po komarze. I nie bedzie bolec.Polecam
Jarek
09.06.2018
Pszczoły praktycznie wyginęły w Polsce przysłużyły się do tego pożary śmieci...