kąpiel świnki morskiej

Jak kąpać świnkę morską?
IlonaIlona - specjalista Tipy.pl

Chociaż eksperci mają wiele różnych opinii na temat konieczności kąpieli świnek morskich, wszyscy zgodni są co do tego, że czyste i wolne od pasożytów futerko ma zasadnicze znaczenie dla ogólnego stanu zdrowia. Jeżeli zdecydujesz się na wykąpanie zwierzątka zapoznaj się z kilkoma prostymi wskazówkami, które uczynią tę kąpiel mniej stresującym doświadczeniem. W praktyce, regularna kąpiel może być przyjemna zarówno dla świnki jak i jej opiekunów. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak tego dokonać.
P

* Stary ręcznik
* Mały pojemnik z tworzywa sztucznego
* Wanna
* Kubek z tworzywa sztucznego
* Szampon dla zwierzątek
* Suszarka do włosów

1
Przygotuj sobie dwa stare ręczniki. Umieść jeden na podłodze obok wanny, a drugi na półce w łazience lub zamkniętej klapie sedesu.
2
W pobliżu drugiego ręcznika połóż suszarkę do włosów. Upewnij się czy suszarka znajduje się w bezpiecznym miejscu z dala od wody, a gniazdko elektryczne jest w zasięgu ręki.
3
Wypełnij niewielki plastikowy pojemnik, nieco większy od twojej świnki, ciepłą wodą (nie gorącą) na wysokość około 4 - 5 cm. Na dno pojemniczka połóż niewielki ręcznik do rąk. Dzięki temu zapewnisz lepszą przyczepność, a wystraszona świnka będzie w mniejszym stopniu narażona na poślizg i wyrządzenie sobie krzywdy.
4
Wstaw plastikowy pojemnik do pustej wanny. Jeśli twoje zwierzę zacznie panikować i wyskoczy z pojemnika, nie zrobi sobie wówczas krzywdy.
5
Bądź łagodny i delikatny. Poświęć trochę czasu na pieszczoty i rozmowę ze swoją świnką przed kąpielą. Zwierzątka te są z natury płochliwe, dlatego spokojny i zrelaksowany właściciel może sprawić, że będą się one czuły bezpieczniej podczas kąpieli.
6
Chwyć swoja świnkę mocno, ale jednocześnie delikatnie. Powoli zanurzaj ją w wodzie znajdujące się w plastikowym pojemniku. Mów do świnki łagodnym tonem i jeżeli masz taką możliwość, delikatnie ją głaszcz. Jeśli po upływie dwóch minut twoja świnka nadal jest przerażona i panikuje, wyciągnij ją z wanienki i przejdź do kroku 10. Jeśli uspokoi się, możesz kontynuować kąpiel.
7
Teraz weź plastikowy kubek i napełnij go wodą. Powoli polewaj wodą swoja świnkę po grzbiecie. Uważaj, by nie oblać uszu i pyszczka. Jednocześnie łagodnie rozmawiaj ze świnką starając się ją uspokoić.
8
gruczoł tłuszczowy świnek morskich
Niewielka ilość szamponu przeznaczonego do kąpania świnek nałóż na grzbiet i dobrze go spień. Pamiętaj, by omijać pyszczek i uszy. Teraz nałóż szampon na brzuch i delikatnie masując spień go. Ostrożnie wyszoruj gruczoł tłuszczowy znajdujący się w pobliżu ogona. Jeśli świnka na to pozwoli, delikatnie spień nogi i łapki.

Gruczoł tłuszczowy znajduje się w tym miejscu gdzie znajdowałby się ogon świnki gdyby go miała. U samców jest on bardziej aktywny niż u samic. Jeśli gruczoł wytwarza dużo tłuszczu wówczas może się zdarzyć, że futerko świnki będzie całe posklejane. W tym przypadku przed umyciem futerka szamponem należy je najpierw naoliwić zwykłym olejem roślinnym lub oliwką dla dzieci.
9
Wypełnij kubek czystą wodą z kranu. Przy jego użyciu spłucz szampon ze świnki, mówiąc do niej jednocześnie łagodnym głosem. Pamiętaj o stronie brzusznej i powtarzaj czynność dopóki całość nie zostanie dobrze spłukana.
10
Wyciągnij swoją świnkę z wanienki i połóż na przygotowanym wcześniej ręczniku znajdującym się na podłodze. Wycieraj zwierzątko delikatnymi ruchami nie dociskając przy tym zbyt mocno ręcznika do futerka. Tym sposobem pozbędziesz się nadmiaru wody. Trzymaj świnkę jak najbliżej ciała i mów do niej delikatnym głosem.
11
Usuń mokry ręcznik i połóż świnkę na drugim przygotowanym suchym ręczniku. Ponownie owiń świnkę ręcznikiem, aby ją ogrzać. Włącz suszarkę do włosów. Jeżeli twoja świnka morska toleruje hałas przejdź do kroku 12. Jeśli zwierzątko zaczyna panikować, wyłącz suszarkę i kontynuuj suszenie poprzez delikatne pocierania futerka ciepłym suchym ręcznikiem. To zajmie trochę czasu. Jeżeli pogoda jest bardzo gorąca i panuje wysoka temperatura, musisz być pewna, że świnka jest sucha zanim wróci do klatki.
12
Przy suszeniu suszarką pamiętaj o równomiernym rozkładzie ciepła, nie dopuść do przegrzania futerka poprzez nadmierne trzymanie suszarki w jednym miejscu. Postaraj się być bardzo delikatny.
?

Wskazówki
* Dla samców z aktywnymi gruczołami tłuszczowymi zastosowanie jednej lub dwóch kropli płynu do naczyń może pomóc w lepszym czyszczeniu zabrudzonego futerka. Aby uniknąć suchości i podrażnienia skóry musisz dobrze spłukać środek.
* Pozwól swojej śwince przyzwyczaić się do kąpieli w jej własnym tempie. Niektóre świnki morskie muszą się tego nauczyć, a z czasem pokochają kąpiel i zabawę w wannie. Niektóre lubią nawet pływać.
* Jeżeli świnka wpadnie w panikę, szybko spłucz z niej szampon i przerwij kąpiel. Większość świnek morskich wymaga kilku prób, zanim zaakceptują łazienkę i kąpiel.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (4)

* Pola wymagane

Hornet
16.12.2017
A cóż złego może się takiej śwince stać jeśli się ją wykąpie ?
Wadera
06.05.2016
Przecież to bzdura! Świnek się nie kąpie! (wyłącznie wtedy, gdy to są długowłose/zalecił tak lekarz weterynarii, ale wtedy używa się np. Nizoralu, który jest środkiem zapobiegawczym. No i gruczoł, czyści się go specjalnym środkiem, a jak już, to oliwką dla dzieci). Bierzcie wiadomości z Internetu, a na pewno będziecie się dobrze opiekować świnkami. Przede wszystkim ŚWINKI muszą być DWIE! (przynajmniej) I oczywiście TEJ SAMEJ PŁCI! (nie rozmnażać!) Są to zwierzęta STADNE! W samotności czują się źle. Na stronie Stowarzyszenia Pomocy Świnkom Morskim można adoptować cudne prosiaczki. Co do klatki, to musi być spora, najlepiej 120/80, ale minimum też może być - 100/80, przy zapewnionym dużym ruchu. Zresztą, wszelkie pytania należy do lekarzy weterynarii, którzy zajmują się zwierzętami egzotycznymi, a nie do tych od psów i kotów. Oni będą wiedzieć wszystko. No i oczywiście, świnkami muszą zajmować się osoby odpowiedzialne, najlepiej dorośli, a nie dzieci.
mati
20.04.2012
dzieki przyda sie wszystko napisalem na kartce
wika
31.07.2011
jeszcze nie miałam świnki dopiero będę miała ją na moje dziesiąte urodziny:)to dla tego wczystko o niej czytam:)