negocjacje

Jak przygotować się do negocjacji?
MarcinKMarcinK - specjalista Tipy.pl

Wszystko, co udało nam się w życiu osiągnąć w jakimś stopniu było wynikiem negocjacji. Niezależnie od tego, czym się zajmujesz, zawsze zdarzy się taka sytuacja, że będziesz musiał wynegocjować coś dla siebie. Sztuką jest wyjść z takich sytuacji zwycięsko, bez uczucia, że zostało się oszukanym. Niektórzy myślą, że lepiej brać, co ci oferują, żeby uniknąć konfliktu. Nie musi wcale tak być. Możesz zmanipulować swojego przeciwnika tak, że da ci wszystko, czego pragniesz, myśląc, że to on jest dobrym negocjatorem. Wszystko zależy od tego, jak przygotujesz się do negocjacji.
1
Opanuj swój strach.
Największą przeszkodą w osiągnięciu sukcesu w trakcie negocjacji jest strach. Strach związany z konfliktem, z konfrontacją, z urażeniem czyichś uczuć, a nawet z byciem odrzuconym. Dlatego pierwsze, co musisz zrobić, to opanować swój strach. Negocjacje to nie konfrontacja. Tak, nie przesłyszałeś się. Nie myśl o nich jak o konfrontacji, ale jak o okazji, żeby coś dać, a jeszcze więcej uzyskać. Uwierz w to, że masz prawo negocjować i że jesteś wart, tego, co chcesz uzyskać. Nie wyrządzasz nikomu krzywdy. Skuteczne negocjacje to takie, w których obie strony współpracują ze sobą, żeby wypracować kompromis. Dzięki odrobinie praktyki, będziesz mógł rozpocząć negocjacje pewny siebie, a zakończyć z poczuciem satysfakcji. Zdolność negocjacji będzie umiejętnością, którą zaczniesz w sobie cenić i nie będziesz się mógł doczekać kolejnych okazji, żeby z niej skorzystać.
2
Ustal, co chcesz osiągnąć.
Na początku zawsze jest wiele rzeczy, które chcesz osiągnąć, ale na pewno nie wszystkie z nich są jednakowo istotne. Musisz zdecydować, które z nich możesz poświęcić, a które chcesz zyskać? Co konkretnie chcesz wynegocjować? Jasno określ swoje cele. Pomyśl, co gotów jesteś sprzedać, co ma dla ciebie dużą wartość, co jest najmniej, a co najbardziej cenne, jak zareaguje twój przeciwnik, gdy tego od niego zażądasz? Jak ty zareagujesz, gdy on zażąda czegoś od ciebie? Rozważ jak najwięcej scenariuszy, żeby nie dać się zaskoczyć.
3
Postaraj się zrozumieć twojego przeciwnika.
Sukces w negocjacjach wiąże się z tym, żeby umieć przewidzieć ich przebieg. Oznacza to, że musisz poświęcić trochę czasu, żeby określić to, czego będzie żądać druga strona. Bądź tak nieustępliwy, na ile tylko pozwoli sytuacja i dowiedz się o twoich przeciwnikach wszystkiego, co możesz. Co lubią, a czego nie? Co jest dla nich ważne? Co będą się starali uzyskać? Spróbuj określić ich główny cel. Określ, co ma dla nich największe znaczenie. Szukasz wszystkiego, co pozwoli ci uzyskać nad nimi przewagę. Przygotuj się do rozmowy, zanim jeszcze nastąpi.
4
Opracuj jasny plan działania.
Ustal gdzie i kiedy odbędą się negocjacje. Poinformuj wszystkie strony negocjacji, rozmawiając z osobami bezpośrednio zainteresowanymi. Nie mieszaj w to sekretarek, ani żadnych innych pośredników, o ile naprawdę nie zajdzie taka potrzeba.
Określ plan przebiegu negocjacji. Jaki będzie twój punkt wyjściowy? W jakiej kolejności będą negocjowane poszczególne kwestie? Jak długo będą trwać negocjacje? Czy będzie „druga runda”? Kto będzie brał udział w negocjacjach? Gdy ustalisz już jasny plan działania, łatwiej będzie ci osiągnąć twoje cele, a także pomóc pozostałym stronom wygrać coś dla siebie.
Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane