segmentacja rynku

Jak dokonać segmentacji rynku?

MarcinKMarcinK - specjalista Tipy.pl
Zanim rozpoczniesz kampanię reklamową, musisz zidentyfikować rynek docelowy. Rynek docelowy to grupa ludzi, którzy będą potrzebować twojego produktu lub usługi. Proces identyfikacji rynku docelowego nosi nazwę segmentacji rynku. Dokonując segmentacji rynku firma może zidentyfikować grupę klientów docelowych lub znaleźć swoją niszę na rynku. Gdy już raz określisz swoją niszę, będziesz mógł skoncentrować wszystkie swoje wysiłki na wybranej grupie docelowej.
Segmentacji rynku dokonuje się na podstawie kilku kryteriów. Oto one:
1
Demografia.
- Wiek (kampanie produktów przeciwtrądzikowych kierowane są do nastolatków, a nie do osób starszych)
- Dochód (osoby zarabiające 200 tys. złotych miesięcznie prędzej kupią Porsche niż takie, które zarabiają 2 tysiące zł).
- Liczba członków rodziny (właściciele marketów zarabiają na hurtowej sprzedaży towarów większym rodzinom)
- Wykształcenie (zaawansowany kalkulator będzie skierowany do studentów kierunków ścisłych lub pracowników naukowych)
- Zawód (producent obuwia może zaoferować specjalny model butów np. alpinistom)
- Płeć (firma sprzedająca torebki będzie mieć w grupie docelowej same kobiety)
- Narodowość/Rasa (polska restauracja w Wielkiej Brytanii będzie kierować swoją ofertę raczej do rodaków, niż do rodowitych Brytyjczyków).
2
Geografia.
- Obszar geograficzny (np. Puma najbardziej agresywnie kieruje swoją kampanię butów sportowych do mieszkańców Ameryki Południowej i Europejczyków).
- Klimat (producent pługów śnieżnych będzie kierował swoją kampanię na rejony, w których pada śnieg).
3
Zachowania.
- Lojalność względem marki (np. kampanie Apple)
- Przywiązywanie wagi do jakości (producenci markowych zegarków wybierają jako grupę docelową osoby, które cenią produkty wysokiej jakości).
4
Psychografia.
- Osobowość (osoba, która lubi szpanować prędzej kupi sobie szybki motor, niż ktoś nieśmiały)
- Styl życia (producent deskorolek będzie kierował swoje działania marketingowe do skateboarderów)
- Zainteresowania (sklepy plastyczne skierują swoją ofertę do hobbystów i uczniów szkół plastycznych).
5
Inne czynniki, o które należy zapytać.
- Gotowość do kupna: Jak szybko konsument jest skłonny nabyć twój produkt?
- Częstotliwość zakupów: Jak często konsument kupuje twój produkt?
- Jak bardzo zależy konsumentom na zakupie twojego produktu?
- Jakiej muzyki słuchają? Co lubią? Czym się interesują?
6
Badanie rynku.
Żeby dokonać segmentacji rynku, należy uwzględnić przedstawione powyżej czynniki w badaniu marketingowym. Badania rynku mogą być prowadzone na kilka sposobów, m.in.
- za pomocą ankiet – metoda najtańsza i najbardziej popularna. Ankiety mogą być przeprowadzane online, osobiście lub telefonicznie.
- za pomocą wywiadów zogniskowanych (focusów) – zbieranie opinii na temat produktu od grupy zaproszonych osób. Focusy są pomocne przy sprawdzaniu pomysłów na hasła reklamowe, opakowania czy spoty.
Przygotowując się do badania rynku, należy wyraźnie określić informacje, jakie chce się na ich podstawie uzyskać. Należy również ustalić, ile osób zostanie poddanych badaniu i dobrać grupę ankietowanych w taki sposób, by była losową, reprezentatywną próbką danej społeczności. Następnie należy wybrać metodę badań i zaplanować czas ich trwania. Najważniejszym etapem jest końcowa analiza otrzymanych wyników i zidentyfikowanie na jej podstawie tego segmentu rynku, do którego kierowane będą działania marketingowe.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

reklama telewizyjna
przyciąganie klientów
badanie rynku

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane