orientowanie mapy

Jak zorientować mapę?

WojciechWojciech - specjalista Tipy.pl
Mapa jest odzwierciedleniem świata rzeczywistego. Orientowanie mapy polega na tym, że trzeba północ, jaką wskazuje mapa nakierować na północ rzeczywistą. Dopiero, gdy północ na mapie pokrywa się z północą w rzeczywistości możesz właściwie posługiwać się mapą. Gdy mapa jest już "zorientowana" możesz wyznaczyć na jej podstawie swoje położenie, oraz określić kierunek, w jakim masz się poruszać by dotrzeć do punktu docelowego. Poniżej znajdziesz instrukcję jak orientować mapę w terenie. 
1
Połóż  swoją mapę na stosunkowo płaskim kawałku podłoża.
2
Połóż  kompas tak by leżał w miarę prosto i ustaw go tak by wskazywał  północ.
3
Umieść kompas na mapie tak by jego krawędzie pokrywały się z południkami zaznaczonymi na mapie. Zwróć uwagę jak ustawione są linie orientacyjne na kompasie, pamiętaj, aby mapa była zorientowana - muszą one zgadzać się z liniami na mapie.
4
Obracaj mapę do czasu, aż igła kompasu będzie pokrywała się z północą zaznaczoną na mapie.
5
Teraz mapa jest zorientowana w prawdziwym świecie. Jeżeli wiesz gdzie się znajdujesz powinieneś spojrzeć we wszystkich kierunkach, zobaczysz tam obiekty przedstawione na mapie w tych samych kierunkach. Taki sprawdzian da ci 100% pewności, że dobrze zorientowałeś mapę.
6
Jeżeli wiesz gdzie się znajdujesz możesz także zorientować swoją mapę posługując się dystansem do danych obiektów. Np. w jakiejś odległości od ciebie na wschód jest szczyt górski a po drugiej stronie, czyli na zachód znajduje się jezioro, połóż mapę na ziemi i ułóż ja tak by obiekty charakterystyczne w na mapie pokrywały się z tymi w rzeczywistości. 
?

Wskazówki
* Orientowanie mapy jest naprawdę bardzo proste, wystarczy tylko chwila skupienia, ważne jest także zachowanie spokoju, nawet, jeżeli początkowo coś  nie do końca wychodzi.

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane