Dlaczego warto jeść pstrągi?

monika_w - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Pstrąg zaliczany jest do grupy najzdrowszych ryb i to nie bez powodu. To ryba bogata w cenne dla naszego organizmu wartości odżywcze, a w dodatku nietłusta. W pstrągu znajdziemy sporo witamin, minerałów oraz nienasyconych kwasów tłuszczowych. Ponadto, to jedna z najsmaczniejszych ryb. Dobrze przyrządzona zasmakuje nawet osobom, które nie przepadają za rybami. Podpowiadamy, dlaczego warto regularnie jeść pstrąga i w jakiej postaci smakuje najlepiej.
1
Co nieco o pstrągu
Pstrąg jest rybą słodkowodną, która wymaga czystej, dobrze dotlenionej wody. Dzięki życiu w takim środowisku ryba jest zdrowa i zachowuje większość składników odżywczych. Pstrąg jest uznawany za jedną z najbardziej wartościowych ryb na świecie. Nie tylko ze względu na skład, ale i niskie zanieczyszczenie mięsa substancjami chemicznymi, między innymi antybiotykami, pestycydami czy metalami ciężkimi. Pstrągi można dzisiaj kupić w sklepach, jak i u hodowców.
2
Wartość odżywcza i kalorie
W 100 gramach pstrąga jest tylko 190 kalorii. Nie jest to zatem ryba kaloryczna, a w dodatku bardzo zdrowa, bo znajdziemy w niej sporo nienasyconych kwasów tłuszczowych, minerałów (sód, potas, wapń i żelazo), witamin A, B6, B1 oraz D. Ponadto, pstrąg jest bogatym źródłem błonnika pokarmowego. Usprawnia zatem pracę układu pokarmowego i przyspiesza spalanie tłuszczu.

Pstrąga warto jeść głównie ze względu na wysoką wartość odżywczą ryby. Regularnie spożywany dostarczy naszemu organizmowi tego, czego faktycznie potrzebujemy. Pstrąg zalecany jest osobom, które chcą zrzucić zbędne kilogramy, gdyż nie zawiera wielu kalorii, a jednocześnie jest bardzo sycący. A jak wybrać pstrąga dobrej jakości i jak go przyrządzić?

Jak wybrać dobrej jakości pstrąga?
Najlepsze pstrągi to te, które ważą nie więcej niż 200 gramów. To porcja dla jednej osoby. Większe mogą być stare lub przekarmione. Pstrągi, jak i inne ryby, najlepiej kupować bezpośrednio u hodowców. Na co należy zwrócić uwagę w wyglądzie ryby? Po pierwsze na łuski. Muszą być gładkie, błyszczące i przylegać do skóry. Śluz z ryby nie może się ciągnąć, a oczy powinny być błyszczące i wypukłe.
3
Jak przyrządzić pstrąga?
Pstrąg zdecydowanie najlepiej smakuje, gdy upieczemy go na grillu lub w piekarniku. Nie jest wówczas tłusty, jak w przypadku smażenia ryb na oleju. Przed włożeniem do piekarnika myjemy dokładnie pstrąga, osuszamy ręcznikiem papierowym, doprawiamy pieprzem, solą i ziołami (można dodać również inne przyprawy), do środka wkładamy kilka posiekanych ząbków czosnku, odrobinę masła i plaster cytryny. Pieczemy rybę w piekarnika rozgrzanym do 200 stopni Celsjusza (program: góra-dół) przez około 40 minut. Gotowego pstrąga skrapiamy sokiem z cytryny.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

dieta bogata w wapń
zdrowe odżywianie
papryczka chili

Komentarze (7)

* Pola wymagane

Marek
03.06.2018
Pstrąg najlepszy jest z wody górskiej a nie żadne od chodowcow karmione granulatem. Tylko prawdziwy dziki pstrąg potokowy
gregory
03.06.2018
Raz jeden kupuję pstrąga w markecie. Poproszę pstrąga, -nie ma pstrągów, słyszę. No ale jak nie ma? A tam? -Niech mi pan uwierzy, nie ma pstrągów. Kupiłem inną rybę i do dziś mile wspominam tą Uprzejmą panią. Na pierwszy rzut oka ryba wyglądała całkiem nieźle
Kk
03.06.2018
40 minut w piekarniku? Jesteście pewni że aż tak długo?
milek
03.06.2018
najlepszy na świecie jest karp w galarecie!!
Wojtek Kowals
03.06.2018
Pyszna ryba! Jedna z moich ulubionych!
Artur
03.06.2018
Pstrąg smażony na masełku i dobrze przypruszony kminkiem. Mniam, mniam.
Gieniu
03.06.2018
Bardzo dobra ryba. Szkoda tylko ze taka oscista. Dlatego z reguly biore dorsza. Albo dorade.