Janginizacja, czyli jak zrobić przetwory bez dodatku cukru?

_paula_ - specjalista Tipy.pl
1 z 4
W sierpniu i wrześniu w lasach i ogrodach znajdziemy jeszcze owoce sezonowe. Warto skorzystać z dobrodziejstw natury i przygotować z nich pyszne przetwory. By były również zdrowe, warto zrezygnować z dodawania do nich cukru, a zamiast niego dodać szczyptę soli. Zapewniamy, że nie stracą na smaku, a wręcz przeciwnie! Owoce puszczą więcej soku. Podpowiadamy, jak przygotować pyszne przetwory bez cukru.
1
Na czym polega proces janginizowania?
Metoda, o której piszemy, nazywana jest janginizacją i wywodzi się z kuchni makrobiotycznej. Polega na dodawaniu do słodkich przetworów szczypty soli, dzięki której owoce puszczają więcej soku, a przetwory zachowują naturalny kolor. W efekcie smakują bardzo naturalnie i zachwycają swoim aromatem. Ich dużą zaletą jest również fakt, że są znacznie zdrowsze niż te zawierające dodatkowy cukier. Janginizować można różnego rodzaju owoce. Takiego rodzaju przetwory są bardzo łatwe w przygotowaniu. Oto krótka instrukcja, na czym polega ta metoda.
2
W jaki sposób janginizować?

Wybieramy odpowiednie owoce
Zaczynamy od wyboru owoców, czyli kwestii kluczowej. Najlepiej sprawdzą się te dojrzałe, naturalnie słodkie i soczyste. W przypadku kwaśnych owoców przetwory potrzebowałyby wzmocnienia cukrem, a tego przecież nie chcemy. Z owoców dojrzałych łatwiej wydobyć naturalną słodycz. Świetnie sprawdzą się truskawki, brzoskwinie, winogrono, jagody, borówki i wszystkie inne owoce, które są naturalnie słodkie.
3
Umieszczamy owoce w słoikach
Jeśli wybraliśmy już odpowiednie owoce, należy je dokładnie umyć i odpowiednio przygotować przed umieszczeniem w słoikach. Jeśli przygotowujemy konfiturę lub dżem, szczyptę soli warto dodać go owoców podczas ich gotowania lub miksowania. Gdy zaprawiamy owoce w całości, sól dodajemy dopiero podczas umieszczania w słoikach. Pamiętajmy, by nie przesadzać z ilością soli. Wystarczy szczypta na kilkaset gramów. Najlepiej wybrać sól himalajską, ponieważ posiada wiele wartości odżywczych. Po umieszczeniu przetworów w słoikach dokładnie je zakręcamy.

Pasteryzujemy przetwory
Kolejny krok to pasteryzacja przygotowanych przez nas przetworów. Możemy przeprowadzić ją na różne sposoby: gotować przetwory w garnku, zapiec w piekarniku czy ogrzewać pod ciepłym okryciem. Wybierzmy metodę, która najbardziej nam odpowiada. Instrukcję przeprowadzenia procesu pasteryzacji znajdziemy w internecie. Gotowe przetwory najlepiej przechowywać w suchym i zaciemnionym miejscu.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

zosia
28.08.2018
Piszą o truskawkach, jagodach, brzoskwiniach, na które sezon już się skończył (owszem są te ze szklarni, ale chyba nie o takie nam chodzi w przetworach?).