Jak pozbyć się szerszenia z domu?

Agnieszka - specjalista Tipy.pl
Szerszeń europejski /123RF/PICSEL
1 z 4
Szerszeń to jeden z największych owadów, który występuje pospolicie na terenie całego kraju. Jego obecność jest odczuwalna najbardziej latem, kiedy niszczy niektóre uprawy oraz zabija pożyteczne pszczoły. Często rozmiary owada i jego charakterystyczne bzyczenie doprowadza nas do paniki - zwłaszcza, że użądlenie szerszenia jest wyjątkowo bolesne. Aby się z nim rozprawić na dobre, potrzebujemy opanowania i spokoju. Jak pozbyć się szerszenia z domu? Czy jego jad jest niebezpieczny dla człowieka? W czym pomogą nam ząbki czosnku? Odpowiedź znajdziesz w artykule.
1
Szerszeń /123RF/PICSEL
Co trzeba wiedzieć o szerszeniu?

Szerszeń europejski to owad z rodziny osowatych. Osiąga rozmiar do 3,5 cm; charakteryzuje się prążkowanym czarno-żółtym odwłokiem i czerwonym ubarwieniem w okolicach skrzydeł. Jego obecność zdradza głośny, charakterystyczny dźwięk; prócz dużego żądła, używa mocnych żuwaczek, którymi może nadgryzać korę młodych drzew. Jego naturalnym środowiskiem są lasy liściaste, ale z powodu zmniejszania się terenów leśnych często buduje gniazda niedaleko ludzkich siedzib. Wbrew obiegowej opinii jedno użądlenie szerszenia nie jest dla dorosłego i zdrowego człowieka śmiertelne, ale może być niebezpieczne dla dzieci i osób uczulonych na jad.

Gdzie szerszeń buduje gniazda?

Królowa szerszenia buduje gniazdo z początkiem wiosny. Wyszukuje miejsc ciepłych i suchych; mogą to być opuszczone budynki, altany i domki kempingowe. Poza tym często budowane są w pobliżu ludzkich siedlisk, a nawet w naszych domach. Szczególnie narażone są dachy w pobliżu kominów, szczeliny w ścianach oraz otwory wentylacyjne. Niestety, w poczuciu zagrożenia i przy zbyt bliskim podejściu do gniazda, samice mogą stać się agresywne i zaatakować człowieka.
2
Gniazdo szerszeni /123RF/PICSEL
Czy jad jest niebezpieczny dla człowieka?

Oczywiście, użądlenie szerszenie jest wyjątkowo niebezpieczne w przypadku dzieci i osób uczulonych. Wtedy wymagana jest pilna interwencja lekarska. W przypadku dorosłego i zdrowego człowieka największe zagrożenie występuje wówczas, gdy do użądlenia doszło w okolicach szyi i twarzy, gdyż towarzysząca opuchlizna może utrudniać oddychanie. Warto podkreślić, że w porównaniu do pszczół i os użądlenie tego owada jest bardziej bolesne. Poza tym niektóre osobniki mają tendencję do kilkukrotnego żądlenia.

Co zrobić, jeśli znajdziemy gniazdo szerszeni w domu?

Jeśli okaże się, że w domu szerszenie założyły swoje gniazdo, należy się go pozbyć. Najlepiej zawiadomić straż pożarną, która przyjedzie na miejsce i skutecznie pozbędzie się tych niebezpiecznych owadów. Czasem może się wydarzyć, że strażacy jedynie zabezpieczą dom przed szkodnikami, ale nie zwalczą gniazda; za to zobowiążą np. zarządcę budynku do samodzielnego usunięcia problemu. W takich przypadkach lepiej skorzystać jednak z usług profesjonalnej firmy, niż niszczyć je na własną rękę.
3
Szerszeń /123RF/PICSEL
Jak usunąć samodzielnie gniazdo szerszenia?

Jeśli mimo dużego ryzyka zdecydujemy się na samodzielne usunięcie gniazda szerszeni, najlepiej robić to wczesnym rankiem albo późną nocą, kiedy owady są najmniej aktywne. Na rynku dostępne są preparaty chemiczne unieszkodliwiające te owady. Bazują one na opryskach, które wykonuje się z bardzo dalekiej odległości. Bez względu na obrany sposób nie można zapominać o bezpieczeństwie. Należy zakupić specjalistyczny kombinezon z siatką, który zabezpiecza okolice twarzy, szyi oraz dłoni. Ponadto można wykorzystać w tym celu strój motocyklowy albo założyć kilka warstw ubrań. Jeśli gniazdo jest w miejscu trudno dostępnym, a obecność szerszeni nie jest bardzo kłopotliwa, lepiej takie zabiegi przeprowadzać zimą; wtedy jest opuszczane przez wszystkie osobniki, a królowa, która przeżywa do kolejnej wiosny, zimuje poza gniazdem.

Co jeśli szerszeń wleciał do pokoju?

Jeśli szerszeń wleciał do pokoju, należy zachować zimną krew. W większości sytuacji jego obecność jest przypadkowa, ponieważ zagubiony mógł wlecieć przez otwarte okno. Na widok tego owada nie powinniśmy reagować nerwowo poprzez wymachiwanie rąk czy krzyk. Najlepiej będzie, jeśli spokojnie ułatwimy mu wydostanie się z pułapki; wystarczy szerzej otworzyć okno albo drzwi balkonowe i delikatnie (np. gazetą) nakierować go do wyjścia. Jeśli jednak stres bierze górę, to można go zabić. Trzeba wówczas wykonać zdecydowane ruchy - tak, by od razu go unieszkodliwić.

Jak zabezpieczać dom przed szerszeniami?

Oczywiście, zawsze lepiej jest zapobiegać problemom, niż walczyć z ich skutkami, dlatego zwróćmy uwagę na stan domu. Najlepiej sprawdzić, czy na poddaszu nie ma żadnych szczelin, przez które szerszenie mogłyby wlecieć. W miarę możliwości zlikwidujmy wszelkie otwory oraz pęknięcia w ścianach. Dobrym pomysłem jest również wstawienie drobnej, metalowej siatki w przewodzie wentylacyjnym. Warto też zainstalować moskitiery, które skutecznie ochronią przed wszelkimi owadami i trzymać w okolicach okien rośliny, których szerszenie nie lubią, np. lawendę albo ząbki czosnku.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (24)

* Pola wymagane

g g g
07.07.2020
Najpierw ubieram polar i szerszenia zawsze z lacia traktuję ! Potem, albo go dobijam albo wywalam za okno !
zdzislaw98
06.07.2020
Straż Pożarna zabezpieczy teren i zobowiąże zarządcę do usunięcia problemu a przecież my w tym celu wezwaliśmy straż. Za tej złej komuny Straż Pożarna nikogo nie wzywała do usunięcia problemu tylko go usuwała i zagrożenia nie było. W razie pożaru też Straż powinna wzywać zarządcę do gaszenia go.
Eire
09.08.2019
Szerszeń potrafi czatować przy wejściu do ula i wymordować całą pszczelą rodzinę!
Karamba furman
08.08.2019
Kiedyś przed dwudziestoma laty miałem średniej wielkości pasiekę , na dużej działce pod Myślenicami Jeśli chodzi o szerszenie to miałem z nimi wiele kłopotów bo wycinały mi pszczoły i kaleczyły słodkie grona . Zwalczałem je jak mogłem , lub wyłapywałem do otwartego pudełka po zapałkach i ……..
Szymon
07.08.2019
Pan "mckarcz" ma rację, poza tym, że szerszenie tylko przypadkiem żywią się pszczołami. Mam 7 rojów i widzę, jak szerszenie polują na pszczoły. Najchętniej na osamotnione zbieraczki (obok uli rośnie poligonum). Rzeczywiście szerszeń ( nasz europejski vespa crabro) ma temperament krowy.
Qion
01.06.2019
Nawet pokąsanie zdrowego człowieka przez stado szerszeni nie musi być śmiertelne. Kończy się jednak kilkudniowym pobytem w szpitalu na SOR przy podłączonych kroplówkach i aparaturze monitorującej i ułatwiającej oddychanie.
mckarcz
31.05.2019
Szerszeń spełnia rolę wilka wśród owadów - jest owadem pożytecznym, bo żywi się innymi owadami (pszczoły to raczej przypadek). Nie należy też do owadów agresywnych... dopóki człowiek nie zbliża się do jego gniazda... W Niemczech osy i szerszenie są pod ochroną za zabicie grozi nawet kara do 10000 EURO!!!
babcia
31.05.2019
Otworzyć szeroko okno i dać mu wylecieć. A jeżeli jest uparty i agresywny, bierzemy spray i zapalniczkę. Pryskamy w jego stronę, jednocześnie trzymamy płomień zapalniczki około 3-5 cm od wylotu środka z pojemnika. Owad pada na podłogę bez skrzydeł i jest do utylizacji.
grześ
31.05.2019
lakier do włosów jest ok.
koń
31.05.2019
Ja żyję w zgodzie, co roku gniazdo, zawsze w innym miejscu, na jesień wieczorami zawsze kilka w domu, ręką łapię i wypuszczam, nie są agresywne, ale kilka dziabnęło w łapę w obronie, nie ma się co bać, przynajmniej wszystkie inne owady wybijają ...