Popularne przyprawy: Kiedy mogą nam zaszkodzić?

Magdalena_red - specjalista Tipy.pl
Przyprawy /123RF/PICSEL
1 z 4
Popularne przyprawy i zioła na dobre zagościły w naszych kuchniach. Dzięki nim posiłki są smaczne i aromatyczne. Unoszący się w powietrzu zapach bazylii zaostrza apetyt, dodawany do napojów cynamon rozgrzewa organizm, a mięta gwarantuje orzeźwienie. Przyprawy zawierają wiele cennych substancji o leczniczych właściwościach, ale mogą też szkodzić. Zwłaszcza te spożywane w nadmiarze. Na niektóre przyprawy w szczególności powinny uważać osoby z wrażliwym żołądkiem, wątrobą czy nerkami. Sprawdź, które zioła i przyprawy mogą ci zaszkodzić.
1
Ostre przyprawy /123RF/PICSEL
Masz problemy z żołądkiem? Unikaj tych przypraw

Ostre przyprawy, takie jak pieprz i papryczka chili, nie są polecane osobom z wrażliwym żołądkiem. Nawet niewielka ich ilość może powodować nieprzyjemne dolegliwości związane z podrażnieniem śluzówki przewodu pokarmowego. Pieprzu nie powinny też nadużywać osoby mające problem z nerkami. Papryczka chili spożywana w bardzo dużych ilościach może sprzyjać tworzeniu się nowotworu skóry – znajdująca się w niej kapsaicyna przyspiesza metabolizm, ale stymuluje też komórki skóry do podziału i może sprzyjać ich uszkodzeniu. Należy więc roztropnie stosować ostrą papryczkę w codziennej diecie, nawet gdy nie mamy problemów żołądkowych.

Podrażnienia błony śluzowej żołądka wywołuje również popularna mięta, a także ocet. Z kolei spożywana w nadmiarze gałka muszkatołowa może powodować nudności i bóle brzucha. Dziennie nie powinniśmy jej dodawać do potraw w ilościach większych niż 5 g.
2
Sól i rozmaryn /123RF/PICSEL
Nie obciążaj serca

Najpopularniejsza w Polsce przyprawa, czyli sól kuchenna, bardzo niekorzystnie wpływa na układ krążenia. Spożywana w nadmiarze prowadzi do nadciśnienia tętniczego, miażdżycy i innych chorób serca. Nadużywanie soli podrażnia też układ nerwowy. Dzienna dawka to według naukowców mała, płaska łyżeczka, ale zważywszy na to, że sól znajduje się w wielu produktach spożywczych, większość z nas dostarcza jej znacznie więcej do organizmu.

Sercu szkodzi także spożywana w nadmiarze lukrecja – przyczynia się do usuwania potasu z organizmu, a co za tym idzie, do zwiększenia ciśnienia krwi. Z kolei rozmaryn może powodować zaburzenia krzepliwości krwi. Zawiera kwas salicylowy rozrzedzający krew, który znajduje się m.in. w aspirynie.
3
Cynamon /123RF/PICSEL
Przyprawy, które szkodzą wątrobie

Z przypraw powinny też rozsądnie korzystać osoby z wrażliwą wątrobą. Obciążający dla tego narządu jest popularny cynamon. Odpowiedzialna jest za to występująca w nim kumaryna. Najwięcej tej substancji zawiera chiński cynamon kasja, a najmniej oryginalna przyprawa z Cejlonu. Bóle wątroby może powodować także stosowany w nadmiarze kminek oraz liść laurowy, szczególnie w połączeniu z zielem angielskim. Podrażniająco na wątrobę wpływa również gorczyca, a także produkowana na bazie tej przyprawy musztarda. Osoby z chorą wątrobą nie powinny też nadużywać bazylii, ponieważ zawarte w niej substancje mogą przyczynić się do powstawania nowotworu tego narządu.

Uważaj na mieszanki przypraw

Popularne mieszanki przypraw często są niestety gorszej jakości, a ich głównym składnikiem jest sól. Aromat naturalnych ziół i przypraw jest zastępowany wzmacniaczami i ulepszaczami. Dlatego warto zwracać uwagę na etykiety i unikać mieszanek zawierających glutaminian sodu i konserwanty.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (7)

* Pola wymagane

pepe
17.02.2019
Kapsaicyna która jest obecna w ostrych papryczkach powoduje, że komórki nowotworowe same się zabijają między sobą. Kapsaicyna nie drażni chorego żołądka, ona leczy podrażnienia.
Kazimierz
16.02.2019
Kto gotuje mleko z miodem, zamiast dodać go po ostygnięciu do ciepłego mleka.
Ksawery
16.02.2019
Słowem, nic nie jedzmy i nie pijmy a będziemy żyć długo i szczęśliwie.
gajka
16.02.2019
Kapsaicyna (zawarta właśnie w chili) jest silnym środkiem zwalczającym nowotwory, a nie je powodującym. Kapsaicyna prowadzi do apoptozy komórek rakowych.
Rafał Miliszkiewicz
16.02.2019
20 lat temu szkodliwe było masło I tylko niemiecka margaryna zdrowa. Teraz odwrotnie . Dziś przyprawy są złe. Tak jak kiedyś wino bo za ciężkie I niezdrowe na wątrobę. A może tylko pić deszczówkę I zagryzać powietrzem dla radości I oszczędności emerytury przez ZUS? Rozsądek I umiar!!
Jawmart Agawu
16.02.2019
kapsaicyna wręcz chroni przed wrzodami żołądka i silnie hamuje powstawanie nowotworów.
marc
16.02.2019
Z tą solą to jest półprawda, sól warzona , owszem jest szkodliwa i nawet nazwałbym ją trucizną, ale sól kamienna np. z Kłodawy to zdrowy produkt pełen dużej ilości minerałów, jedzony z umiarem nie zaszkodzi , a nawet jest polecany.