Natto: Dlaczego jest tak zdrowe?

AlicjaAlicja - specjalista Tipy.pl
Natto /123RF/PICSEL
1 z 4
Powodów, dla których natto - czyli sfermentowana soja - znalazło się na liście najzdrowszych produktów na świecie jest co najmniej kilka. Zawiera dziesięć razy więcej witaminy K niż szpinak i tym samym skutecznie zapobiega osteoporozie; stanowi lepsze niż tofu źródło fitohormonów, plasuje się wśród skutecznych probiotyków regulujących skład flory bakteryjnej i oczyszczających jelita, a ponadto usprawnia procesy metaboliczne i obniża poziom złego cholesterolu LDL, minimalizując ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych. Czego jeszcze warto dowiedzieć się o natto? Jak serwować i do czego dodawać? Sprawdźmy.
1
Natto /123RF/PICSEL
Co to jest natto?

Natto, które podobnie jak tofu jest elementem kuchni japońskiej, powstaje w procesie fermentacji niemodyfikowanej genetycznie soi. Najpierw poddawana jest ona wielogodzinnemu gotowaniu, po czym dodaje się do niej kultury bakterii Bacillus natto. Ostatecznie - mimo mało zachwycającego wyglądu, bo ziarna otoczone śluzem bardziej odstręczają niż wzmacniają apetyt - otrzymujemy produkt, który wręcz fenomenalnie wpływa na zdrowie. Dzieje się tak za sprawą uwalnianego w procesie fermentacji enzymu - nattokinazy - który zapobiega rozrzedzaniu krwi i powstawaniu zakrzepów oraz całej listy składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Co znajdziemy w natto?

Sfermentowana soja to bogate źródło białka, węglowodanów, błonnika pochodzenia roślinnego, wapnia, fosforu, żelaza, sodu, potasu, witaminy K2, witamin z grupy B oraz choliny. Proces fermentacji sprawia ponadto, że soja stanowi lepsze źródło fitohormonów niż np. tofu i tym samym jest szczególnie zalecana kobietom zmagającymi się z zaburzeniami hormonów oraz w trakcie menopauzy.
2
Natto /123RF/PICSEL
Sfermentowana soja najlepsza na trawienie i jelita

Sfermentowana soja stymuluje pracę układu pokarmowego oraz trawiennego i zaliczana jest do grona cennych probiotyków. Bardzo dobroczynnie wpływa na jelita, zapewniając odpowiedni skład flory bakteryjnej i oczyszczając je z nadmiaru złogów. Ponadto znacznie przyspiesza procesy metaboliczne, zapobiega odkładaniu się tkanki tłuszczowej i wspiera efektywne odchudzanie oraz zapobiega zaparciom.

Obniża ciśnienie krwi i poziom cholesterolu

Przeprowadzone badania dowiodły, że wzbogacając jadłospis o sfermentowaną soję możemy też w pełni naturalnie obniżać ciśnienie krwi oraz poziom złego cholesterolu LDL, a tym samym zmniejszać ryzyko pojawienia się i rozwoju chorób cywilizacyjnych. Co ciekawe, zapobiega zatruciu organizmu, którego przyczyną jest zarówno palenie papierosów, jak i spożywanie alkoholu (eliminuje ryzyko pojawienia się kaca).

Sfermentowana soja chroni przed osteoporozą

Sfermentowana soja to doskonałe źródło witaminy K3 - zawiera jej dziesięć razy więcej niż szpinak - która zapewnia skuteczny transport wapnia i tym samym zabezpiecza przed nadmierną łamliwością kości oraz pojawieniem się osteoporozy. A to tylko niektóre z wielu czynników, które zadecydowały o tym, że sfermentowana soja znalazła się na liście najzdrowszych produktów na świecie.
3
Natto /123RF/PICSEL
Zastosowanie w kuchni

Natto to symbol i nieodłączny element kuchni japońskiej. Pozwala na rozmaite wariacje kulinarne, bo może być serwowana zarówno na zimno jak i na ciepło i stanowić ciekawą bazę dań. Doskonale smakuje w połączeniu z zupami, makaronami, ryżami, sałatkami, surówkami i tradycyjnymi japońskimi produktami.Zdecydowanie najczęściej podaje się ją jednak w formie produktu śniadaniowego jako uzupełnienie musli, zup lub sałatek. Śluzowatą konsystencję i charakterystyczny aromat zniwelują takie dodatki jak jogurt, serek wiejski, świeża cebula czy musztarda i sprawią, że będzie smakować perfekcyjnie.

Jak przechowywać natto?

Sfermentowana soja wymaga określonych warunków przechowywania. Pojemnik z produktem należy umieścić w lodówce - w temperaturze sięgającej 5-7 °C. Obecność żywych kultur bakterii powoduje ciągłe dojrzewanie natto i bezpośrednio wpływa na jej smak, aromat oraz długość przechowywania. Sfermentowaną soję najlepiej spożyć w ciągu dwóch tygodni. Dobra wiadomość jest taka, że należy do grona produktów, w przypadku których mrożenie nie powoduje utraty wartości odżywczych, stąd zalecane jest praktykowanie tej formy przechowywania. Wskazana dzienna profilaktyczna porcja to ok .10 g produktu. Pamiętaj, aby natto wyjmować i jeść czystymi, wyparzonymi sztućcami.

Gdzie kupić natto?

Natto można śmiało kupić w sklepach ze zdrową żywnością oraz w tych serwujących produkty ekologiczne oraz stosowane w kuchni orientalnej. Dobrym rozwiązaniem jest też nabycie go drogą internetową. Ważne, żeby produkt pochodził ze Japonii, gdzie obowiązuje zakaz uprawy roślin genetycznie modyfikowanych.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Komentarze (14)

* Pola wymagane

kozi
25.03.2019
dzisiaj zdrowe a za rok chore
Adam
25.03.2019
ciekawe czy ta soja jest modyfikowana genetycznie ?
Max
25.03.2019
Produkty sojowe są bardzo wątpliwe, ze względu właśnie na powinowactwo do hormonów żeńskich płciowych. Z tego powodu nie powinni ich jeść a dla tych z problemami z prostata są one zakazane ! Szpinak jest owszem zdrowy, tyle ze ma dużo szczawianów.
HEJT
25.03.2019
W tym roku będę sadził soję!
sceptyk
24.03.2019
I po co piszecie o czymś, co w Polsce prawie nie da się dostać? Nie lepiej pisać o naszych rodzimych produktach??
laki
24.03.2019
Tylko gdzie znaleźć niemodyfikowaną a nie tylko ,że napisano niemodyfikowana
laki
24.03.2019
tylko gdzie znaleźć soję niemodyfikowaną faktycznie a nie tyko z opisu , że niemodyfikowana
laki
24.03.2019
tylko gdzie znaleźć soję niemodyfikowaną faktycznie, a nie tyko z opisu, że niemodyfikowana
Adam
24.03.2019
Zalecam ostrożność w czytaniu takich informacji. Soja źle działa na męskie libido.
wrocek
24.03.2019
terefere soja to najczesciej gmo w czystej postaci