akwarium

Jak uszczelnić akwarium?
BaskaK - specjalista Tipy.pl

Nieszczelne akwarium może stanowić duży problem. Większość wycieków to tylko niewielkie rozszczelnienia i nie grozi to szybkim zalaniem pomieszczenia, w którym przetrzymujemy akwarium. Jednak jeżeli nie zadziałamy jak najszybciej i nie uszczelnimy wycieku, może się on nieco powiększyć, a z czasem będzie narastał. Nie chodzi tu tylko o marnotrawstwo wody, ale także o skutki i szkody, jakie może ona wyrządzić wyciekając z akwarium. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek jak sprawnie i skutecznie rozwiązać ten problem.
P

* Zwykła żyletka do golenia
* Alkohol lub aceton
* Silikonowy uszczelniacz
* Pojemnik do tymczasowego przetrzymywania ryb i roślinek.

1

Określ gdzie jest przeciek:

  • Rozejrzyj się wokół akwarium i dokładnie sprawdź jego szczelność. Wyciek to nie tylko strumień wody, ale również i wilgoć.

  • Sprawdź rogi, ponieważ choć wydają się one solidne i czasami są one zakończone metalową wstawką, to właśnie na niej pojawia się najwięcej przecieków.

  • Przejedź palcem po krawędzi ściany, aby sprawdzić czy nie jest ona wilgotna. Jeżeli jest przesuwaj dłoń do momentu aż krawędź będzie sucha. W ten sposób zorientujesz się, w jakim stopniu i na jakim obszarze Twoje akwarium jest rozszczelnione.

  • Zaznacz miejsce przecieku. Jeżeli nie jesteś pewien swojej oceny podłóż w to miejsce suchą ściereczkę wykonaną z chłonnego materiału i pozostaw ją tam na kilka chwil. Po ponownym sprawdzeniu wszystko będzie jasne.

2
Spuść wodę wystarczająco nisko, aby miejsce wycieku było czyste i suche. Jeżeli wyciek będzie znajdował się w niższych partiach akwarium nie wykluczone jest, że będziesz musiał usunąć z niego ryby i spuścić całą wodę. Przenieś wszystkie ryby i roślinność do innego akwarium lub naczynia na czas naprawy zepsutego. Pamiętaj, że uszczelniacz potrzebuje trochę czasu na wyschnięcie. Do tego czasu zadbaj, aby Twoje rybki i roślinki miały dobre warunki do życia.
3
Za pomocą żyletki usuń całą warstwę starego uszczelniacza znajdującego się wokół przecieku. Jeżeli uszczelniasz akwarium od wewnątrz, musisz uważać, aby wszystkie pozostałości starego uszczelniacza zostały usunięte.
4
Przetrzyj obszar, który zamierzasz kleić czystą szmatką nawilżoną w roztworze alkoholu lub acetonu. Dzięki temu usuniesz wszystkie pozostałości po starym uszczelniaczu i innych zabrudzeniach. Następnie wytrzyj wszystko papierowym ręcznikiem i pozostaw do całkowitego wyschnięcia na okres około 15 minut.
5
Zastosuj nietoksyczny 100% uszczelniacz sylikonowy do naprawy wycieków. Po nałożeniu pozostaw akwarium do wyschnięcia na 12 godzin, jednak najlepszym rozwiązaniem jest odczekanie 24 godzin.
6
Napełniaj powoli zbiornik i sprawdzaj, co jakiś czas, czy klejona powierzchnia nie przecieka i czy nie pojawiły się jakieś nowe wycieki, których wcześniej nie zauważyłeś. Jeżeli uważasz, że twoje akwarium jest już szczelne, możesz zacząć przekładać do niego roślinki i ryby.
?

Wskazówki
* Możesz spróbować naprawić przeciek z zewnątrz zbiornika, ale naprawa jest zwykle bardziej skuteczna, jeśli to robisz od wewnątrz. Ciśnienie wody może rozpierać uszczelniacz, jeżeli znajduje się on na zewnątrz zbiornika. Jeśli zastosujesz go we wnętrzu, będzie on dociskany do powierzchni ścian i daje to lepszą gwarancję szczelności.
* Skontaktuj się z profesjonalnym dostawcą akwarium, on na pewno poleci Ci profesjonalne środki do naprawy Twojego zbiornika. Upewnij się, że w razie użycia silikonu nie jest on toksyczny i czy nie zwiera on w swoim składzie żadnych innych środków, które mogłyby zaszkodzić twoim rybkom i roślinom znajdującym się w akwarium.
* Możesz używać lampy cieplnej lub innego przenośnego źródła ciepła w celu utwardzenia szczeliwa, ale pamiętaj, że temperatura nie może przekroczyć 44 °C.
* Duże akwaria mają czasem więcej wody, niż jest to wymagane do utrzymania hodowli. Większa ilość wody to większe ciśnie wywierane przez nią na ściany akwarium i większa możliwość powstawania pęknięć trudnych do naprawienia.
* Nigdy nie należy używać klejów do uszczelniania akwarium na bazie rozpuszczalnika.
* Nie próbuj przenosić akwarium, które jest napełnione wodą. Ruch może spowodować naciągnięcie kleju znajdującego się miedzy bokami, a co za tym idzie wyciek, a nawet wybuch.

Strona 1 z 2

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane