Jakich leków nie można ze sobą łączyć?

jolanda - specjalista Tipy.pl
1 z 4
Choć wiele leków dostępnych jest bez recepty, nie oznacza to, że można je zawsze bezpiecznie przyjmować. Nawet zwykłe preparaty na przeziębienie czy witaminowe mogą wejść w reakcję z innymi lekami, które przyjmujesz na stałe. Zanim nabędziesz nowy preparat, skonsultuj z lekarzem lub farmaceutą listę innych leków, które zażywasz – najlepiej noś taką listę w portfelu. Sprawdź, których wyrobów farmaceutycznych na pewno nie można ze sobą łączyć.
1
Na nadciśnienie

Przeciwbólowe:
Tabletki na bazie ibuprofenu i kwasu acetylosalicylowego (jak aspiryna) podnoszą ciśnienie. Lepiej tolerowany jest paracetamol.

Antybiotyki:
Preparaty stosowane w bakteryjnym zapaleniu gardła, migdałków, zatok, płuc mogą znacznie obniżyć ciśnienie. Jeśli lekarz przepisuje ci antybiotyk, koniecznie powiedz mu o lekach, które przyjmujesz na nadciśnienie.

Krople na zatkany nos:

Większość z nich zawiera pseudoefedrynę, która może podnosić ciśnienie. Zastąp je inhalacjami z soli (łyżka na 2 l wrzątku, wdychaj 15 minut).
2
Przeciwzakrzepowe

Witamina C:
Zmniejsza wchłanianie leku przeciwzakrzepowego. Aby tego uniknąć, witaminę weź dwie godziny wcześniej lub później.

Pastylki na ból gardła:
Jeśli zawierają związek o nazwie salicylan choliny, mogą zwiększać ryzyko krwawień. Na gardło lepiej zastosuj płukankę z szałwii (łyżka suszu na szklankę wrzątku, płucz po przestudzeniu) lub ssij tabletki np. z porostem islandzkim.
3
Na osteoporozę

Na nadkwaśność:
Środki na zgagę lub wrzody żołądka mogą osłabić działanie preparatów na osteoporozę. Dlatego zachowaj 2-godzinny odstęp między zażyciem leków.

Na ból stawów i kręgosłupa:
Najczęściej stosowane środki przeciwbólowe zawierają diklofenak, który w połączeniu z lekami na osteoporozę może zaszkodzić nerkom. Zapytaj lekarza o inne preparaty, które bezpiecznie uśmierzą ból np. pleców.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane