Co warto zjeść, gdy wyjeżdżamy na urlop do Chorwacji?

jolanda - specjalista Tipy.pl
1 z 5
Chorwacja to od ładnych paru lat częsty kierunek wyjazdów urlopowych. Kraj ten urzeka krystalicznie czystym morzem, a także kulturą. Chorwaci są bardzo otwarci i uwielbiają biesiadować. A bawią się nie tylko przy dobrej muzyce i trunkach. Na chorwackich imprezach nie może zabraknąć również dobrej kuchni. Jej najpopularniejszych specjałów musi spróbować każdy, kto spędza urlop w Chorwacji. Podpowiadamy, jakie dania muszą znaleźć się w menu każdego turysty.
1
Owoce morza w różnych wydaniach
Z racji tego, że Chorwacja to kraj częściowo położony nad morzem, jada się tam dużo owoców morza, które przyrządzane są na różne sposoby. W miejscowościach nadmorskich zjemy pyszne krewetki, mule, małże, kalmary i wiele innych. Polecamy znaleźć dobrą restaurację, która specjalizuje się w przygotowywaniu owoców morza i ją odwiedzić. Jeśli to możliwe, warto zamówić mix owoców morza w różnych wydaniach. Miłośnicy nadmorskiej kuchni z pewnością będą usatysfakcjonowani.

Burek
Burek to jedna z najciekawszych i najsmaczniejszych chorwackich przekąsek. Właściwie znana jest w wielu krajach bałkańskich. Chorwacki burek przyrządzany jest z mięsem, szpinakiem lub białym serem. A co to właściwie jest burek? Płaski placek z ciasta, które przypomina greckie filo lub ciasto francuskie. Niektórzy nazywają go chorwackim kebabem. Będąc w Chorwacji koniecznie należy spróbować burka. To bardzo sycąca przekąska, która idealnie nadaje się na przerwę podczas zwiedzania.
2
Pieczona ryba
W chorwackiej kuchni nie może również zabraknąć ryb, a te najchętniej wrzucane na tłuszcz i ruszt to dorada, sola, piotrosz i barwena. Porządny kawałek pysznej ryby zaspokoi głód zgłodniałego turysty. Ryby podawane są zazwyczaj z frytkami i surówką.

Ćevapčići, czyli mięsne paluchy z grilla
Kolejna typowo chorwacka przekąska to mięsne paluchy, które przygotowuje się na grillu. Paluchy podawane są na różne sposoby: w bułce, z frytkami, a także z ryżem. Ćevapčići w smaku bardzo przypomina polskie kotlety mielone, tylko przyrządzone na grillu.
3
Štrukli
Štrukli to jedno z najpopularniejszych chorwackich ciast. Jego przygotowanie polega na faszerowaniu twarogiem ciasta podobnego do tego, z którego robi się pierogi. Następnie ciasto jest pieczone lub gotowane. Štrukli sprawdzi się jako deser, a także jako śniadanie.

Kesteni
Kolejna typowo chorwacka przekąska to kesteni, czyli prażone kasztany. W smaku przypominają one ziemniaki z ogniska. Kesteni to idealny dodatek do piwa.

Fritule
Na deser lub na śniadanie możemy zjeść również fritule, czyli minipączki z rodzynkami, przygotowywane na bazie białego sera. W smaku podobne są do polskich pączków. Nie mają jednak w środku nadzienia.

Szynka pršut
Szynka pršut to zdecydowanie najpopularniejsza chorwacka wędlina. Zjemy ją w rejonach Istrii oraz Dalmacji. Pršut to wieprzowa szynka podsuszana, bardzo podobna do włoskiej parmeńskiej. Jej sekretem jest sposób suszenia, a robi się to na świeżym powietrzu podczas wiatru zwanego burą. Na skutek jego działania wędlina powoli dojrzewa. Warto zaznaczyć, że cena szynki pršut nie jest niska, a wszystko ze względu na sposób jej produkcji.

Sery kozie i owcze
W Chorwacji jada się również sery. Wytwarzane są zazwyczaj z mleka koziego i owczego. Cechują je specyficzny zapach oraz smak. A to zasługa owiec oraz kóz, które pasą się na terenach skalnych i zajadają się przy tym ziołami. Najbardziej znany ser owczy wytwarza się na wyspie Pag. Chorwackie sery idealnie pasują jako dodatek do wina.
4
art/2018/30298_lZP31w.jpg
Chorwackie trunki
A jakie trunki wypić w Chorwacji? Oto nasze propozycje.

Rakija
Rakija to typowo chorwacki trunek. To wódka, którą wytwarza się z owoców lub ziół, a także destylatów. W Chorwacji spotkamy kilka rodzajów rakii. Między innymi biska: produkowana z miąższu winogron, jemioły i traw; medica: przyrządzana z miodu; jabuka - przygotowywana na bazie jabłek; rogaca - robiona na bazie chleba świętojańskiego; taravica - przygotowywana na bazie ziół. W Chorwacji rakiję pije się podczas świąt, jak i innych okazji.

Likiery
Chorwaci lubią również pijać likiery owocowe, a także wytwarzane na bazie orzechów. Trunki te są znacznie lżejsze niż wspomniana rakija.

Piwo
W Chorwacji pije się również sporo piwa. Jednym z najpopularniejszych i najstarszych piw jest piwo ciemne.

Wino
Na koniec zostawiliśmy wina, ponieważ Chorwaci piją i produkują je namiętnie. Te wytwarzane w głębi Chorwacji są raczej lekkie, łagodne i orzeźwiające. Z kolei te produkowane nad samym Adriatykiem są raczej mocne i ciężkie. Miłośnicy dobrego wina w Chorwacji z pewnością znajdą napój, który zaspokoi ich oczekiwania.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

Grzegorz
13.08.2018
Burek to posiłek o korzeniach tureckich popularny na Bałkanach i nie jest to wymysł Chorwacki.
Prawdziwy burek jest ze słonym serem lub farszem mięsnym wołowo-jagnięcym.Cevapi lub pljeskavica też z takiego mięsa.
gość
12.08.2018
jeżdżę bardzo często do Chorwacji i stwierdzam, że z każdym rokiem jest coraz drożej.
karolek
12.08.2018
Fritule to są pączki angielskie, dwa burek to pozostałość po okupacji tureckiej i są rozpowszechnione na całych Bałkanach, trzy - rakija ziołowa to travarica, cztery rakija tzw rogaćowa to nie jest rakija pędzona na strąkach drzewa świętojańskiego, a tylko zalewa się strąki.
grzegorz251
12.08.2018
Sprzedawali kebaby nawet po 100 kun , piwo 20 kun itd. itp. nawet w chorwackim radiu nabijali się z tegorocznych cen. Szybko tam nie pojadę, bardziej pazerni od naszych górali.
Zieeew
12.08.2018
Chorwacki chleb? Przecież coś takiego nie istnieje. Oni maja same buły. Nawet jak to wygląda na chleb, to jest to buła...