Co pobudzi nas tak jak kawa? Czym zastąpić kofeinę?

lucy - specjalista Tipy.pl
Yerba mate /123RF/PICSEL
1 z 4
Silnie pobudzające działanie kawa zawdzięcza zawartej w niej kofeinie. Niestety, składnik ten nie każdemu służy - zwłaszcza gdy jest dostarczany do organizmu w nadmiarze. Eksperci przekonują, że pijąc kawę w zbyt dużych ilościach, wypłukujmy z organizmu cenne minerały - zwłaszcza magnez - wystawiamy na próbę nasz żołądek i drogi żółciowe oraz nadmiernie podwyższamy ciśnienie. Czym zatem zastąpić filiżankę małej czarnej, gdy odczuwamy spadek formy i mamy problemy z koncentracją? Okazuje się, że równie energetyzująco na nasz organizm może podziałać yerba mate, napar z liściu rozmarynu lub z imbiru, koktajl z jagód lub... średniej wielkości banan. Jak to możliwe? Odpowiedź znajdziecie poniżej.
1
Jagodowy koktajl /123RF/PICSEL
Yerba mate

Yerba mate, czyli napar z liści ostrokrzewu paragwajskiego, to doskonała alternatywa dla kawy. Pobudza równie silnie jak ona, ale na znacznie dłużej i przy tym nie powoduje skutków ubocznych. Co więcej, stanowi bogate źródło składników, które stymulują pracę układu nerwowego i odpornościowego: m.in. witamin z grupy B, biotyny, magnezu, potasu i cynku.

Sposób przygotowania

2-3 łyżeczki yerba mate zalej wodą o temperaturze 80 stopni Celsjusza i zaparzaj przez około pięć minut. Ten sam susz możesz wykorzystywać nawet kilka razy.

Koktajl z jagód

Jeśli o pranku cierpisz na brak energii, powinieneś sięgnąć po odżywczy koktajl z jagód. Nie tylko szybko odzyskasz dzięki niemu siłę do działania, ale też skutecznie zapobiegniesz starzeniu się komórek nerwowych.

Jak przygotować koktajl z jagód?

Zmiksuj około 100 g jagód (mogą być mrożone), 100 ml mleka i 100 ml jogurtu naturalnego. Posłodź łyżeczką miodu.
2
Rozmaryn pobudza /123RF/PICSEL
Rozmaryn

Czy wiesz, że równie energetyzująco jak kawa działa na ludzki organizm napar przyrządzany na bazie liści rozmarynu? Ta cenna i przy tym wyjątkowo aromatyczna roślina zawiera olejki eteryczne oraz substancje, które wykazują silne działanie pobudzające i przeciwbólowe. Nasila też pracę gruczołów nadnerczy, dzięki czemu dodaje nam sił i energii do życia.

Jak przygotować napar z liści rozmarynu?

Łyżkę świeżych listków zalej szklanką wrzącej wody. Zaparzaj przez kwadrans. Pij po 1/4 szklanki trzy razy dziennie.
3
Imbir /123RF/PICSEL
Banan - niezbędna energia dla mózgu

Jeśli masz problemy z pamięcią i koncentracją, powinieneś włączyć do diety banany. Ten zdrowy i odżywczy owoc partycypuje w dostarczaniu naturalnej energii dla mózgu. Banany stanowią doskonałe źródło składników niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu, w tym przede wszystkim cennego magnezu. Co ciekawe, średniej wielkości owoc zawiera tyle samo magnezu, co garść orzechów. Tym bardziej warto po niego sięgać często i chętnie.

Imbir

Równie energetyzująco i odżywczo działa na nasz organizm imbir. Ta cenna przyprawa pomoże nam także skutecznie i w pełni naturalnie pozbyć się problemów z koncentracją. Warto też nadmienić, że imbir zawiera olejki eteryczne i substancje żywicowe, które wykazują silne działanie lecznicze. W celach energetyzujących warto żuć kawałek świeżego imbiru lub popijać imbirowy napar.

Sposób przyrządzania imbirowego naparu

Łyżkę startego świeżego imbiru umieść w rondelku i zalej dwoma szklankami wody. Gotuj całość przez około dziesięć minut. Do naparu dodaj sok z cytryny i łyżeczkę miodu. Będzie smaczniejszy.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

jurek tytus
16.01.2019
Yerba to świetna sprawa! Zastąpiłem nią kawę już dobre parę lat temu. Pomogła schudnąć, dobrze nawadnia Początkującym polecam coś z aromatycznych zielonych yerb.