kradzież tożsamości

Jak uniknąć kradzieży tożsamości?
GhostBusterGhostBuster - specjalista Tipy.pl

Kradzież tożsamości to zagrożenie bardzo powszechne, zwłaszcza w dobie ekspansji Internetu i kart kredytowych. Gdy padniesz jego ofiarą, kredyty, raty i inne zobowiązania finansowe zaciągnięte na twój koszt mogą przyprawić cię o spore kłopoty. Na szczęście istnieje kilka prostych sposobów uniknięcia kradzieży tożsamości. Oto one:
1
Chroń swój PESEL. Nie podawaj go nikomu, o ile rzeczywiście nie zajdzie taka potrzeba. Gdy ktoś poprosi cię o podanie numeru PESEL, zawsze pytaj w jakim celu to robi.
2
Nigdy nie podawaj numeru PESEL, ani numeru dowodu osobistego osobie, która prosi o te informacje przez telefon. Jeśli ktoś dzwoni do ciebie, nie masz żadnej pewności odnośnie tego, kim naprawdę jest. Jeśli masz wątpliwości, weź od rozmówcy numer telefonu i oddzwoń. Analogicznie, nigdy nie podawaj numeru PESEL, ani innych istotnych danych w e-mailu.
3
Zainwestuj w niszczarkę do papieru. Nigdy nie wyrzucaj wyciągów z konta, wniosków o kredyt, dowodów zapłaty kartą kredytową, czy kwitków z bankomatu, dopóki nie podrzesz ich na drobne kawałki. Zdziwiłbyś się, ile informacji na twój temat można znaleźć w koszu na śmieci...
4
Regularnie zmieniaj PIN-y i hasła. Nigdy nie używaj jako hasła swojej daty urodzin, ani imion członków twojej rodziny. Nie dawaj nikomu dostępu do twojego konta i oczywiście NIGDY nie pisz PIN-u na kartach kredytowych, ani bankomatowych!
5
Dokładnie sprawdzaj wyciągi z konta i kart kredytowych. Poświęć im kilka minut w miesiącu, a gdy znajdziesz coś niepokojącego, natychmiast zadzwoń do banku i zgłoś nadużycie.
6
Natychmiast zgłaszaj zaginięcie lub kradzież dowodu osobistego i kart kredytowych. Kradzież lub zaginięcie należy zgłosić w banku i na policji. Twoje konto zostanie wówczas zablokowane, a złodziej nie będzie mógł wykorzystać twoich dokumentów, np. w celu zaciągnięcia kredytu, czy kupna czegoś na raty.
7
Zgłoś się na policję, jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą kradzieży tożsamości.
8
Zapobiegaj również kradzieżom tożsamości w miejscu pracy. Nie podawaj nikomu loginów i haseł do komputera, kont i programów. Raz na jakiś czas zmieniaj hasła, kierując się przy tym zasadami bezpieczeństwa. Gdy odchodzisz od stanowiska pracy na dłużej, pamiętaj, żeby się wylogować. Nie zapamiętuj haseł w przeglądarce internetowej, ani nie zapisuj ich w łatwo dostępnych miejscach (a już na pewno nie na dysku komputera!).
Strona 1 z 2

Komentarze (1)

* Pola wymagane

arimor
08.08.2013
Polecam także, by co jakiś czas wpisywać swoje nazwisko do wyszukiwarki i przeglądać strony, na których się ono pojawia - może okazać się, że ktoś wykorzystał np. nasze zdjęcie, założył profil na portalu społecznościowym pod naszym nazwiskiem i rozmawia z naszymi znajomymi czy nawet współpracownikami szargając nam reputację. Było już wiele takich przypadków kiedy nielubiący się ludzie robili sobie w ten sposób na złość.