Tłuszcze trans: Co warto o nich wiedzieć?

monika_w - specjalista Tipy.pl
1 z 4
O tłuszczach trans mówi się coraz więcej. Z pewnością ku uciesze dietetyków, ponieważ to szczególnie im zależy na wyeliminowaniu tych substancji nie tylko z naszego jadłospisu, ale i z ogólnej produkcji żywności. Nietrudno je zjeść, ponieważ znajdują się w wielu popularnych produktach. Często spożywamy je nieświadomie, nie mając pojęcia, jak bardzo szkodzą naszemu zdrowiu. Podpowiadamy, co warto wiedzieć na temat tłuszczów trans oraz jak rozpoznać je w konkretnym produkcie.
1
Co to właściwie są tłuszcze trans?
Nienasycone kwasy tłuszczowe typu trans, zwane potocznie tłuszczami trans, to izomery powstałe w wyniku utwardzenia olejów roślinnych. Na skutek takiego procesu oleje roślinne tracą swoje dobroczynne właściwości. Następnie tłuszcze trans wykorzystywane są do produkcji między innymi słonych i słodkich przekąsek, a także serków homogenizowanych czy fast-foodów. Niestety, znajdziemy je naprawdę w wielu produktach. Specjaliści twierdzą, że tłuszcze trans mogą być jeszcze bardziej niezdrowe niż nasycone kwasy tłuszczowe. Szacuje się, że co roku umiera około 30 tysięcy osób w wyniku spożywania ich nadmiernej ilości.

Jak tłuszcze trans wpływają na nasze zdrowie?
Częste spożywanie tłuszczów trans może mieć bardzo negatywne skutki dla naszego zdrowia. Nie tylko powodują one otyłość. Zwiększają również ryzyko rozwoju cukrzycy oraz podnoszą poziom złego cholesterolu we krwi. Ponadto, przyczyniają się do powstawania chorób układu sercowo-naczyniowego, na przykład miażdżycy, która może zakończyć się zawałem. Badania dowodzą również, że izomery trans wpływają negatywnie na płodność kobiet oraz mężczyzn. To jeszcze nie wszystko. Nadmiar tłuszczów trans w organizmie zwiększa ryzyko rozwoju nowotworu, między innymi raka piersi i prostaty.
2
Produkty, w których znajdziemy tłuszcze trans
Tłuszcze trans uznawane są za jedne z najbardziej szkodliwych tłuszczów, dlatego warto ich unikać. Skąd jednak wiedzieć, gdzie się znajdują? Przygotowaliśmy małą podpowiedź, czyli listę najpopularniejszych produktów, w których znajdziemy izomery trans, a mianowicie:

* różnego rodzaju margaryny (okazuje się, że margaryny na polskim rynku zawierają ich niewiele);
* masło;
* tłuszcze piekarnicze i cukiernicze;
* pieczywo;
* słone i pikantne przekąski (chipsy, paluszki, krakersy, orzeszki, et cetera);
* większość popularnych słodyczy;
* słodkie desery;
* serki homogenizowane;
* fast-foody;
* potrawy w proszku, na przykład zupki w proszku;
* gotowe sosy w słoikach, między innymi majonez.
3
Jak rozpoznać tłuszcze trans w składzie produktu?
Tłuszcze trans znajdziemy dzisiaj w wielu produktach. By ich unikać, trzeba umieć rozpoznać je w składzie. Jak są opisane? Zazwyczaj jako tłuszcze częściowo utwardzone lub uwodornione. Specjaliści podkreślają, że to właśnie słowo "częściowo" jest tutaj kluczowe, ponieważ właśnie w takim procesie powstają transy.

Produkty z tłuszczami trans mogą wyrządzić wiele szkody naszemu zdrowiu, dlatego powinniśmy wyeliminować je z diety lub mocno ograniczyć ich spożywanie. Obecnie Światowa Organizacja Zdrowia podejmuje działania, które mają na celu całkowite wycofanie tłuszczów trans z produkcji.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (10)

* Pola wymagane

adfas
14.08.2018
a o tłuszczach trans to sie mówiło dekade temu - i co? i nic
koniasz
14.08.2018
masło... ciekawe jakie?
Zikuś
14.08.2018
W maśle nie mają prawa być jakiekolwiek tłuszcze roślinne. Masło to zastrzeżona nazwa artykułu spożywczego, który zawierać może tylko i wyłącznie tłuszcz mleczny. Inna sprawa, że w maśle owszem są tłuszcze trans w ok. 2-3 % tłuszczu, lecz ze względu na naturalnie występujący w mleku...
koleś
14.08.2018
Wpierniczam margarynę od 60 lat i jestem zdrowy. Moje dzieci są zdrowe i moje wnuki też
Paul
14.08.2018
Kiedy rozliczy się lekarzy i naukowców którzy wiedząc o tym namawiali ludzi do zamiany masła na margarynę. W dobrej wierze używałem masła roślinnego, tak karmiłem dzieci. Kto takim jak my zwróci zdrowie?
ja
14.08.2018
Masło? Przecież to tłuszcz zwierzęcy a nie roślinny
Observe
14.08.2018
USA już zabroniło ich stosowanie w produkcji żywności.
stasia
14.08.2018
do cholery kiedy wycofane będą tłuszcze trans ciągle mówi się i mówi ,a nic nie robi w tym kierunku; czy państwu zależy , żeby ludzie chorowali i umierali ???????????????
Tom34
14.08.2018
Toi znaczy zabronią używać masła ?
Paweł
14.08.2018
Q-rcze.... a ja wpierniczałem batony z automatu.... szok