Jak dbać o pralkę? Jak wyczyścić filtr w pralce?

Anna_red - specjalista Tipy.pl
Pralkę trzeba czyścić regularnie /123RF/PICSEL
1 z 4
W dzisiejszych czasach nie wyobrażamy sobie życia bez pralki. Wyręcza nas w praniu ubrań, suszeniu, czyli po prostu ułatwia nam życie. Producenci prześcigają się w pomysłach, aby pralki były bardziej ekonomiczne, zużywały coraz mniej energii oraz, aby wyglądały modnie i nowocześnie. Zakup pralki jest jednak wydatkiem, który zdecydowanie może obciążyć niejeden budżet. Co zatem robić, aby zakupiona przez nas pralka służyła naszej rodzinie przez dłuższy czas? Jak dbać o filtr, który pełni największą rolę w funkcjonowaniu pralki? Wszystkie wskazówki znajdziecie poniżej.
1
Czyść pralkę regularnie /123RF/PICSEL
Zasady prawidłowego dbania o pralkę

Poniżej przedstawiamy kilka zasad, dzięki którym dowiesz się, jak prawidłowo dbać o pralkę, a tym samym przedłużyć jej żywotność.

Pamiętaj, aby nie "przemęczać" pralki

Zawsze pierz z odpowiednią częstotliwością. Wstawianie kilku prań w ciągu jednego dnia mogą prowadzić do przegrzewania się podzespołów urządzenia. A wtedy do awarii pralki już bardzo krótka droga. Dlatego zachowujmy, co najmniej godzinny odstęp czasu pomiędzy cyklami prania.

Nigdy nie przepełniaj bębna

Każda pralka ma z góry określoną pojemność, co oznacza, że można w niej zmieścić taką ilość rzeczy, jaką zalecił producent. Prawidłowe dbanie o pralkę, to także pamięć, aby nie przepełniać bębna. Przepełniony bęben to po pierwsze wyższy pobór prądu i wody, a po drugie, mniej skuteczne pranie. Ale najważniejsze, o czym warto pamiętać, to świadomość, że zbyt obciążony bęben może po prostu ulec awarii.
2
Czyść bęben pralki /123RF/PICSEL
Staraj się chronić pralkę przed kamieniem

Twarda woda to jeden z największych wrogów naszych pralek. Szkodliwy dla sprzętu kamień może osadzać się na wielu podzespołach pralki. Może uszkodzić nie tylko bęben i grzałkę, lecz także wąż odpływowy. Aby dbać o pralkę i chronić ją przed kamieniem, pamiętaj o używaniu odpowiednich detergentów. A jeśli nie chcesz używać chemii, wypróbuj domowe sposoby konserwowania pralki. Idealnym sposobem, aby nasza pralka długo i prawidłowo funkcjonowała, jest zastosowanie sody oczyszczonej i zrobienie tzw. pustego prania z jej użyciem.

Rób pranie z pustym bębnem

Przynajmniej raz w miesiącu rób pranie z pustym bębnem, po to aby usunąć zanieczyszczenia z pralki. To kolejne zasada prawidłowego dbania o pralkę. Najlepiej ustawić pełen cykl prania z wysoką temperaturę. To właśnie w niej zginą wszystkie drobnoustroje, które odpowiadają m.in. za nieprzyjemne zapachy wydobywające się z pralki.

Regularnie czyść pralkę

Regularne czyszczenie pralki to konieczność, o której musisz pamiętać. Czyszcząc urządzenie, usuniesz przede wszystkim osad kamienny z twardej wody oraz pozostałości brudu z ubrań oraz środków piorących.
Dbaj o pralkę i pamiętaj, aby regularnie czyścić filtry, bęben, uszczelki, szufladkę na detergenty drzwiczki oraz obudowę.
Przestrzegajmy powyższych zasad prawidłowego dbania o pralkę, ale nigdy nie zapominajmy też o czyszczeniu filtra.

Jak samodzielnie wyczyścić filtr w pralce?

Filtr to bardzo ważny elementem każdej pralki. Jego zadaniem jest odprowadzanie zanieczyszczeń z wody. Gdy filtr jest brudny i kiedy się zablokuje, woda i brud zbierają się, a pranie nie jest skuteczne.
Gdy filtr w pralce jest przez nas odpowiednio i prawidłowo konserwowany, znacznie podnosi jakość prania i zwiększa się żywotność pralki.
3
Czyść filtr pralki /123RF/PICSEL
Gdzie znajduje się filtr w pralce?

Koniecznym jest, abyśmy dbali prawidłowo o filtr znajdujący się w każdej pralce. To on wyłapuje nitki, włosy i brud, a także monety, papierki i inne rzeczy, które mogą znajdować się w naszym praniu. Filtr w pralkach umiejscowiony jest przeważnie z przodu, na samym dole pralki.

Co zrobić, aby samodzielnie wyczyścić filtr w pralce?

Gdy już zlokalizowałeś, gdzie w posiadanej przez ciebie pralce znajduje się filtr, trzeba tylko lekko podważyć jego wieczko. Następnym krokiem jest wyciągnięcie filtra w celu przeczyszczenia go. (Wieczko wystarczy lekko podważyć, aby dostać się do filtra). Niestety, musimy też wiedzieć, jak odkręcić filtr i jak umiejętnie go wyciągnąć. O ile samo znalezienie nie jest problemem, to wyjęcie go już tak. Rób to zdecydowanie, ale także delikatnie, aby niczego nie uszkodzić. Są filtry, które należy tylko wyciągnąć, w innych pralkach trzeba je lekko przekręcić, aby móc je wyciągnąć. Wszystko zależy od producenta. Kiedy masz już filtr w rękach, opłucz go ciepłą, bieżącą woda. Mocno zabrudzony filtr, włóż do pojemnika wypełnionego wodą i zostaw na parę minut, aby pozbyć się wszelkich nieczystości.
Ostatnim krokiem w czyszczeniu filtra w pralce, jest wyczyszczenie go rękami, czyli zebranie z niego włosów, brudu, nici i wszystkich innych zanieczyszczeń, których nie usunęła woda.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (5)

* Pola wymagane

tomala
27.01.2019
@starton, jak i i gdzie kupowales?
starton
04.01.2019
Ja sobie kupiłem najtańsza za 700 zł. Naprawianie się nie opłaca. Próbowałem, a co do dbania, to wystarczy używać zgodnie z przepisami ;)
uzytkownik
25.12.2018
zanm wyjmiesz filtr jak na filmie to najpierw podstaw miske i szmaty aby zlapac wode - przeciez tam nie jest sucho jak na filmie ale jest pelno wody... a po praniu zawsze otworz drzwiczki i niech spokojnie wyschnie pralka. Uzyc sody oczyszczonej - zmiekcza kamien w twardej wodzie.
Anty
24.12.2018
Wystarczy raz na miesiąc lub dwa szklanka sody kostycznej i pranie na 90°. Filtr też warto sprawdzić i przemyć.
gość
24.12.2018
Rewelacja. Przecież, jeśli kupisz płyn do czyszczenia pralki, to pewnie go użyjesz.