Dlaczego warto jeść kiszonki?

Agnieszka_red - specjalista Tipy.pl
Kiszona kapusta /123RF/PICSEL
1 z 4
Znane wszystkim kiszonki to naturalne źródło witamin, które spożywa się jesienią i zimą. W zachomikowanych w spiżarni słoikach najczęściej kryje się kapusta i ogórki, jednak kisić można o wiele więcej warzyw i owoców. Poza tym kiszonki mają tyle dobroczynnych właściwości, że możne jeść je przez cały rok. Co takiego się w nich znajduje? Dlaczego warto jeść kiszonki? Tego dowiesz się z artykułu.
1
Ogórki kiszone /123RF/PICSEL
Co zawierają w sobie kiszonki?

Kiszonki są prawdziwą bombą witaminową. Nieprzypadkowo sięga się po nie zimą, kiedy dostęp do świeżych warzyw i owoców jest utrudniony. Kiszenie jest naturalnym sposobem konserwacji żywności, więc żadne z dobroczynnych właściwości nie giną. Są bogatym źródłem witamin A, E, K, C, grupy B, a także minerałów takich jak: wapń, potas, żelazo, magnez i fosfor.

Dlaczego warto jeść kiszonki cały rok?

Prócz dostarczania niezbędnych wartości odżywczych, właściwości kiszonek są nieocenione – dlatego nic nie stoi na przeszkodzie, żeby jeść je przez cały rok. Co jeszcze można w nich znaleźć?

Kwas mlekowy

Wytwarza się naturalnie podczas procesu kiszenia. Dzięki niemu organizm odtruwa się i oczyszcza. Poza tym przywraca naturalną florę jelitową w organizmie, która przyczynia się do zwiększenia odporności. Jego dostarczanie powoduje, że układ pokarmowy jest mniej podatny na stany zapalne i wrzody.

Błonnik

Dzięki niemu jelita działają doskonale. Wypełniając szczelnie układ pokarmowy zapewnia uczucie sytości, pobudza go do działania i przyspiesza spalanie kalorii. Udowodniono, że błonnik reguluje poziom cholesterolu we krwi.
2
Kiszone warzywa /123RF/PICSEL
Co jeszcze znajdziemy w kiszonkach?

Acetylocholina

Substancja, która reguluje poziom ciśnienia tętniczego krwi.

Izotiocyjaniany

Powstają naturalnie podczas kiszenia. Przeprowadzone przez Amerykanów badania udowodniły, że związki te mają działanie antynowotworowe.

Komu polecane jest spożywanie kiszonek?

Kiszonki powinny stanowić podstawę menu przy wielu schorzeniach. W procesie powstawania kwasu mlekowego obniżany jest cukier, stąd można jeść je bez obaw, że jego poziom w organizmie będzie się drastycznie podwyższał. Skład sfermentowanych produktów sprzyja odchudzaniu, zapewnia uczucie sytości, więc mogą też stanowić smaczną i zdrową przekąskę. Poleca się je też w diecie osób starszych - dostarczają im niezbędnych do życia składników. Warto wiedzieć, że sok powstały podczas kiszenia ma równie fenomenalne działanie: jego picie szybko postawi na nogi podczas rekonwalescencji albo po imprezowej nocy.
3
Śliwki /123RF/PICSEL
Co warto wiedzieć o kiszeniu?

Kiszenie jest naturalnym procesem, który wydłuża okres przydatności warzyw i owoców do spożycia. Najlepiej wybierać produkty, które stworzyło się samodzielnie, ponieważ producenci często dodają do żywności składniki przyspieszające proces fermentacji, dlatego mają one nazwę kwaszonych. Niestety, te wytwarzane na masową skalę nie mają tylu właściwości, co te zrobione samodzielnie. W Polsce kiszenie najczęściej kojarzy się z kapustą i ogórkami, ale przetwarzać w ten sposób można jeszcze szereg innych warzyw i owoców: kalafiory, buraki, pomidory, marchew, kukurydzę, paprykę, rzodkiewki, śliwki, jabłka, a nawet cytryny.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie