Najlepsze źródła żywych kultur bakterii

_paula_ - specjalista Tipy.pl
1 z 4
By nasz układ trawienny pracował prawidłowo, musi regularnie otrzymywać składniki, które pomagają mu dobrze funkcjonować. Prócz witamin oraz minerałów, które znajdziemy między innymi w większości warzyw i owoców, potrzebuje również żywych kultur bakterii. Wielu z nas zapewne o nich słyszało, lecz wciąż nie do końca potrafimy wytłumaczyć ich funkcję. Otóż, żywe kultury bakterii chronią nasze jelita przed atakami bakterii i wirusów. Ponadto, pomagają łagodzić wiele dolegliwości trawiennych. Wystarczy jedynie dostarczać je regularnie do organizmu. Oczywiście, najlepiej w naturalnej postaci. Podpowiadamy, w jakich produktach znajdziemy ich najwięcej.
1
Co warto wiedzieć o żywych kulturach bakterii?
Żywe kultury bakterii, zwane również probiotykami, mają bardzo korzystny wpływ na nasze zdrowie, a w szczególności na nasz układ pokarmowy. Bakterie probiotyczne obniżają pH w jelitach oraz ograniczają namnażanie się bakterii chorobotwórczych, a także grzybów i wirusów. Probiotyki oblepiają ściany jelit, tworząc ochronną zaporę, przez którą nie mogą przedostać się bakterie. Ponadto, aktywizują również system odpornościowy do obrony przed infekcjami, a także regulują ogólną pracę jelit.

Bakterie probiotyczne w postaci suplementów zazwyczaj przyjmuje się w trakcie kuracji antybiotykiem lub w sytuacji zażywania dużej ilości leków. Żywe kultury bakterii zmniejszają ryzyko wystąpienia biegunki na skutek przyjmowania leków, wspomagają leczenie wzdęć, zatwardzenia oraz wielu innych dolegliwości układu trawiennego. Warto wiedzieć, że pomagają również łagodzić objawy w chorobie Crohna oraz przy wrzodziejącym zapaleniu jelita grubego.

To jeszcze nie koniec dobroczynnego działania bakterii probiotycznych na nasze zdrowie. Ich regularne przyjmowanie zapobiega występowaniu chorób alergicznych oraz atopii. Dowiedziono również, że prawidłowe funkcjonowanie jelit ma pozytywny wpływ na nasz układ nerwowy. To kolejny ważny powód, dla którego warto regularnie przyjmować probiotyki. Oczywiście, najlepiej w naturalnej postaci. Często zapominamy, w jak wielu produktach możemy je znaleźć. Oto one.
2
Najlepsze naturalne źródła żywych kultur bakterii

Produkty z grupy nabiału
W większości produktów z grupy nabiału znajdziemy żywe kultury bakterii, które hamują rozwój niekorzystnej flory bakteryjnej w jelitach. Są również bogate w witaminy oraz minerały potrzebne naszemu organizmowi do prawidłowego działania. Najwięcej cennych składników dla naszego zdrowia znajdziemy w jogurtach, kefirach, a także twarożkach, które warto włączyć do codziennego jadłospisu.

Kiszonki
Kolejne bogate źródło żywych kultur bakterii to kiszonki. Ogórki kiszone czy kapusta mają nie tylko świetny wpływ na układ trawienny, ale na cały organizm. W kiszonkach znajdziemy witaminy B, C i K, które biorą udział w najważniejszych procesach zachodzących w naszym organizmie. Witamina K zapewnia prawidłową krzepliwość krwi. Z kolei witamina B wspomaga funkcjonowanie układu nerwowego.
3
Kombucza
Kombucza to jeden z najzdrowszych napojów dla naszej flory bakteryjnej, jednak w Polsce wciąż jeszcze mało znany. Jej oryginalna wersja powstaje z niesfermentowanej zielonej herbaty i grzybka japońskiego. W efekcie fermentacji tych składników tworzą się żywe kultury bakterii. Regularne picie kombuczy pomaga odbudować florę bakteryjną jelit oraz usprawnia ich pracę. Kombucza łagodzi również niestrawność i dolegliwości żołądkowo-jelitowe.

Kwas chlebowy
Kolejny produkt poprawiający pracę naszych jelit to kwas chlebowy. Powstaje na bazie drożdży oraz bakterii kwasu mlekowego. W smaku przypomina chleb razowy i skutecznie gasi pragnienie. Kwas chlebowy to jeden z najbardziej tradycyjnych napojów na Podlasiu. Jest uznawany za naturalny probiotyk, dlatego warto pić go regularnie, jeżeli nasze jelita nie pracują tak, jakbyśmy chcieli. Ponadto, kwas chlebowy łagodzi dolegliwości trawienne, wzmacnia odporność organizmu, wspomaga leczenie stanów zapalnych, a także wykazuje zdolność zmniejszania poziomu szkodliwego cholesterolu we krwi. To chyba wystarczające argumenty przemawiające za tym, by pić ten napój regularnie. Kwas chlebowy możemy samodzielnie przygotować w domu.

Zakwas z buraków
Również zakwas z buraków ma świetny wpływ na nasz układ trawienny. Znajdziemy w nim żywe kultury bakterii, a także wiele witamin oraz minerałów, między innymi witaminy B i C, a także żelazo, wapń, magnez oraz potas. Napój ten wykazuje wiele pozytywnych właściwości dla naszego zdrowia: wzmacnia odporność, obniża ciśnienie krwi, zmniejsza poziom szkodliwego cholesterolu, dodaje energii, wspomaga pracę wątroby oraz nerek, usprawnia pracę całego układu pokarmowego. To tylko niektóre z rozlicznych zalet picia zakwasu z buraków.

Wyżej przedstawione napoje wspomogą pracę jelit, gdy będziemy pić je regularnie. Zachęcamy, by na stałe włączyć je do diety.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie