Jak pozbyć się ślimaków ogrodowych?

_paula_ - specjalista Tipy.pl
1 z 4
W Polsce można spotkać aż 250 gatunków ślimaków. Nie każde z nich nawiedzają nasz ogród. Zazwyczaj są to ślimaki winniczki, które z reguły nie wyrządzają większych szkód. Wyjątkowo niebezpieczne dla naszych upraw i kwiatów są tzw. ślimaki nagie. Mierzą od sześciu do piętnastu centymetrów i bardzo szybko się rozmnażają. Ślimaki zazwyczaj wychodzą po deszczu. Jak chronić ogród przed ich szkodliwym działaniem? Podpowiadamy.
1
Porządek w ogrodzie
Ślimaki uwielbiają chować się między liśćmi, a także w chwastach i trawach. Jest ich najwięcej w miejscach, w których panuje nieporządek. Stąd prosty wniosek: jeśli chcemy pozbyć się ślimaków z ogródka, utrzymujmy w nim porządek i czystość. Będą pojawiać się znacznie rzadziej.

Naturalne metody walki ze ślimakami

Przeszkody i pułapki
By utrudnić ślimakom przemieszczanie się po ogrodzie, warto zamontować w nim przeszkody i pułapki. Świetnie sprawdzą się rozsypane trociny, żwir, kora lub igliwie, a także potłuczone skorupki jajek. Jednak tego typu zabezpieczenia sprawdzają się wyłącznie, gdy na zewnątrz nie pada deszcz.

Piwo
Mało kto o tym wie, ale ślimaki uwielbiają piwo. Można wylać je do miski i postawić niedaleko siedliska ślimaków. Gdy wejdą do miski, najlepiej wywieść je do lasu. Zwabienie ślimaków i przeniesienie ich w inne miejsce to jedna z najlepszych i najmniej metod. Ślimaki nagie najlepiej zbierać w gumowych rękawiczkach, ponieważ mogą roznosić wirusy, bakterie i pasożyty.

Kłębki drobnych wiórków drzewnych
Jedną ze skutecznych metod zapobiegania rozmnażaniu się ślimaków jest stworzenie małego wysypiska z drobnych wiórków drzewnych pod koniec lata. Ślimaki założą w nich gniazda i złożą jaja. Jesienią należy zebrać wszystkie wiórki i je spalić.
2
Chemiczne środki na ślimaki
W walce ze ślimakami możemy wykorzystać również chemiczne środki, ale w takiej sytuacji nie mamy pewności, że ślimak to przeżyje. Przed kupnem chemicznego preparatu koniecznie sprawdźmy jego klasę toksyczności. Klasa I i II to trucizny, III i IV oznaczają substancje szkodliwe, natomiast klasa V nie ma szkodliwego wpływu na żywe organizmy. Jeśli naturalne metody nie pomogą, wówczas zaleca się wypróbować lekkie środki chemiczne.
3
Podlewaj ogród rano
Jeśli nasz ogródek nawiedzają ślimaki, pamiętajmy, by podlewać go wyłącznie rano. Robiąc to wieczorem, stwarzamy im idealne warunki do rozmnażania się. Ogród i przestrzeń wokół domu powinny być zadbane. Należy pamiętać również, żeby regularnie kosić trawnik. Gdy jest zbyt wysoki, ślimaki chętniej go zalegają.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

ślimak
Domek dla trzmieli
biedronki na mszyce

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane