Jak czyścić buty z brudu i soli?

Magdalena_red - specjalista Tipy.pl
Czyszczenie butów zimą /123RF/PICSEL
1 z 5
Zimą trudniej utrzymać nienaganną czystość butów, ale właśnie w tym okresie jest to najbardziej konieczne. Wilgoć, błoto, a także sól i piasek, którymi posypywane są drogi i chodniki, są bardzo szkodliwe dla obuwia. Dlatego tak ważna jest właściwa pielęgnacja dostosowana do materiału, z którego zrobione są buty. Zobacz, w jaki sposób czyścić i konserwować obuwie skórzane, zamszowe, ze skóry ekologicznej i innych tworzyw. Dzięki tym zabiegom będziesz mógł cieszyć się ulubionymi butami także w kolejnym sezonie.
1
Skórzane buty /123RF/PICSEL
Skórzane buty lubią regularną pielęgnację

Jeśli buty posiadają sznurowadła, pamiętaj, żeby je wyjąć przed czyszczeniem. Brud ze skórzanego obuwia usuń szczotką o miękkim włosiu. Do miski z wodą dodaj trochę mydła w płynie lub płynu do mycia naczyń, zwilż miękką ściereczkę i delikatnie przetrzyj nią buty. Jeśli na obuwiu zostaną plamy z soli, użyj octu (może to być też kwas cytrynowy lub woda utleniona). Do szklanki wody dodaj łyżkę octu (lub łyżkę kwasu z cytryny albo dwie łyżki wody utlenionej), w roztworze namocz ściereczkę i delikatnie przemyj nią buty.

Po wyschnięciu nałóż pastę w odpowiednim kolorze i dokładnie ją wetrzyj. Aby nadać butom połysku, wypoleruj je starą nylonową pończochą. Do nabłyszczania można też stosować oliwkę dla dzieci – wystarczy lekko namoczyć w niej ściereczkę i wypolerować nią buty. Jeśli się spieszysz i chcesz szybko sprawić, by buty wyglądały dobrze, użyj nawilżanych chusteczek. Zbiorą brud i odświeżą obuwie.

Zimą łatwo przemoczyć skórzane obuwie. Ważne, żeby po powrocie do domu włożyć do butów zmiętą gazetę, która wciągnie wilgoć. Po wysuszeniu buty trzeba wyczyścić i ponownie zaimpregnować pastą.
2
Buty zamszowe /123RF/PICSEL
Zamszowe i nubukowe obuwie wymaga specjalnego traktowania

Buty z zamszu i nubuku należy czyścić regularnie. W tym celu powinno się używać gumowej szczotki i odrobiny piany z mydła. Jeśli na wysuszonych butach pozostaną tłuste plamy, można je delikatnie przetrzeć nawilżoną chusteczką. Uporczywe plamy z soli usuniemy, jeśli na plamie położymy papierowy ręcznik i delikatnie zmoczymy go wodą – papier pochłonie sól.
Na zakończenie wysuszone buty należy jeszcze raz przeczesać czystą gumową szczotką, a następnie zaimpregnować specjalnymi środkami do zamszu i nubuku.
3
Buty z ekoskóry /123RF/PICSEL
Obuwie ze skóry ekologicznej jest łatwe w pielęgnacji

Buty ze sztucznego tworzywa imitującego skórę wystarczy przetrzeć miękką ściereczką namoczoną w wodzie z dodatkiem mydła lub płynu do mycia naczyń. Po wyschnięciu nie należy ich pastować (tak jak butów ze skóry naturalnej), tylko zaimpregnować specjalnym środkiem do tworzyw syntetycznych.
4
art/2019/30939_97nyqd.jpg
Buty sportowe mogą wyglądać jak nowe

Butów sportowych nie należy prać w pralce, bo mogą im zaszkodzić wysokie temperatury. Żeby je wyczyścić, najpierw należy wyjąć sznurówki, a następnie umyć buty i podeszwy wodą z dodatkiem mydła lub płynu do mycia naczyń. Najlepiej posłużyć się miękką stroną gąbki. Buty należy wysuszyć w temperaturze pokojowej.

Białe trampki albo adidasy można przemyć roztworem wody i amoniaku w proporcjach 1:1. Dzięki temu przywrócisz butom śnieżną biel. Jeśli twoje sportowe obuwie ma jedynie białą podeszwę, możesz na nią nałożyć dużą ilość pasty do butów, zostawić na pół godziny, a następnie przetrzeć szczoteczką do zębów i ściereczką. Podeszwa na nowo odzyska biel.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

Jasiek K
13.01.2019
Po oczyszczeniu butów szczotka z błota i soli, należy szczoteczkę umoczyć w glicerynie, petroleum, parafinie, jak kto woli określić. Po posmarowaniu tak, skora odzyskuje kolor i połysk. Nie wsiaka woda w skórę.Tak robi już 20 lat, a niektórzy dziwią się , że mam takie błyszczące buty.
Stefan
13.01.2019
Na plamy od soli buty skórzane najlepiej nasmarować kremem do pięt . A adidasy , z zewnątrz wedle uznania , a do środka trzeba nasypać sody oczyszczonej z wodą zostawić na 10 min.