Drżenie mięśni: Przyczyny, objawy

AlicjaAlicja - specjalista Tipy.pl
Drżenie mięśni bywa oznaką choroby /123RF/PICSEL
1 z 4
Nadmiernie drżenie mięśni może, ale nie musi być jedną z oznak poważnych schorzeń, takich jak stwardnienie zanikowe boczne, choroba Parkinsona, niewydolność nerek lub niedoczynność tarczycy czy guz tarczycy. Najczęściej ma związek z niedoborem niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu witamin i składników mineralnych oraz nadmiernym spożyciem alkoholu i kawy. Jak rozpoznać niepokojące symptomy i z czym je wiązać? Wskazówki znajdziecie poniżej.
1
Nie przesadzaj z ilością kawy /123RF/PICSEL
Nie przesadzaj z używkami

Jedną z najczęstszych przyczyn drżenia mięśni jest nadmiar używek. Co szkodzi nam najbardziej? Między innymi kawa pita w nadmiarze - nadmiernie pobudza układ nerwowy i tym samym powoduje nieprawidłowe impulsy i drżenie mięśni. Zbyt duża ilość kofeiny eliminuje też z organizmu niezbędne do jego prawidłowego funkcjonowania magnez czy potas i tym samym wzmacnia niepożądane reakcje organizmu, w tym drżenie mięśni. Najbardziej namacalnym dowodem niedoborów magnezu w organizmie jest drżenie powiek.
Równie destrukcyjnie na funkcjonowanie organizmu wpływa alkohol, który jest moczopędny i tym samym przyspiesza wydalanie wraz z moczem potasu, magnezu oraz wapnia. Aby zabezpieczyć się przed nadmierną utratą niezbędnych pierwiastków, warto podczas konsumpcji alkoholi pić napoje wzbogacone minerałami.
2
Magnez jest kluczowym składnikiem /123RF/PICSEL
Niedobory witamin w organizmie

Drżenie mięśni oraz drobne skurcze często mają bezpośredni związek z niedoborem witamin z grupy B, magnezu, potasu oraz wapnia. Wszystkie wymienione pierwiastki bezpośrednio wpływają na pracę mięśni i całego układu nerwowego. Jeśli braki witamin w organizmie utrzymują się przez dłuższy czas, mogą powodować poważne konsekwencje zdrowotne. Przykładowo trwały niedobór wapnia skutkuje rozwojem tężyczki. Do jej symptomów zalicza się mrowienie w palcach rąk i nóg, wzmożone napięcie mięśni twarzy oraz rąk i nóg.

Spadek poziomu cukru we krwi

Drżenie rąk często powiązane jest też - głównie u cukrzyków - ze spadkiem poziomu cukru we krwi. Organizm wówczas daje nam wyraźnie do zrozumienia, że musimy uzupełnić niedobory cukru. Drżeniu rąk często towarzyszy kołatanie serca, uczucie niepokoju, bóle głowy i nadmierne osłabienie.
3
Drżenie to oznaka choroby Parkinsona /123RF/PICSEL
Skutki uboczne suplementacji leków

Nierzadko drżenie mięśni jest powiązane z suplementacją niektórych leków. Niepożądane skutki uboczne powodują między innymi farmaceutyki antyarytmiczne, immunosupresyjne, wziewne, rozkurczające oskrzela, antydepresyjne oraz te stosowane na nerwicę oraz jelita.

Choroby

Bywa, że drżenie mięśni połączone z przykurczami, a nawet niedowładami kończyn jest symptomem poważnych schorzeń, takich jakich stwardnienie zanikowe boczne lub choroba Parkinsona. Lekarze zaliczają ponadto drżenie mięśni do objawów niewydolności nerek, niedoczynności tarczycy lub guza tarczycy.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane