Wtórne utonięcie: Czym jest i jak się objawia?

Magdalena - specjalista Tipy.pl
Wtórne utonięcie to bardzo groźne zjawisko /123RF/PICSEL
1 z 4
Wtórne utonięcie może być znacznie groźniejsze od topienia się w wodzie. Dochodzi do niego nawet 72 godziny po topieniu się lub zachłyśnięciu się wodą, często nie daje niepokojących objawów i kończy się śmiercią. To wtórny efekt tonięcia w morzu, rzece czy jeziorze, ale także zachłyśnięcia się wodą w kąpieli lub na basenie. Lekarze określają to zjawisko mianem powikłań po topieniu się. Najczęściej dotyka małe dzieci, ale ofiarami mogą być również nieświadomi zagrożenia dorośli. Jak objawia się wtórne utonięcie i czy można się przed nim uchronić?
1
Czym jest wtórne utonięcie? /123RF/PICSEL
Czym jest wtórne utonięcie?

Najczęstszą przyczyną wtórnego utonięcia jest topienie się w morzu lub jeziorze, które jednak nie wydaje się groźne – ofiara szybko zostaje wyciągnięta na powierzchnię, odkrztusza wodę i zaczyna normalnie oddychać. Niestety, niewielka ilość wody (groźna jest zarówno sól w wodzie morskiej, jak i chlorowana woda w basenach) może zostać w drogach oddechowych i podrażniać płuca, powodując ich obrzęk. Wymiana gazowa w pęcherzykach płucnych staje się wtedy coraz bardziej utrudniona, a krew niedotleniona. W konsekwencji dochodzi do niedotlenienia mózgu, zatrzymania krążenia i śmierci. Wtóre utonięcia stanowią nawet 5-10% wszystkich utonięć. Są bardzo niebezpieczne, ponieważ większość osób nie zdaje sobie sprawy z zagrożenia. Tymczasem wystarczy chwila nieuwagi, by doszło do zachłyśnięcia także podczas kąpieli w wannie lub nauki pływania na basenie. Dlatego tak ważne jest, by po nawet najbardziej błahym incydencie w wodzie uważnie obserwować organizm (swój lub innej topiącej się osoby).
2
Problemy z oddychaniem /123RF/PICSEL
Objawy wtórnego utonięcia

Do wtórnego utonięcia może dojść od 15 minut do nawet 72 godzin po czasie topienia się. Początkowo poszkodowany czuje się dobrze i zaczyna normalnie oddychać, jednak z czasem dochodzi do komplikacji. Najbardziej charakterystyczne objawy to ból w klatce piersiowej, kaszel i problemy z oddychaniem (czasem obserwuje się też spowolnienie mowy i wymioty). Niestety, zwłaszcza w przypadku dzieci mogą się one objawić dopiero podczas snu. Dlatego po takiej sytuacji niepokojące powinny być inne symptomy: silne zmęczenie, senność i podenerwowanie. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z zagrożenia i pozwala dzieciom pójść spać – zmęczenie i senność kładą na karb wysiłku fizycznego oraz stresu spowodowanego topieniem się. Po takim incydencie nie można pozwolić dziecku na sen, ale bacznie je obserwować. Najlepiej skontaktować się z lekarzem, a w przypadku nawet najmniejszych problemów z oddychaniem należy wezwać karetkę pogotowia.
3
Jak korzystać z wody? /123RF/PICSEL
Jak bezpiecznie korzystać z kąpielisk i basenów?

Warto zadbać o to, by dziecko korzystało ze strzeżonych kąpielisk dostosowanych do jego możliwości. Dużym zagrożeniem jest kąpiel w morzu, ponieważ fale mogą spowodować zachłyśniecie się wodą (słona woda jest też bardziej niebezpieczna dla płuc). Dziecko powinno być także cały czas pod naszą kontrolą – nie należy go spuszczać z oczu nawet na chwilę. Jeśli się zachłyśnie, należy upewnić się, czy odkrztusiło całą wodę i bacznie obserwować, czy nie pojawiają się niepokojące objawy. Ważne jest też, by dziecko znało zagrożenia związane z pływaniem i kąpielą.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Podobne porady

Komentarze (0)

* Pola wymagane