Co szkodzi naszemu żołądkowi?

_paula_ - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Coraz więcej osób cierpi z powodu dolegliwości związanych z żołądkiem. Co więcej, choroba wrzodowa dotyka coraz młodszych ludzi. Przyczyny? Niezdrowy styl życia, a w szczególności nieodpowiednie odżywianie się. I choć zdrowe odżywianie jest w modzie od kilku lat, nasza świadomość na ten temat jest ciągle niewielka. Podpowiadamy, jakie popularne produkty szczególnie szkodzą naszemu żołądkowi.
1
Alkohol
Wysokoprocentowe trunki nie służą nie tylko naszej wątrobie, ale i żołądkowi. To dlatego, że po kontakcie z alkoholem musi wytworzyć on znacznie więcej kwasu niż zazwyczaj. Alkohol podrażnia śluzówkę żołądka, co kończy się silnym bólem i wymiotami. Jeżeli spożywamy go w niewielkich ilościach i sporadycznie, problemy z żołądkiem nie powinny nam dokuczać. Nieprzyjemne dolegliwości mogą pojawiać się, gdy alkohol pijemy regularnie i w pokaźnych ilościach. Żołądek źle reaguje także na dym papierosowy.

Leki przeciwbólowe
Pomagają szybko uśmierzyć ból i są ogólnodostępne. Leki przeciwbólowe od czasu do czasu zażywa każdy z nas. Jednak dostarczanie ich do organizmu regularnie może zaszkodzić naszemu żołądkowi. Niestety, jak pokazują badania CBOS, około 17 procent społeczeństwa nie przestrzega zalecanej dawki leków. Efekt? Bóle żołądka i wrzody. Warto wiedzieć, że w przypadku przedawkowania leków przeciwbólowych może dojść nawet do krwawienia przewodu pokarmowego. Zazwyczaj dotyczy to silnych środków przeciwzapalnych. Pamiętajmy zatem, by zażywać środki przeciwbólowe zgodnie z zaleceniami na ulotce lub sugestiami lekarza.
2
Wysokoprzetworzone produkty
Niebezpieczne dla naszego żołądka są również produkty wysokoprzetworzone. Znajdziemy w nich niewiele składników odżywczych, a za to sporo substancji konserwujących i chemicznych dodatków, które zwyczajnie niszczą ścianki żołądka. Do grupy takich produktów zaliczamy głównie jedzenie typu fast-food, chipsy, pakowane wędliny czy mrożoną żywność. Oczywiście, gdy jemy je sporadycznie, nie powinniśmy martwić się o negatywne skutki. Problemy mogą pojawić się w przypadku regularnego ich spożycia.
3
Stres
Wrogiem naszego żołądka jest również stres, a raczej jego nagromadzenie. Czynnik ten może powodować chorobę wrzodową, a także wywołać coraz bardziej popularną dolegliwość, jaką jest zespół jelita nadwrażliwego. Gdy się denerwujemy, nasz żołądek wydziela dużo więcej kwasu żołądkowego i podrażnia śluzówkę. By uniknąć tych skutków, należy wypracować w sobie metody walki z tą destrukcyjną emocją. Pomocna może okazać się joga, pilates lub medytacja. Niektóre osoby w sytuacjach stresujących liczą również w myślach.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

detoks owocowy
dieta bogata w wapń
zdrowe odżywianie

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Renata
01.06.2018
Według mnie największe szkody wyrządza niezdrowe niejedzenie. Coraz więcej osób zamiast trzymać dietę, stawia na fast foody, które prowadzą do nadwagi. Sama kiedyś tak robiłam, ale w czas się opamiętałam i zaczęłam regularnie ćwiczyć, żeby podkręcić metabolizm.