Jak pozbyć się ślimaków ogrodowych?

_paula_ - specjalista Tipy.pl
1 z 4
W Polsce można spotkać aż 250 gatunków ślimaków. Jednak nie każde z nich nawiedzają nasz ogród. Zazwyczaj są to ślimaki winniczki, które z reguły nie wyrządzają większych szkód. Dla naszych upraw i kwiatów wyjątkowo niebezpieczne są tak zwane ślimaki nagie. Mierzą od sześciu do piętnastu centymetrów i bardzo szybko się rozmnażają. Podobnie jak winniczki, zazwyczaj wychodzą po deszczu. Jak chronić ogród przed ich szkodliwym działaniem? Podpowiadamy.
1
Porządek w ogrodzie
Większość ślimaków uwielbia chować się między liśćmi, a także w chwastach i trawach. Jest ich najwięcej w miejscach, w których panuje nieporządek i wilgoć. Stąd prosty wniosek: jeśli chcemy pozbyć się ślimaków z ogródka, utrzymujmy w nim porządek i czystość. Będą pojawiać się znacznie rzadziej. Warto pamiętać o regularnym koszeniu trawników, wyrywaniu chwastów i walce z różnego rodzaju szkodnikami, które również wabią ślimaki.

Naturalne metody walki ze ślimakami

Przeszkody i pułapki
By utrudnić ślimakom przemieszczanie się po ogrodzie, warto zamontować w nim przeszkody i pułapki. Świetnie sprawdzą się rozsypane trociny, żwir, kora lub igliwie, a także potłuczone skorupki jajek. Warto pamiętać jednak, że tego typu zabezpieczenia przyniosą pożądane efekty wyłącznie wtedy, gdy na zewnątrz nie pada deszcz.

Piwo
Mało kto o tym wie, ale ślimaki uwielbiają piwo. Można wylać je do miski i postawić niedaleko siedliska ślimaków. Gdy wejdą do do środka, najlepiej wywieźć je do lasu. Zwabienie ślimaków i przeniesienie ich w inne miejsce to jedna z najlepszych i najmniej inwazyjnych metod. Ślimaki nagie najlepiej zbierać w gumowych rękawiczkach, ponieważ mogą roznosić wirusy, bakterie i pasożyty.

Kłębki drobnych wiórków drzewnych
Jedną ze skutecznych metod zapobiegania rozmnażaniu się ślimaków jest stworzenie małego wysypiska z drobnych wiórków drzewnych pod koniec lata. Ślimaki założą w nich gniazda i złożą jaja. Jesienią należy zebrać wszystkie wiórki i je spalić.
2
Chemiczne środki na ślimaki
W walce ze ślimakami możemy wykorzystać również chemiczne środki, ale w takiej sytuacji nie mamy pewności, że ślimak to przeżyje. Przed kupnem chemicznego preparatu koniecznie sprawdźmy jego klasę toksyczności. Klasa I i II to trucizny, III i IV oznaczają substancje szkodliwe, natomiast klasa V nie ma szkodliwego wpływu na żywe organizmy. Jeśli naturalne metody nie pomogą, wówczas zaleca się wypróbować lekkie środki chemiczne.
3
Podlewaj ogród rano
Jeśli nasz ogródek nawiedzają ślimaki, pamiętajmy, by podlewać go wyłącznie rano. Robiąc to wieczorem, stwarzamy im idealne warunki do rozmnażania się. Ogród i przestrzeń wokół domu powinny być zadbane.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

Andrzej
11.06.2018
Kaczki biegusy fantastycznie zwalczają wszelkie ślimaki. Kilka sztuk oczyści działkę z tych pasożytów.
ogrodnik
11.06.2018
Ja posypuje ślimaki solą. Polecam najlepszy sposób. Posypany ślimak solą rozpuszcza się na trawie. Miałem plagę tego na podwórku i w ogrodzie i nie mogłem się pozbyć. Sól załatwiła sprawe, ślimak kurczy się i rozpuszcza w kilka minut tylko plama zostaje.
Radek
11.06.2018
Absolutnie żadnej dużej kory! Gniezdza się w niej. Szczególnie uwielbiają host i trawy ozdobne.
Observateur
11.06.2018
A nie sa pod ochrona ?
Jarek
11.06.2018
Mamy czerwiec a ja nie widziałem ani jednej pszczoły..
@bc
11.06.2018
dostępne w handlu preparaty w granulatach-moluskocydy, poprzez mechanizm wabienia i unicestwiania ślimaków, załatwiają sprawę wystarczająco skutecznie.
jan
11.06.2018
najlepszy i jedyny sposob zeby pozbys sie slimakow to niestety ale zbieranie reczne.Poczatki w ogrodzie gdzie sa posadzone mlode rosliny sa rajem dla slimakow tym bardziej ze zeruja tylko w nocy.Zona zbierala w nocy do sloikow a prosze mi wierzyc do litrowego wchodzilo po ok 500 sztuk.