Co najbardziej szkodzi trzustce?

Agnieszka_red - specjalista Tipy.pl
Trzustka /123RF/PICSEL
1 z 5
Trzustka jest jednym z najważniejszych organów w organizmie człowieka. Niewłaściwie nawyki mogą jej szkodzić i doprowadzić do wielu schorzeń, które nie zawsze od razu się ujawniają. Nieleczona dolegliwość może doprowadzić do powstania poważnych chorób. Jakich? Co najbardziej szkodzi trzustce? O tym dowiesz się z artykułu.
1
Ból brzucha /123RF/PICSEL
Czym jest trzustka

Trzustka jest małym organem, który odgrywa istotną role w organizmie: wydzielając enzymy odpowiada za trawienie białek, węglowodanów i tłuszczów. Poza tym produkuje hormony, m.in. insulinę, która reguluje stężenie glukozy we krwi. Niezdrowy styl życia może prowadzić do zaburzeń jej pracy, powodować stany zapalne oraz skutkować poważnymi chorobami. Należy o nią dbać, gdyż w przeciwieństwie do wątroby, nie ma zdolności regeneracji.

Zagrożenia wynikające z chorej trzustki

Trzustka, która nie jest otoczona opieką, powoduje rozwój wielu chorób. Najczęstszymi są: ostre zapalenie trzustki, żółtaczka, cukrzyca oraz groźny nowotwór. Ostre bóle brzucha, nudności i wymioty, które utrzymują się kilka dni to sygnał, że koniecznie trzeba udać się do lekarza. On udzieli odpowiedniej porady, a w przypadku poważniejszych schorzeń skieruje do specjalisty.
2
Alkohol /123RF/PICSEL
Co jest wrogiem trzustki?

Alkohol

O ile rozważne spożywanie alkoholu może mieć dobroczynny wpływ na organizm, to jego nadużywanie wywołuje ogromne spustoszenie w organizmie. Jeśli chora trzustka dała już o sobie znać, koniecznie należy wystrzegać się alkoholu w każdej ilości.

Tłuszcze

Odpowiedzialna za trawienie tłuszczów trzustka nie powinna być nadmiernie przeciążana. Powinno wybierać się produkty o jego ograniczonej ilości: chude mięso i nabiał. Zamiast smażyć, lepiej produkty gotować na parze lub piec w folii.
3
Palenie papierosów /123RF/PICSEL
Papierosy

Każdy wypalany papieros dostarcza do organizmu tysiące substancji smolistych, więc lepiej całkowicie rzucić ten nałóg. Osoby palące tytoń są bardziej narażone na groźnego raka trzustki.

Surowe owoce i warzywa

Wbrew pozorom niektóre warzywa i owoce mogą poważnie szkodzić trzustce – jeśli po ich zjedzeniu nasilają się bóle brzucha i wymioty, koniecznie trzeba je odstawić. Szczególnie trzeba uważać na warzywa wzdymające (kapustę, cebulę, por) oraz niektóre owoce (czereśnie i śliwki).

Słodycze

Nadmiar spożywanych słodyczy jest wielkim wyzwaniem dla zapracowanej trzustki. Gwałtowne podanie cukru wymusza na niej wyprodukowanie ogromnej ilości insuliny, która musi wyrównać poziom glukozy we krwi.
4
art/2019/31177_FrxZn1.jpg
Co jest sprzymierzeńcem trzustki?

Zdrowy styl życia i odpowiednia dieta zmniejszą ryzyko występowania popularnych schorzeń. Na początek wypada sobie wyrobić dobre nawyki żywieniowe: należy regularnie spożywać posiłki (częściej, ale mniejsze porcje) oraz ograniczyć produkty, które szkodzą trzustce. Lepiej unikać smażenia i wybierać gotowanie na parze i pieczenie w folii. Dieta powinna być bogata w ziarna, gotowane warzywa, suszone owoce, oraz przyprawy (kardamon, goździki, kurkuma). Ważnym jest, aby nie wyeliminować całkowicie tłuszczów ze swojej diety, gdyż ich brak ogranicza wchłanianie witamin – dlatego warto od czasu do czasu sięgać po nierafinowane oleje. Warto też zadbać o aktywność fizyczną i jeśli otyłość jest problemem, trzeba zrzucić zbędne kilogramy.
Strona 1 z 5

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane