Słodzone napoje: Są dowody na to, że skracają życie

Agnieszka_red - specjalista Tipy.pl
Napoje słodzone /123RF/PICSEL
1 z 4
Czy wiesz, ile cukru znajduje się w szklance słodkiego napoju? W zależności od producenta może to być nawet do siedmiu kostek. Czasem zamiast niego używa się różnych zamienników, ale to i tak dostarczanie do organizmu szkodliwych substancji. Najlepiej z nich całkowicie zrezygnować, zwłaszcza biorąc pod uwagę fakt, że z najnowszych badań przeprowadzonych przez amerykańskich naukowców wynika, że picie ich przyczynia się do szybszego zgonu. Co zawierają popularne energetyki? Do powstania jakich chorób się przyczyniają? Odpowiedź na te i inne pytania znajdziesz poniżej.
1
Mierzenie poziomu cukru /123RF/PICSEL
Co zawierają napoje?

Słodzone napoje - gazowane i niegazowane, izotoniczne i energetyczne – wszystkie z nich mają podobny skład. Prócz wspomnianego cukru zawierają w sobie sztuczne ulepszacze i konserwanty, z czego najgroźniejszym jest benzoesan sodu – powoduje podrażnienia żołądka i skóry, może też przyczynić się do wstrząsu anafilaktycznego, a nawet wywołać nowotwór. Wpływ popularnych energetyków czy izotoników odbija się fatalnie na całej naszej kondycji. Picie ich skutkuje m.in. nadwagą, złym stanem uzębienia oraz chorobami układu sercowo-naczyniowego. A to nie wszystko. Specjaliści wiążą ich obecność w diecie z większym ryzykiem pojawienia się nowotworów oraz z przedwczesnym zgonem.

Wyniki ostatnich badań

Ostatnie badania amerykańskich naukowców dowiodły, że spożywanie napojów słodzonych ma bezpośredni wpływ na długość życia - im więcej ich pijemy, tym większe ryzyko wcześniejszego zgonu generujemy. Specjaliści przeanalizowali dane dotyczące 80 647 kobiet i 37 716 mężczyzn uczestniczących w testach. Uwzględniali w nich takie kryteria jak styl życia, masę ciała czy nawyki żywieniowe. Wykonana próba pozwoliła stwierdzić, że picie tylko kilku puszek miesięcznie zwiększało u ankietowanych ryzyko przedwczesnej śmierci o 6 procent, a regularne picie dwóch puszek dziennie - nawet do 21 procent. Autorzy badań zalecali, by drastycznie zaprzestać picia tego typu napojów i zastąpić je zdrowymi sokami, a najlepiej gasić pragnienie wodą.
2
Agresja /123RF/PICSEL
Napoje a cukrzyca

Nadmierne spożycie słodkich napojów może przyczynić się do powstawania cukrzycy typu II i nie jest obojętne na rozwój tej typu I. Glukoza dostarczana w ogromnych ilościach obciąża pracę trzustki – ważnego organu, który ma udział w trawieniu cukrów, białek i tłuszczów.

Choroby serca

Dostarczanie do organizmu ogromnej ilości kalorii prowadzi do otyłości. Cukier powoduje ciągłe wahania stężenia glukozy we krwi, stąd organizm domaga się dodatkowych dawek słodyczy. Otyłość nierozerwalnie wiąże się ze schorzeniami sercowo-naczyniowymi, które są jednym z najczęstszych powodów zgonów Polaków.
3
Słodzone napoje /123RF/PICSEL
Choroby układu pokarmowego

Słodkie napoje, które naszpikowane są ogromną ilością sztucznych dodatków, niekorzystnie wpływają na układ pokarmowy. Mogą one podrażniać ściany żołądka i prowadzić do refluksów. Poza tym, nie gaszą pragnienia tylko powodują, że sięga się po dodatkową szklankę napoju. Zawarte w nich fosforany prowadzą też do chorób układu moczowego – w tym zapalenia nerek i kamicy nerkowej. Chcąc zatem ugasić pragnienie, lepiej sięgnąć po zwykłą wodę.

Wpływ na dzieci

Spożycie napojów z dużą ilością cukru potęguje występowanie próchnicy u dzieci. Poza tym zawarte w nich fosforany utrudniają wchłanianie wapnia, który jest budulcem zębów i kości. Badania ponadto wykazują, że związki zawarte w substancjach słodzących prowadzą do zaburzeń mózgu – zmniejsza się jego funkcja poznawcza, a u dzieci może prowadzić do zaburzeń w zachowaniu, agresji i nadpobudliwości.

Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (10)

* Pola wymagane

ZerwipejsMyckojad
24.03.2019
Uff!!! A już myślałem, że chodzi o whiskacza z lodem.
Tom
23.03.2019
Jak szkodliwe, to po co produkują
niedoinformowany
23.03.2019
Zastanawiam się, skoro to wszystko jest takie złe, dlaczego żaden kraj nie zabrania produkowania i sprzedawania tych wszystkich świństw??? Dlaczego wszystkie kraje świata pozwalają na "pakowanie" do artykułów spożywczych niemal całej "tablicy Mendelejewa" ???
Usa
23.03.2019
Plus efajki co robia prazona kukurydze z pluc.
Amalia
23.03.2019
W dzisiejszych czasach wszystkie produkty żywnościowe są faszerowane!!! a jeśli mowa o wodzie to jest zdrowa, ale z własnej studni, a kto ją ma? Może w ogóle przestać jeść i pić!!
Marek
23.03.2019
No to ja się pytam KTO DOPUŚCIŁ TAKIE TOWARY DO SPRZEDAŻY?
Tony Curtis
23.03.2019
Energetyków nie pijam , pijam za to soki z czarnej porzeczki , które są przeciwchorobowe i bardzo zdrowe .
K3
23.03.2019
Ameryki nie odkryli. Wiadomo, że mózg karmiony koka kolą działa źle.
feliks
23.03.2019
dowody? Powiedzcie to mojej matce, pije herbatę słodzoną 4 łyżeczki, zjada kilogramy słodyczy miesięcznie , ciasto musi być, a ma tylko 93 lata i żadnych chorób oprócz lekko podniesionego ciśnienia !!
Czytający
23.03.2019
Ostatnie badania amerykańskich naukowców - jakich i gdzie ?. Proszę o publikację naukową:).