Jak działa lodówka?

Jak działa lodówka?

grzes_s - specjalista Tipy.pl
Jak działa lodówka?
1 z 6
Każdy z nas ma ją w swoim mieszkaniu, bo bez niej, nasze produkty spożywcze nie przetrwałyby długo. No chyba, że mieszkasz w miejscu, gdzie zima trwa cały rok. Jak działa lodówka? Jak lodówka chłodzi? Jak działa lodówka turystyczna? Jakie są typy lodówek? Świat lodówek i chłodziarek odtąd nie będzie dla was tajemnicą!
1
Nie tylko chłodzeniem lodówka żyje
To nie tak, że lodówka tylko chłodzi!

Z tyłu lodówki znajduje się specjalna konstrukcja, która umożliwia lodówce wymianę ciepła. Wystarczy, że ją dotkniesz a przekonasz się, że lodówka wydziela też ciepło. Dlatego ważnym jest, aby z tyłu lodówki była pewna przestrzeń, która zapewni całemu systemowi chłodniczemu odpowiednią pracę. Jeżeli nie zwrócimy na to dostatecznej uwagi, nasza lodówka szybko wyląduje na śmietniku!
2
Jak działa lodówka?
Jak działa lodówka?

Lodówka chłodzi dzięki chłodziwu i sprężarce, która powoduje, że substancje chemiczne znajdujące się w obiegu na przemian parują i skraplają się. Podczas tego procesu owe substancje zmieniają swoją temperaturę.
Gdy chłodziwo jest ciepłe, jest daleko od komory chłodzącej, zaś gdy jest zimne, przybliża się do komory i ją schładza.
3
Sprężarka
Jak działa sprężarka w lodówce?

Sprężarka to serce lodówki. Dzięki niej chłodziwo wędruje przez cały układ chłodzący lodówki i sprawia, że w jej komorze panuje niska temperatura. To dzięki niej chłodziwo jest też pod odpowiednim ciśnieniem. Im jest ono wyższe, tym wyższa temperatura chłodziwa, które w momencie "przelotu" przez sprężarkę, ma postać gazu.
Ze sprężarki gaz trafia do skraplacza, czyli pofalowanych rur z tyłu lodówki.
4
art/2018/30702_LSbRxw.jpg
Czym lodówka chłodzi?

Substancja chłodząca w lodówce to czysta chemia. Dawniej stosowano w lodówkach freony, jednakże, gdy odkryto, że te powodują powiększanie się dziury ozonowej, wycofano je z użycia.
Dzisiaj producenci stosują zazwyczaj izobutan czy mniej szkodliwe freonowe związki.

Aby gaz odpowiednio zadziałał, konstrukcja lodówki musi mu pozwolić na zamianę w ciecz. Dzieje się to, gdy chłodziwo ma kontakt z chłodniejszym powietrzem na zewnątrz urządzenia. Jednak to nie wszystko!
Zanim gaz zamieni się w ciecz, musi zostać odpowiednio schłodzony. Dzieje się to za sprawą bardzo cienkiej rurki - kapilary.
5
art/2018/30702_aGt3yt.jpg
Jak chłodzi lodówka?

Kiedy już kapilara skropli gaz, chłodziwo trafia do parownika. Tam, dzięki niskiej temperaturze i niskiemu ciśnieniu, wrze. Powstaje wtedy zimny gaz, który pochłania ciepło z otoczenia, czyli z komory, gdzie znajduje się jedzenie.

Chłodziwo, pobierając ciepło z komory, wciąż jest gazem, dlatego cały układ chłodniczy lodówki, musi być szczelnie zamknięty. Z komory, gdzie mieści się jedzenie, gaz wędruje do sprężarki, gdzie cały proces chłodzenia, zaczyna się od nowa.
Strona 1 z 6

Powiązane porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane