rozpalanie ognia bez zapałek

Jak rozpalić ogień bez zapałek?

WojciechWojciech - specjalista Tipy.pl
Nie wyobrażasz sobie rozpalenia ognia bez zapałek czy nawet podpałki? Ale przecież to jest możliwe, a nawet więcej - to może być bardzo proste. Przeczytaj poniższe wskazówki a przekonasz się jak prosto, szybko i bez nadmiernego wysiłku rozpalić ogień bez zapałek nawet wtedy, gdy drewno jest wilgotne. 
P

* krzesiwo magnezowe
* nóż lub kawałek stali

1
krzesiwo magnezowe
Kup krzesiwo z blokiem magnezowym. Można go dostać w większości dobrych sklepów sportowych, sklepach wędkarskich oraz niektórych sklepach ogrodniczych. Takie krzesiwo kosztuje około 20-30 zł i wystarcza na około 6000 odpaleń, więc jest to dosyć niedrogi sposób na szybkie rozpalenie ogniska.
2
Rozpalanie ogniska
Zgromadź drewno i materiały do rozpałki. Stwórz coś w rodzaju niewielkiej paczuszki złożonej z małych gałązek lub kawałków drewna i rozpałki. Rozpałką może być wszystko co jest suche, np. kawałki kory brzozowej, pióra, suche liście, papier, karton, wata, itp.
3
zeskrobywanie bloku magnezowego
Zeskrob trochę opiłków z bloku magnezowego, najlepiej, jeżeli zrobisz to ostrym nożem by wióra nie były zbyt drobne. Wióry magnezowe wrzuć na wierzch przygotowanej wcześniej porcji rozpałki i drewna.
4
rozpalanie ognia za pomocą krzesiwa magnezowego
Weź kawałek stali lub używając tylnej części noża (nie ostrza), przejedź zdecydowanym ruchem wzdłuż iskrownika krzesiwa - w ten sposób powstanie iskra, która umożliwi zapalenie wcześniej przygotowanych opiłków magnezu (snop iskier kierujemy na te opiłki). To wymaga pewnej praktyki, ale po pewnym czasie jest równie proste jak użycie zapałek. Opiłki spalą się w kilka sekund jednak ich wysoka temperatura spalania spowoduje zajęcie się rozpałki.
5
rozpalanie ognia bez zapałek
Kiedy zapalą się już wióry magnezowe starannie otocz płomień przygotowaną rozpałką. Nie ściskaj zbyt mocno by nie przydusić ognia. Możesz także trochę podmuchać w ogień, dzięki temu szybciej się rozpali.
6
rozpalanie ognia bez zapałek
Gdy ogień już będzie się palił podłóż go pod przygotowany stos drewna. Najlepiej jest ułożyć niezbyt grube kawałki drewna na kształt indiańskiego tipi. Gałązki powoli się zapalą i będziesz mógł dokładać do ognia coraz grubsze kawałki drewna. 
?

Wskazówki
* Magnez spala się w temperaturze 1500 oC przez jakieś 2-3 sek.
* Małe opiłki magnezowe szybciej się spalają, większe opiłki mają wyższą temp. zapłonu.
* Spróbuj znaleźć suchą rozpałkę i suche drzewo, to bardzo ułatwi ci rozpalenie ogniska.
* Ćwicz, ćwicz i jeszcze raz ćwicz. Nie chcesz przecież wypróbować tej metody po raz pierwszy, gdy będzie padał deszcz.
* Bądź cierpliwy, może minąć trochę czasu zanim krzesiwo się zajmie.
* Zachowaj ostrożność.

Powiązane porady

pochodnia
burza
akwarium

Podobne porady

Komentarze (2)

* Pola wymagane

magikm
04.01.2016
Słaba porada o rozpaleniu ogniska. Co to za różnica czy osoba, która się zgubi, będzie miała krzesiwo czy zapałki. Lepszym rozwiązaniem jest znajomość rozpalania ogniska za pomocą łuku ogniowego lub świdra.
kolo
17.03.2012
fajnie że się dowiedziałem jak kupić krzesiwo