Jak nauczyć się pływać?

Anna_red - specjalista Tipy.pl
Pływanie relaksuje /123RF/PICSEL
1 z 4
Pływanie zaliczane jest do najzdrowszych sportów - pozwala odciążyć kręgosłup, a przede wszystkim odreagować stres i poczuć się znacznie lepiej. Jeśli nie umiesz pływać, nie martw się. W każdej chwili możesz zdobyć tę umiejętność i cieszyć się korzyściami wynikającymi z pływania.

Zalety pływania

Pływanie to sport dla każdego - zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci, a nawet dla niemowląt, które świetnie radzą sobie w wodzie. Ruszając się w wodzie, zwiększasz swoją wytrzymałość, budujesz tężyznę fizyczną, rzeźbisz mięśnie oraz hartujesz swój organizm. Ponadto poprawiasz krążenie, stymulujesz układ oddechowy i regulujesz pracę serca.
1
Zacznij od oswajania się z wodą /123RF/PICSEL
Wpływ pływania na stres

Jeśli prowadzisz intensywny, zabiegany i nerwowy tryb życia lub gdy twoje dni przepełnione są stresem, postaraj się odwiedzić basen i poświęć co najmniej godzinę na pływanie. Dzięki tej prostej czynności ukoisz skołatane nerwy, zrelaksujesz się i pozyskasz pozytywną energię.

Nauka pływania: Od czego zacząć?

Dobrze, gdy zdecydujesz się na naukę pływania pod okiem trenera, instruktora lub kogoś bliskiego, kto potrafi pływać i ma czas, żeby cię nauczyć. Wtedy znacznie łatwiej będzie ci posiąść wiedzę na temat prawidłowych zachowań w wodzie.
Niestety, nie zawsze mamy taką możliwość. Od czego zacząć samodzielną naukę pływania?

Pierwszym etapem jest oswajanie się z wodą i coraz głębsze zanurzanie ciała. Staraj się jak najdłużej wytrzymać pod wodą. Zanurz całą głowę i odliczaj do dziesięciu. Ćwicz też układanie ciała na plecach. Podtrzymuj się ręką brzegu basenu i układaj ciało w pozycji poziomej, prostując je i napinając, niech głowa będzie przedłużeniem ciała. Z czasem spróbuj przesuwać się w głąb basenu.

Zadbaj o akcesoria do pływania

Gdy zaczynasz naukę pływania, warto na początku skorzystać z akcesoriów przeznaczonych do nauki. Zaopatrz się w deskę do pływania lub piankowe makarony; możesz też zakupić płetwy. Nie zapomnij o okularach, które ochronią twoje oczy podczas zanurzania głowy.
2
Można pływać na brzuchu /123RF/PICSEL
Pływanie na brzuchu

Ciało ułóż na brzuchu - tak, żeby siła wyporu unosiła je na powierzchni. Zacznij ruszać rękami i noga - tak, aby móc przemieszczać się w wodzie. Szybkim sposobem na naukę pływania jest trzymanie w rękach deski i wykonywanie nogami pionowych nożyc.

Sposób można wykorzystać również do nauki pływania na plecach. Deskę ułóż na klatce piersiowej i przytrzymuj ją rękami. Kiedy już opanujesz utrzymywanie się na powierzchni wody, ostatnim etapem nauki pływania będzie nauka ruchów, typowych dla określonego stylu pływackiego np. żabki lub kraula, zwanego stylem grzbietowym.
3
Pływanie niweluje stres /123RF/PICSEL
Jak pływać żabką?

Ruchy podczas pływania żabką powinny być symetryczne i zsynchronizowane. Ramion i nóg nie rozwieraj zbyt szeroko, żeby nie powodować zbyt dużych oporów wody. Gdy pracujesz ramionami, nogi muszą być wyprostowane, a w momencie zagarniania wody nogami, ramiona muszą być wyprostowane. W pływaniu żabką bardzo ważne jest zanurzanie głowy. Nigdy nie zadzieraj głowy, tzn. nie kieruj jej ku górze. Taka postawa obciąży twój kręgosłup.

Gdy zaczynasz pływać i robisz tzw. ślizg do przodu, ciało powinno być ułożone poziomo, z wyprostowanymi ramionami, otaczającymi głowę nad linią uszu, dłońmi położonymi poziomo jedna na drugiej i skierowanymi w dół. Natomiast głowa powinna być zwrócona poziomo do dna. Pamiętaj o nogach - w tym momencie muszą być wyprostowane.

W czasie nabierania wody do odbicia, zagarniaj wodę ramionami kierowanymi w dół (do pionu) i dbaj, by łokcie nie przekraczały linii barków, a ramiona były zgięte w łokciach pod kątem 90 stopni. W tym momencie wynurzamy głowę i barki z wody, by zaczerpnąć powietrza. Następnie opuszczaj się do poziomu, a ruchem obrotowym kieruj ręce tak, by najpierw złączyły się palcami na wysokości twarzy, a potem łokciami. Po czym wyprostuj ręce do pozycji wyjściowej, czyli ślizgu.

Jak nauczyć się pływać stylem grzbietowym?

Pływanie stylem grzbietowym nie wymaga zanurzania twarzy. Ramionami wykonuje się naprzemienne ruchy krążenia w tył. Nogi wykonują ruch pionowych nożyc. Głowę możesz zanurzać, a następnie wynurzać w celu zaczerpnięcia powietrza.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane