samochód w zaspie śniegu

Jak wyjechać z zaspy?
MatMat - specjalista Tipy.pl

Wydostanie się z zaspy niezależnie od tego czy samochód wypadł z drogi czy został przysypany śniegiem na parkingu jest bardzo frustrujące. Dlatego kiedy następnym razem znajdziesz się w trudnej sytuacji, spróbuj wykonać następujące kroki.
1
Sprawdź drożność wydechu

Przed zapaleniem silnika sprawdź drożność wydechu. Jeśli jest od pokryty śniegiem, odmieć go. Dzięki temu unikniesz wdychania szkodliwych gazów wydzielających się z rury podczas pracy silnika, które będą prawidłowo uwalniane na zewnątrz. Poza tym jeśli wydech będzie całkowicie zatkany samochód ci w ogóle nie zapali.

2
samochód w zaspie
Wyprostuj koła

W miarę możliwości spróbuj kierownicą wyprostować przednie koła. Samochód z wyprostowanymi kołami ma większą szansę wyjechać z zaspy, niż w przypadku gdy są one skręcone.

3
Rozbujaj samochód

Wykorzystaj wolne obroty silnika do wyjazdu z zaspy. Delikatnie dodawaj gazu, aż do momentu, w którym koła zaczną się ślizgać, następnie ujmij gazu i powtórz tę czynność kilkakrotnie. W ten sposób rozbujasz samochód i istnieje duże prawdopodobieństwo wydostania się z zaspy.

4
Do przodu i do tyłu

Szybkie ruszanie do przodu i do tyłu na zmianę, może dać nam trochę więcej miejsca na wyjazd, ale metoda ta powinna być ostatecznością. W każdej chwili samochód może odzyskać przyczepność, no i o wypadek wówczas nietrudno.

5
Delikatnie wciśnij hamulec, aby koła pracowały równocześnie

Zwykle podczas wyjazdu z zaspy jedno koło, które ma lżej samoczynnie wiruje, a drugie, które ma większy opór stoi w miejscu (mechanizm różnicowy). Delikatne naciśnięcie hamulca nieznacznie zniweluje tą różnicę i pozwoli przekazać silnikowi napęd na oba koła, tak, aby oba pracowały równocześnie. Nie wykonuj jednak tej czynności przez dłuższy czas, ponieważ możesz przegrzać hamulce. W konsekwencji droga hamowania może wydłużyć, aż do momentu ich schłodzenia.

6
Rozbuj lód pod oponami

Rozbij lód znajdujący się bezpośrednio pod kołami. Oczywiście, jeżeli masz przy sobie łopatę możesz wygrzebać śnieg spod auta. Jeśli nie masz jej pod ręką użyj śrubokręta lub innych ostrych przedmiotów do rozbijania lodu powstałego pod oponami, a chropowatą powierzchnię posyp piaskiem.

7
Jeśli masz napęd na przednie koła...

Wykorzystaj zaletę napędu na przednie koła. Jeżeli masz samochód z napędem na przednie koła, spróbuj ruszyć z miejsca i wprowadź koła w ruch. Teraz skręcenie kół w jakimkolwiek kierunku może dać ci dodatkową przyczepność, której potrzebujesz. Pamiętaj jednak o delikatnym dodawaniu gazu, ponieważ zbyt gwałtowna reakcja spowoduje ponowne zakopanie się samochodu.

8
Maty podłogowe pod koła

W ostateczności umieść maty podłogowe pod przednimi kołami. Maty jednak prawdopodobnie zostaną zniszczone. Ta zasada tyczy się oczywiście samochodów z napędem na przód. Jeżeli Twoje auto posiada napęd na tylną oś, umieść maty pod tylnymi kołami. Dywaniki te pomogą zwiększyć przyczepność kół. Bądź bardzo delikatny z dodawaniem gazu i upewnij się, że nikt nie stoi z tyłu. Musisz być przygotowany do nagłego zrywu samochodu. Jeżeli to nie zadziała, skorzystaj z innych rozwiązań. Oczywiście możesz podłożyć pod koła coś innego o ile coś takiego znajdziesz - mogą to być grube patyki, cegły itp.

9
Sól lub piasek pod koła

Posyp solą, piaskiem lub żwirkiem powierzchnię lodu znajdującą się pod kołami. Oczywiście musisz zrobić to pod tymi, kołami, które napędzają samochód. Sól pomoże topić lód, który gromadzi się podczas wirowania koła (w większość przypadków to właśnie przez lód utykamy w zaspach). Sól kamienna będzie znacznie lepsza, jeśli jednak nie masz jej pod ręką, nasyp duże ilości zwykłej soli. Piasek i żwirek zapewnią lepszą przyczepność. Dodatkowo, jeżeli masz przy sobie płyn przyśpieszający rozmarzanie (np. płyn do szyb), oblej nim powierzchnię pod kołami, pomoże on Ci znacznie szybciej stopić śnieg lub lód (pamiętaj, aby nie stosować tego rozwiązania w terenach zabudowanych i lasach, ponieważ zwierzęta lubią pić z ziemi i możesz je nieświadomie otruć).

10
Wypuść trochę powietrza z opon.

W ten sposób możesz zwiększyć przyczepność kół. Opona naciska większą powierzchnią na podłoże.

?

Wskazówki
* Jeżeli masz w samochodzie specjalny preparat do zmiękczenia gumy opon samochodowych użyj go (np. Plak). Zmiękczona guma lepiej wtapia się w śnieg i gwarantuje wyższą trakcję kół. Proces nie jest długotrwały dlatego czynność tą należy powtarzać, co jakiś czas. Środek ten najczęściej stosowany jest przez kierowców ciężarówek.
* Trzymaj kilka prostych narzędzi w bagażniku samochodu w sezonie zimowym, takich jak łopatka, piasek, sól kamienna, łańcuchy na opony. Jeden z tych przedmiotów może zmniejszyć czas i wysiłek potrzebny do wydostania się z zaspy. Nie zapomnij również o ciepłych kocach i śpiworach na wypadek, gdyby czas oczekiwania na pomoc nieco się przedłużył.
* Rozważ zakup opon zimowych do jazdy na śliskiej nawierzchni. Żadna marka i model opony letniej nie zastąpi nawet najgorszej opony zimowej.
* Jeżeli widzisz, że śniegu na drodze jest sporo i masz możliwość kontynuacji jazdy w określonym tempie, nie zatrzymuj się. Poczekaj aż znajdziesz się w miejscu, gdzie jest mniej śniegu, a ponowne ruszenie samochodem nie będzie sprawiało Ci większych problemów. Nigdy też nie staraj się wyjeżdżać za wszelką cenę z kolein, ponieważ manewr ten grozi niekontrolowanym poślizgiem.
* Zbierz kilka małych kamyczków lub drewienek do rzucenia pod opony, by zwiększyć trakcję kół.
* Kiedy już wydostaniesz się z zaspy upewnij się, że chłodnica i jej atrapa nie jest pokryta śniegiem. Jeśli będą one zakryte, może dojść do zatrzymania obiegu powietrza i przegrzania silnika.
* Jeżeli już wydostaniesz się z zaspy i podczas jazdy z większą prędkością poczujesz lekkie wibracje lub drgania na kierownicy, niezwłocznie zatrzymaj samochód. Odmieć wszystkie koła ze śniegu (od wewnątrz i zewnątrz) i lodu nagromadzonego podczas wyjeżdżania z zaspy.
* Przed wyjazdem z zaspy upewnij się, jaki napęd ma Twój samochód. Jeżeli pod silnikiem znajduje się szeroka zabudowa Twój samochód prawdopodobnie ma napęd na przód. Jeżeli zaś widzisz sam silnik i jest on w miarę mały to twoje auto ma napęd na tył. Należy pamiętać, że większość SUV-ów i samochodów ciężarowych mają napęd na 4 koła.
* Nadmierna prędkość wirowania opon doprowadza do ich przegrzania i uszkodzenia. Ponadto w ten sposób kopiesz pod kołami większe dziury, auto się zapada, a ciepłe opony topią lód i śnieg utrudniając jeszcze bardziej wyjazd.
* Jeżeli będziesz próbować rozkołysać auto w zbyt szybki i nerwowy sposób, możesz zepsuć w nim sprzęgło lub skrzynię biegów. Jeżeli kołyszesz auto przy mniejszej prędkości nie narażasz siebie na koszty, a swojego auta na naprawę. Jeżeli wszelkie sposoby już zawiodły zadzwoń po pomoc drogową.
* Jeżeli nie będziesz w stanie wydostać samochodu z zaspy, powinieneś jak najszybciej go opuścić. Wzrasta wówczas ryzyko, że inny pojazd jadący za Tobą może w niego uderzyć.

Strona 1 z 3

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

Mirena
08.12.2014
Dzięki za radę w zeszły roku kupiłam te Snowpad. Dają radę i przetestował też sąsiad na dostawczaku.
Zastanawia mnie jedno czy muszę jeszcze wozić szuflę w bagazniku:)
loco
11.01.2013
Tak ja próbowałem tych Snowpadów i mogę się podzielić opinią:
-Ważą ok 2kg jedna sztuka
-stalowe kolce mogą wytrzymać spore obciążenie testowane na dostawczaku.
-są z gumy więc dopasowuja się idealnie do podłoża (dobrze że to nie plastik czy epdm bo już miałem)
-zwijają się więc można je w łatwy sposób przechowywać a po wyciągnięciu wracają do swojego poprzedniego kształtu
-długość to niecały metr i ok 20 cm szerokości
-mam 4szt i połączone w odcinki (tak w łatwy sposób można je łączyć na szerokości i długości) ja do tego wykorzystuję takie kupione w kształcie litery "C" i nakrętki.

Co mogę więcej powiedzieć lepiej mieć to niż za pomoc drogową zapłacić 200zł. Mojego kolegę skasowali w zeszłym roku 500stów.
Pozdrawiam i szerokiej czxarnej drogi.
Glorin
11.05.2012
łopata w bagazniku i troche piachu, zawsze daje rade :D
odi
19.01.2012
Sam kilka razy miałem podobny problem. W jednym przypadku utknąłem na 2h. Dobrze że kolega zjawił sie z pomocą. Ostatnio widziałem fajny gadżet, który ma pomóc w takich okolicznościach. Fachowo nazywa sie to Maty trakcji samochodowej. można zobaczyć np na tvproducts.pl
janik
24.11.2011
Ja wożę ze sobą Maty Snowpad i nie trzeba się męczyć i pocić. Rozbujać, do przodu do tyłu to dla skąpców. Chytry traci 2x. Kup se maty Snowpad na Youtube jest film i nie trzeba wozić szufli.
Pozdrawiam ciepło bo juz zimno:)
Kamil
16.06.2011
można kupić maty antypoślizgowe pod koła ale nie jest to jakiś wielki wynalazek.
max
16.06.2011
Kiedy sam utknąłem w zaspie snieżnej sam nie wieżyłem, że to mi się przydażyło.
Samochód mielił kołami. Rozbujanie nic nie pomagało. Brubowałem sie odkopywać ale pod warstą cienkiego lodu był prawdziwy lód, a ja siedziałem w małej kolejinie. Cała nadzieja w pomocy która odebrało moje SOS, było to w puł. Norwegi
Czy jest jakieś użdzenie które nie jest łopatą, łańcuchami, piaskiem tylko jakimś wynalazkiem które pomoże w przyszłości poczuć się bezpiecznie w takich sytuacjach, (opn z kolcami nie miałem) kiedy do okoła nikogo nie słychać. Proszę o rady może ktoś się natknął na youtube na coś ciekawego zamiast łańcuchów????!!! Widziałem coś takiego Snowpad