Jagody i ich cenne właściwości

_paula_ - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Już w czerwcu w lasach można spotkać pierwsze okazy jagód, dlatego przyjmuje się, że sezon na te pyszne owoce zaczyna się właśnie w tym miesiącu. Jednak jagody nie tylko świetnie smakują. Są również bardzo zdrowe. Doskonale wpływają na wzrok, obniżają poziom szkodliwego cholesterolu w organizmie, a także łagodzą objawy zatruć pokarmowych. Podpowiadamy, dlaczego warto jeść je przez całe lato i jak prawidłowo je zbierać.
1
Wartość odżywcza jagód
Dawno temu jagody traktowano jako lekarstwo na wiele chorób. Przede wszystkim pomagały w dolegliwościach trawiennych i wzmacniały odporność organizmu. Wykorzystywano je również jako antybiotyk. Leczono nimi tyfus, polio, a nawet zwalczano gronkowca. Do dzisiaj stosuje się je w celach leczniczych, między innymi przy biegunkach czy owsikach. Słowem, jagody mają doskonały wpływ na nasz organizm.

W małych granatowych kuleczkach znajdziemy pokaźne ilości witamin A, B i C oraz PP, błonnika, a także soli mineralnych. Ponadto, jagody zawierają garbniki, które doskonale wpływają na układ trawienny, a także przeciwutleniacze chroniące organizm przed chorobami.
2
Właściwości prozdrowotne jagód

Łagodzą dolegliwości trawienne
Jagody to sprawdzony środek na wszelkie dolegliwości trawienne. Łagodzą silne bóle brzucha, hamują biegunkę, a także wzmacniają śluzówkę żołądka. Jeśli męczy nas grypa żołądkowa, koniecznie sięgnijmy po jagody lub napar z ich liści. Szybko odczujemy ulgę.

Uspokajają, działają przeciwbólowo
Okazuje się, że jagody wykazują również działanie przeciwbólowe i uspokajające. Wspomagają też leczenie infekcji układu oddechowego. Po syrop lub napar z jagód warto sięgnąć, gdy jesteśmy przeziębieni lub dopadła nas letnia angina.

Działają antybakteryjnie
W tych cennych owocach znajdziemy również związki, które działają antybakteryjnie i oczyszczająco na organizm. Dzięki temu pracuje on sprawniej i rzadziej pada ofiarą bakterii i wirusów.

Bogate źródło przeciwutleniaczy
Dzięki zawartym w jagodach przeciwutleniaczom nasz organizm lepiej radzi sobie z wolnymi rodnikami, które zwiększają ryzyko rozwoju przewlekłych chorób i powodują starzenie się. Wystarczy tylko jeść je regularnie.

Zmniejszają stężenie cukru we krwi i obniżają cholesterol
Badania wykazały, że systematyczne jedzenie jagód może zmniejszyć stężenie cukru we krwi, a także obniżyć poziom szkodliwego cholesterolu. To kolejny ważny argument, dla którego warto włączyć te pyszne owoce do codziennej diety.
3
Jak zbierać jagody?
Mimo że na rynku spotkamy różne urządzenia do zbierania jagód, warto wiedzieć, że w świetle prawa nie można ich stosować. Jagody należy zbierać wyłącznie ręcznie. Tak zwane zbieraczki mogą uszkodzić krzew, na którym rosną owoce.

Mycie jagód
Bez względu na to, gdzie i w jaki sposób zbieraliśmy jagody przed jedzeniem lub obróbką termiczną, należy je dokładnie umyć. Owoce mogą być zakażone groźną chorobą pasożytniczą zwaną bąblownicą. Jagody powinny zostać wypłukane w ciepłej wodzie.

Wykorzystanie jagód
Jagody możemy jeść w różnej postaci, choć najzdrowsze będą oczywiście te niepoddane obróbce termicznej. Świetnie sprawdzą się w koktajlach czy sałatkach owocowych. Możemy je również zasuszyć i przygotować z nich pyszne przetwory na zimę.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

dieta bogata w wapń
zdrowe odżywianie
słodycze

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie