Zemsta Faraona: Co warto wiedzieć o chorobie krajów arabskich?

jolanda - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Każdy, kogo dotknęło ostre zatrucie pokarmowe na wakacjach w Egipcie lub innym kraju arabskim, dobrze wie, o co chodzi, a mianowicie o Zemstę Faraona. Pod tą nazwą kryje się zbiór różnorodnych dolegliwości, które dotykają turystów przebywających w krajach arabskich. Najczęstsze objawy Zemsty Faraona to ostra biegunka, wymioty, bóle głowy i brzucha. Choroba ta trwa kilka dni. Przez ten czas urlopowicz zazwyczaj leży w łóżku, a jego funkcjonowanie jest znacznie utrudnione. W związku z tym, że trwa sezon urlopowy, podpowiadamy, co warto wiedzieć o Zemście Faraona, w jaki sposób radzić sobie z jej objawami oraz jak uniknąć tej choroby.
1
Nieco więcej o Zemście Faraona
Zemstą Faraona nazywa się szereg dolegliwości, które dotykają urlopowiczów w krajach arabskich. Złe samopoczucie turystów spowodowane jest odmienną florą bakteryjną przewodu pokarmowego Europejczyków, który w kontakcie z lokalnymi bakteriami zaczyna odczuwać nieprzyjemne dolegliwości. Bakterie zazwyczaj zawarte są w wodzie, z którą urlopowicze mają ciągłą styczność. By je usunąć, potrzeba bardzo wysokiej temperatury. Zemsta Faraona trwa zazwyczaj kilka dni. Do jej klasycznych objawów zalicza się:

* ostre bóle brzucha;
* uporczywą biegunkę;
* bóle głowy;
* wymioty;
* nudności;
* gorączkę;
* zawroty głowy.
2
Co pomaga uśmierzyć dolegliwości związane z Zemstą Faraona?
Przy Zemście Faraona najbardziej dokuczliwe są nudności, wymioty oraz biegunka, dlatego leczenie tej choroby zbliżone jest do kuracji w przypadku zatrucia pokarmowego. Zazwyczaj stosuje się leki przeciwbiegunkowe, przeciwwymiotne oraz preparaty zawierające elektrolity, które najlepiej zakupić jeszcze przed wyjazdem na wakacje. Należy pamiętać również o uzupełnianiu płynów (powinna być to głównie woda mineralna), a także stosowaniu odpowiedniej diety.

Co należy jeść w trakcie choroby?
Jak w przypadku każdego zatrucia pokarmowego, wskazane jest stosowanie ścisłej diety. Oznacza to, że jadłospis powinien składać się z produktów nieszkodliwych dla żołądka i jelit. Stosowne będą: wafle bez dodatków, sucharki, kleik ryżowy, a także rosół, ziemniaki i chude mięso. Potrawy powinny być gotowane, pod żadnym pozorem smażone. Należy unikać produktów bogatych w błonnik, ponieważ mogą wzmagać biegunkę, a także nabiału oraz słodyczy. Na początku leczenia porcje powinny być niewielkie. Z każdym dniem oraz poprawą samopoczucia warto je zwiększać. Leczenie trwa zazwyczaj około siedmiu dni.
3
Jak zapobiegać Zemście Faraona?
Zemsta Faraona to choroba, która wynika przede wszystkim z nieprzystosowania układu trawiennego osób, które nie mieszkają w krajach arabskich, do tamtejszych bakterii znajdujących się głównie w wodzie. Jednak to nie wszystko. Nie tylko spożywanie nieprzegotowanej wody lub potraw z nią może skończyć się nieprzyjemnymi dolegliwościami. Również przejedzenie różnorodnymi daniami może być przyczyną Zemsty Faraona. Dlatego, jeśli chcemy uniknąć choroby, należy nie pić wody prosto z kranu, a zamienić ją na wodę butelkowaną. Przed wakacjami w Egipcie lub innym kraju arabskim warto również wzmocnić florę bakteryjną układu pokarmowego. W każdej aptece dostaniemy suplementy zawierające kultury bakterii chroniące system trawienny przed zatruciami. Kolejna ważna zasada to: przed każdym spożyciem lokalnych warzyw i owoców należy dokładnie umyć je wodą butelkowaną lub wyparzyć. Warto unikać również jedzenia potraw z surowymi produktami. Dzięki przestrzeganiu tych zasad możemy znacznie zmniejszyć pojawienie się Zemsty Faraona.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

Gimbalka
11.08.2018
Ja raz się na to dalam zlapac i powiedzialam nigdy wiecej. Teraz przed takimi wyjazdami robie sobie kurację i biore ja tez ze soba. Ona reguluje perystaltyke jelit, wzmacnia i odbudowuje blone sluzowa i reguluje naturalna flore bakteryjna jelit. Dzieki temu udaje mi sie zawsze klatwe obejsc
Pablo
10.08.2018
Trzeba pić alkohol i raczej dużo i się nie zachoruje. Sprawdzone!
JJ
10.08.2018
Byłam trzy lata temu i przeżyłam ten horror-10 dni-nie pomagało .... więć prawie nic nie jadłam... udało mi się pojechać na dwie wycieczki....ba nawet dwukrotnie nurkowałąm z synem co oznacza dwa dni na statku ..Wróciłam z wagą o jakiej zawsze marzyłam w dorosłym życiu 49 kg/159 cm...bosko