Jak zafarbować jajka domowymi sposobami?

Agnieszka_red - specjalista Tipy.pl
Jajka to symbol świąt /123RF/PICSEL
1 z 4
Wielkanoc tuż, tuż; zatem w ferworze świątecznych porządków nie wolno zapomnieć, oczywiście, o jajkach. Zanim zgodnie z tradycją umieścimy je w koszyczku i poświęcimy w Wielką Sobotę, musimy odpowiednio je przygotować. Najpopularniejszą metodą jest barwienie ich na jednolity kolor, czyli kraszenie (stąd nazwa - kraszanki). Jakich specyfików użyć, aby prezentowały się pięknie na świątecznym stole? Po które sprawdzone metody sięgały nasze babcie i mamy? Dlaczego warto zwrócić uwagę na kolor skorupki? Sprawdźmy.

1
Kraszanki /123RF/PICSEL
Farbowanie jaj: Od czego zacząć?

Przede wszystkim należy wybrać odpowiedni sposób farbowania jajek. Można skorzystać z gotowych specyfików dostępnych w sklepach, bądź zrobić je samodzielnie. Aby powstały naturalne barwniki, trzeba się odpowiednio wcześnie przygotować. Niezbędne są akcesoria: garnek, składniki do barwienia, ręczniki papierowe, metalowa łyżka oraz podstawki. Z samym farbowaniem też nie warto zwlekać. Najlepiej zacząć działać dzień przed poświęceniem koszyczka, czyli w Wielki Piątek.

Co należy przygotować?

Na początku trzeba wykonać naturalny barwnik. W tym celu odpowiednie składniki umieszczamy w garnku i zalewamy je gorącą wodą (muszą być nią całe zakryte) i zostawiamy na 24 godziny. Kolorować jajka można na dwa sposoby. Pierwszy zakłada zalanie już ugotowanych jaj gorącym wywarem i pozostawienie wszystkiego na całą noc, drugi zaleca gotowanie surowych jaj przez około pięć minut w barwniku (im dłuższe gotowanie, tym kolor będzie intensywniejszy). Dla trwałości efektu w obu przypadkach można dodać łyżkę octu.
2
Kraszanki /123RF/PICSEL
Jakie składniki wybrać?

Użycie naturalnych składników pozwoli uzyskać oryginalny efekt:

- na kolor zielony barwi pokrzywa, szpinak, szczypiorek i młode żyto
- na kolor różowy barwi burak
- na kolor pomarańczowy barwi marchewka i dynia
- na kolor czerwony barwią suszone jagody, łupiny z cebuli czerwonej
- na kolor żółty barwi łupina z orzecha i cebula albo kurkuma
- na kolor brązowy barwi łupina z orzecha
- na kolor czerwony barwi sucha łupina cebuli
- na kolor niebieski barwią owoce tarniny
- na kolor fioletowy barwi czerwona kapusta.

Ważne wskazówki

* Jeśli chcemy, by kolor był intensywniejszy, należy dodać do wywaru mniej wody; jeśli barwa ma być delikatna, trzeba użyć jej więcej.
* Po wyciągnięciu kraszanek z wody należy umieścić je na ręczniku papierowym, by odciekł nadmiar płynu.
* Na koniec kraszanki umieszczamy na podstawkach.
3
Kraszanki /123RF/PICSEL
Przydatne informacje

Aby proces farbowania jaj zakończył się pełnym sukcesem, uwzględnij kilka kluczowych kwestii:

* Pamiętaj, że im jaśniejsza skorupka jajka, które się będzie barwić, tym kolor będzie bardziej intensywny.
* Dłuższe pozostawienie jajka w barwniku albo dłuższe w nim gotowanie również wpływa na jego kolor.
* Aby efekt był trwały po zakończeniu gotowania, można kraszanki "utrwalić" lakierem do włosów (uwaga, chodzi jedynie o te, których nie będzie się później spożywać), bądź posmarować je odrobiną oleju.
* Aby jajka nie popękały, należy je wcześniej namoczyć na kilka godzin w osolonej wodzie albo do ich gotowania dodać łyżkę soli.
* By uzyskać oryginalne wzory, podczas przygotowania kraszanek można przed ich ugotowaniem przykleić do skorupek np. małe liście, które po zabarwieniu utworzą fantazyjny deseń.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane