Jak usunąć brzydki zapach z rur i je udrożnić? Sprawdzone sposoby

lucy - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Najczęstszymi przyczynami nieprzyjemnego zapachu dobiegającego z rur kanalizacyjnych w łazience czy kuchni są nasze codzienne nawyki. Zalegające w odpływach zlewów czy umywalek resztki jedzenia oraz włosy, stojąca woda czy pomijanie podczas sprzątania czynności udrażniania rur - to tylko niektóre z popełnianych przez nas grzechów. Podpowiadamy, jakich zasad pielęgnacyjnych się trzymać i jak przy użyciu w pełni naturalnych sposobów pozbyć się nieprzyjemnego zapachu ulatniającego się z rur i odpływów.
1
Co powoduje brzydki zapach z rur?

Resztki jedzenia

Podstawową i najczęstszą przyczyną zapychania się rur kanalizacyjnych i ulatniania się z nich bardzo nieprzyjemnego zapachu są wpadające do odpływu resztki jedzenia. Zawsze nakładaj na odpływ sitko i regularnie go oczyszczaj ze wszystkich pozostałości po jedzeniu. Nigdy nie wylewaj też do zlewu fusów po kawie ani resztek tłuszczu po smażonych potrawach. Podobna zasada dotyczy ryżu, makaronu, selera i innych włóknistych warzyw, skorupek jaj czy leków.

Zalegająca woda

Powodem nieprzyjemnego zapachu dobiegającego ze zlewu, umywalki czy wanny może być także zalegająca w rurach woda, która stanowi doskonałe środowisko dla rozwoju rozmaitych bakterii czy grzybów. Optymalnym rozwiązaniem jest regularne udrażnianie odpływów i rur i czyszczenie urządzeń sanitarnych, a z pewnością unikniemy dokuczliwego problemu.

Detergenty

Ryzyko pojawienia się brzydkiego zapachu i utleniania się go z rur mogą zwiększać niektóre detergenty, które wykorzystujemy do prania czy sprzątania, jak i mydła stosowane do pielęgnacji. Starajmy się zawsze sięgać po produkty dobrej jakości. Zasada ta dotyczy zarówno gotowych preparatów, jak i tych przygotowywanych samodzielnie w domu.

Wilgoć i pleśń

Rury przy kranach czy toaletach są wyjątkowo podatne na działanie wilgoci i pleśni. Regularnie oczyszczajmy powierzchnie urządzeń sanitarnych, udrażniajmy rury i zadbajmy o dobrą wentylację w kuchni i w łazience, a zminimalizujemy ryzyko problemów z zapachami i zatykaniem się rur.

2
Jak pozbyć się brzydkiego zapachu z rur domowymi środkami?

W pozbyciu się nieprzyjemnych zapachów dobiegających z rur pomogą ci naturalne środki, które możesz śmiało przygotować w domu.

Domowy preparat na bazie sody oczyszczonej i octu

Soda oczyszczona i ocet spirytusowy posiadają właściwości antybakteryjne oraz przeciwgrzybicze, dzięki czemu skutecznie zapobiegają rozwojowi mikroorganizmów i usuwają nagromadzone w rurach osady, tłuszcze czy wszelkie inne substancje wywołujące brzydki zapach.

Potrzebne składniki:

* 100 g sody oczyszczonej
* 200 ml białego octu
* 1/2 litra gorącej wody

Sposób przygotowania:

Wodę zagotuj i dodaj do niej ocet. Składniki dobrze wymieszaj. W międzyczasie do odpływu zlewu, umywalki czy wanny wsyp sodę oczyszczoną. Następnie wlej do niego ciepłą wodę z octem spirytusowym - tak, aby połączyła się z sodą oczyszczoną. Preparaty wejdą w reakcję i zaczną musować. Oczyszczany odpływ przykryj - tak, aby nie dostawała się do niego woda. Pozwól działać mieszance przez kilka godzin, najlepiej przez całą noc. Wtedy zabieg przyniesie najbardziej wymierne rezultaty. Oczyszczanie i odkażanie rur powtarzaj regularnie, co najmniej raz na tydzień, a nie będziesz mieć problemu z nieprzyjemnymi zapachami.

3
Domowy środek na bazie sody kalcynowanej

Potrzebne składniki:

* 4-5 łyżek soli kamiennej
* 1 litr gorącej wody
* 2 łyżki sody kalcynowanej

Sposób przygotowania:

Do odpływu wsyp sól kamienną. Po około dwudziestu minutach wypłucz ją zimną wodą. Następnie do gorącej wody wsyp sodę kalcynowaną. Powstały roztwór wlej do rur. Zabieg oczyszczania przeprowadzaj regularnie, co najmniej raz w tygodniu, a unikniesz zatykania się odpływu oraz tworzenia się nieprzyjemnego zapachu.

Pamiętaj, że soda kalcynowana jest substancją żrącą, dlatego zawsze zachowuj środki ostrożności. Zakładaj gumowe rękawiczki i nigdy nie stosuj środka na aluminium czy włókno szklane.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

hypertrax
16.08.2018
soda kaustyczna działa
Generał
16.08.2018
Publikowanie domowych [prostych w wykonaniu] sposobów naprawy różnych usterek lub tylko usuwania niedogodności jest bardzo cenne i często wykorzystane przez internautów.
Tadeusz
16.08.2018
Największy smród powoduje brak odpowietrzenia rur kanalizacyjnych w domu. Gazy wytwarzające się w kanalizacji muszą mieć ujście, w przypadku braku odpowietrzenia, gazy cofają się przez syfony w kuchni, łazience, wannie a nawet w ubikacji. Właśnie te gazy powodują ciągły smród.
ja ro
16.08.2018
Soda kaustyczna lepsza i szybciej działa. Wystarczy granulki wsypać do odpływu zalać gorącą wodą ( STAĆ Z DALEKA ) zagotuje w rurze , przepali wszystek tłuszcz , włosy itd. Operację powtórzyć, jeśli jest taka potrzeba. Efekt murowany . Nie śmierdzi w domu octem.