reklama telewizyjna

Jak stworzyć reklamę telewizyjną?

AndzelaAndzela - specjalista Tipy.pl
Pisanie reklam telewizyjnych jest łatwiejsze, niż si się wydaje. Najważniejsze to mieć w umyśle jasny cel reklamy oraz znać demografię grupy docelowej. Czy klient potrzebuje ogólnej informacji na temat produktu/usługi? Czy zachęcić go może trzydniowa wyprzedaż? Chcesz dotrzeć do mężczyzn w wieku 18-24 lata, czy kobiet w wieku 50-64 lata? W tym artykule w prosty sposób dowiesz się jak stworzyć reklamę telewizyjną.
1
Określ główny cel telewizyjnej kampanii reklamowej. Czy dotyczy nowej firmy, która potrzebuje w ogólnikowy sposób poinformować o oferowanych przez siebie produktach/usługach? A może reklamujesz sklep meblowy, który ogłasza wiosenną wyprzedaż? W tym przypadku wiadomość musi być dosadna, podkreślająca natychmiastową potrzebę skorzystania z promocji, np. „Wyprzedaż kończy się o 17.00 w sobotę”.
2
Określ charakterystykę demograficzną twojej grupy docelowej. Czy reklamujesz luksusowego Lexusa, czy komis samochodowy? Starsi widzowie z reguły zarabiają więcej pieniędzy, ale nie przepadają za krzykliwymi, głośnymi reklamami. Młodszej publiczności zazwyczaj nie stać na nowy samochód i trzeba się bardzo postarać, żeby zwrócić jej uwagę. Na młodszych widzów najlepiej działają reklamy śmieszne, z dużą dawką humoru.
3
Jakie reklamy telewizyjne są najlepsze? Oglądaj najnowsze reklamy telewizyjne i notuj dobre pomysły. Możesz również przyjrzeć się starszym reklamom, które odniosły sukces. Część z nich znajdziesz w Internecie, resztę możesz wypożyczyć z archiwów stacji telewizyjnych.
4
Jeśli chcesz odnieść sukces w branży reklam telewizyjnych, musisz oglądać dużo reklam. Która zabawna reklama jest twoją ulubioną? Który dżingiel utkwił ci w pamięci? Takie rozważania pomogą ci znaleźć inspirację.
5
Gdy masz już jasno określony cel i dobry pomysł na reklamę, nadszedł czas na sprawy techniczne, takie jak napisanie scenariusza reklamy. Po pierwsze, nazwa firmy lub produktu musi być wspomniana w reklamie co najmniej trzy razy.
6
Spraw, żeby reklama była prosta. Większość reklam trwa 30 sekund, a podanie w tym czasie zbyt wielu informacji sprawi, że widz nie dostrzeże istoty rzeczy. Istnieją jeszcze reklamy 60- i 15-sekundowe, a także krótkie spoty reklamowe rozpoczynające i kończące blok reklamowy („bookend commercials”). Ceny reklam zależą od długości spotu, kosztów produkcji, stacji i czasu wyświetlania reklamy (reklama w trakcie „Gotowych na wszystko” będzie znacznie droższa, niż ta przerywająca „Pytanie na śniadanie”).
7
Pamiętaj, że 30-sekundowe spoty reklamowe mogą trwać tylko 29 sekund, inaczej ostatnia sekunda twojej reklamy zostanie ucięta. Uwagę widza musisz przyciągnąć już pierwszym zdaniem reklamy, np. „Przyjdź do drogerii 'RosaModa' i odbierz darmowy błyszczyk do ust”.
8
Najłatwiejszym sposobem stworzenia reklamy telewizyjnej jest napisanie scenariusza. Pomoże ci on zebrać wszystko, co potrzebne do zrobienia profesjonalnej reklamy. Na górze strony umieść swoje logo i nazwę firmy, a poniżej dane klienta oraz tytuł i długość reklamy. Dla reklam „bookend” sporządź dwa scenariusze: osobno dla spotu początkowego i końcowego.
9
Podziel kartkę na dwie kolumny. Lewą zatytułuj Wideo, a prawą Audio. Kolumna „Wideo” jest opisem obrazów, które będą pojawiać się w reklamie. Kolumna „Audio” to spis tekstów, jakie widz usłyszy od lektora i z ust osób występujących w reklamie. Jeśli reklama jest zbyt krótka, żeby w części audio podać lokalizację firmy i godziny otwarcia, użyj napisów, które pojawią się pod obrazem.
10
Gdy skończysz pisać scenariusz, przeczytaj go na głos i zmierz czas. Pamiętaj, że nie może trwać więcej niż 29 sekund. Jeśli masz wrażenie, że żeby to osiągnąć musisz czytać zbyt szybko, oznacza to, że część mniej istotnych informacji zamieszczonych w reklamie musi zostać wycięta.
11
Wielu klientów preferuje rozrysowanie im poszczególnych kadrów proponowanej reklamy, ponieważ daje to bardziej dynamiczny obraz efektu końcowego. Na przykład, pierwszy kadr to widok restauracji z zewnątrz (czas trwania: 5s), kolejny – wnętrze restauracji, później zbliżenie na stolik, pokazanie smacznego posiłku, dwie referencje zachwyconych klientów i kolejne 5 sekund na zewnątrz restauracji. Koniec spotu to dobra okazja na zastosowanie napisów, informujących widza o lokalizacji, godzinach otwarcia i specjalnej ofercie. Pamiętaj, że nazwa firmy musi się pojawić w reklamie przynajmniej trzy razy.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

segmentacja rynku
wyróżnij się
większa sprzedaż

Podobne porady

Komentarze (3)

* Pola wymagane

amb
02.12.2012
Rany. I tekst jest tragiczny i komentarze. Reklama powinni sie zajmowasc profesjonalisci. Btw. Nie da sie sprzedac " komus" pomyslu na reklama, bo reklama ma opisywac swiat przezyc zwiazany z marka/prodfuktem. To tak jakby na nagrobku Jana napisac Adam, wtf.
Lila
07.11.2012
Hej, ja mam pomysl na telewizyjna reklamę środka na potencję i podobny problem co poprzednik. Proszę o rady. Z góry dziękuje!
nowicjusz
21.04.2012
Cześć Andżela!
Dziękuję za cenne porady. Ja jestem nowicjuszem jeśli chodzi o reklamę ale mam wiele koncepcji a w głowie mnóstwo gotowych scenariuszy do reklam telewizyjnych. Problem polega na tym, że nie wiem z kim tak naprawde powinienem się kontaktować chcąc przedstawić swoje projekty. Oczywiście mam wiele pomysłów ale chcę mieć pewność, że trafię pod odpowiedni adres i nie zostanę oszukany. Chciałbym np. zrobić reklamę piwa, w sieci nie widziałem konkursów na scenariusze i w zwiazku z tym nasuwa mi się pytanie. W jaki sposób dotrzeć do odpowiednich ludzi i jak nawiązać współpracę?
Pozdrawiam serdecznie.