paznokcie świnki morskiej

Jak obcinać paznokcie śwince morskiej?

IlonaIlona - specjalista Tipy.pl
Świnkom morskim bardzo szybko rosną paznokcie, które gdy są zbyt długie bardzo utrudniają im chodzenie. Obcinanie paznokci świnkom morskim może się wydawać za pierwszym razem trochę trudne, jednak kiedy dojdziesz do wprawy możesz to z łatwością robić w domu. Zaplanuj przycinanie pazurków swojej świnki morskiej przynajmniej raz w miesiącu by zwierzątko pozostawało zdrowe i szczęśliwe. Poniżej znajdziesz instrukcję jak obcinać paznokcie śwince morskiej.
P

* Szczotka ze sztywnym włosiem
* Grzebień
* Nożyczki do paznokci lub cążki

1
Musisz wiedzieć, że...

Świnki morskie mają cztery palce na kończynach przednich i tylko trzy palce na kończynach tylnych a ich paznokcie nieustannie rosną. Jednakże, nie wszystkie świnki morskie są doskonałe. Zdarza się czasem, że mają dodatkowe palce, lub narośle wyglądem przypominające palce, które powinien koniecznie zbadać lekarz weterynarii.

2
obcinacz do paznokci dla świnek morskich
Prawidłowy obcinacz

Paznokcie świnki morskiej należy obcinać specjalnym obcinaczem, który można nabyć w większości sklepów zoologicznych. Paznokcie tych zwierzątek są bardzo grube i okrągłe, dlatego zwykłe nożyczki i obcinacz do "ludzkich" paznokci mogą sobie nie poradzić. Poza tym, nożyczki mogą ci się ześlizgnąć przez co możesz przez przypadek mocno skaleczyć świnkę.

3
Na zdjęciu widać naczynka krwionośne. Paznokieć w tym miejscu jest lekko różowy.

Uwaga na naczynka krwionośne!

Jasne paznokcie świnki morskiej

Pazurki musisz obciąć śwince bardzo ostrożnie, aby nie uszkodzić naczyniek krwionośnych. U świnek o jasnej sierści jest to dosyć proste, ponieważ widać gdzie zaczyna się część unerwiona - jest ona lekko różowa, natomiast reszta paznokcia jest przezroczysto-mleczna.

Ciemne paznokcie świnki morskiej

Trudniej jest w przypadku świnek o ciemnej sierści, ponieważ ich pazurki są zwykle jednolicie ciemne. Jeśli twoja świnka ma ciemne paznokcie wówczas potrzebujesz kogoś do pomocy. Poproś drugą osobę, aby podświetliła ci pazurki świnki latarką z drugiej strony. Pazurki - nawet ciemne są lekko przeźroczyste, zatem dzięki podświetleniu ich będziesz mógł zobaczyć linię, gdzie kończą się naczynia krwionośne (pazur tam będzie ciemniejszy). Możesz również zaobserwować granicę naczynek krwionośnych patrząc się na paznokcie świnki pod światło.

4
obcinanie paznokci śwince morskiej
Kąt obcinania paznokci świnek morskich

Ważne jest również pod jakim kątem obcinamy śwince paznokcie. Nie należy obcinać ich pod kątem prostym, tylko delikatnie na ukos - równolegle do podłoża. Dzięki temu śwince będzie łatwiej chodzić.

5
Piłowanie paznokci śwince morskiej
Oczywiście będzie ci łatwiej obcinać paznokcie śwince jeśli położysz ją sobie na kolanach brzuszkiem do góry, jednakże większość świnek nie przepada za tą pozycją. Jednak, jeśli twoja świnka się wyrywa i kopie, wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo, że nie trafisz obcinaczem w paznokcia i uszkodzisz naczynka krwionośne. Dlatego w takim przypadku lepiej będzie spiłować paznokcie śwince pilnikiem. Najlepszy (ponieważ najszybszy) będzie to pilnik elektryczny.
?

Wskazówki
* Jeżeli obcinasz pazurki świnki morskiej raz w miesiącu prawdopodobnie wystarczy je przyciąć około pół centymetra.
* Musisz bardzo uważać podczas obcinania pazurków, bo jeżeli uszkodzisz naczynia krwionośne bardzo możliwe, że dojdzie do jakiegoś zakażenia. Poza tym będzie to dla świnki bardzo bolesne i prawdopodobnie nie pozwoli już nigdy więcej obciąć sobie pazurków.
* Jeżeli nie możesz poradzić sobie z obcięciem pazurków i trzymaniem świnki poproś kogoś o pomoc. Jedna osoba przytrzyma świnkę a druga obetnie jej paznokcie.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

kąpiel świnki morskiej
świnka morska
Świnka morska

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

ŚwinkoFan
07.05.2012
Dzięki za pomoc bardzo mi się to przyda. No to schodzę z kompa obcinać świnką pazurki!!!