dobry mówca

Jak być dobrym mówcą?

haniahania - specjalista Tipy.pl
Wykonując wiele obowiązków, wspomagasz się listą rzeczy do zrobienia: listą zakupów, planem dnia, harmonogramem wyjazdów. Ponieważ twoje stanowisko wymaga od ciebie również wystąpień publicznych, zapewne chciałbyś mieć listę istotnych punktów, o których musisz pamiętać przemawiając do słuchaczy. Nie musisz się trudzić. Poniżej przedstawiam spis najważniejszych kwestii, na które musi zwrócić uwagę dobry mówca.
1
Przyjmij pozytywne nastawienie.
Stwórz w umyśle obraz sukcesu. Załóż, że masz do powiedzenia coś wartościowego i zrobisz to w odpowiedni sposób. Uwierz, że zyskasz niepodzielną uwagę publiczności, jej śmiech i aplauz. Wyobraź sobie słuchaczy aktywnie uczestniczących w dyskusji, zadających trafne pytania i pozytywnie komentujących przedmiot dyskusji. Nasyć umysł tą pozytywną wizją, nie zostawiając w nim ani odrobiny miejsca na wątpliwości i strach.
2
Skup się na publiczności.
Dzięki temu nie będziesz przesadnie skoncentrowany na sobie: swoim stroju, wrażeniu jakie wywołujesz i uwadze słuchaczy, którą musisz utrzymać. Takie obsesyjne myśli mogą odciągnąć cię od głównego celu: sprawienia, żeby publiczność zrozumiała i zaakceptowała twój przekaz. Pamiętaj, słuchacze również chcą, żebyś odniósł sukces. Dobrzy mówcy potrafią sprawić, że spotkania i konferencje są skuteczne. Publiczność nie jest twoim krytykiem, jest twoim wsparciem. Obdarz ich sympatią zanim powiesz pierwsze słowo – a i oni polubią ciebie.
3
Bądź dynamiczny.
Słuchacze nie chcą zastanawiać się, czy masz jeszcze wyczuwalne tętno. Dlatego nie czytaj, ani nie recytuj swojej przemowy! Opowiadaj ją, tak jakbyś opisywał udany weekend. Odsuń się od podium, swobodnie gestykuluj, moduluj głos, dokładnie tak, jak gdybyś prowadził luźną rozmowę. Stwórz to, co aktorzy nazywają „złudzeniem pierwszego razu”. Jeśli korzystasz z Power Pointa, wykorzystaj slajdy jako dodatek do głównej treści, nie jako scenariusz! Przypomnij sobie nazwiska trzech mówców, których najbardziej cenisz. Założę się, że każdy z nich powalił cię swoją energią, witalnością, a czasem także dramatyzmem. Zapalili w tobie iskrę, ponieważ sami płonęli jak pochodnia.
4
Bądź uważny.
Uważnie obserwuj reakcje publiczności. Gdy zauważysz dezorientację, powróć do omawiania poprzedniego punktu. Jeśli zobaczysz, że słuchacze kiwają głowami w aprobacie, postaraj się, by ich poparcie dodało ci energii. Z kolei, gdy twoja publiczność zacznie sprawdzać, która godzina, zmień tempo lub opowiedz anegdotę, żeby ponownie zyskać jej uwagę. Co więcej, zaangażowanie słuchaczy w krótką bezpośrednią dyskusję, znacznie zwiększy zainteresowanie twoim przemówieniem.
5
Opowiadaj anegdoty.
Niektóre z naszych najmilszych wspomnień z dzieciństwa dotyczą bajek, które nasi rodzice czytali nam do snu, pobudzając naszą wyobraźnię i przenosząc do magicznych miejsc. Jako dorośli, wciąż kochamy historie zaczynające się „dawno, dawno temu..”. Dobrzy mówcy wiedzą o tym, ale zaczynają swoje opowieści od innych słów. Ludzie zapamiętują i uczą się dzięki historyjkom, a nie statystykom. Twórz słowem obrazy i sprawiaj, by słuchacze czuli się jak uczestnicy opowiadanych przez ciebie wydarzeń. Buduj napięcie jak autor dobrej powieści.
6
Zadbaj o odpowiedni wygląd.
Luźny, niedbały strój może zyska akceptację kilku osób, jednak większość zgromadzonych oczekuje, że ubierzesz się elegancko. Gustowne, profesjonalne ubranie odzwierciedla twój szacunek dla słuchaczy i okazji, dla której się zgromadzili. Co więcej, twoje gesty i zachowanie powinny dodatkowo potwierdzać twój profesjonalizm. Nie muszę chyba dodawać, że elegancki strój doda ci energii i pewności siebie.
7
Bądź oryginalny.
Zrób coś, czego nie robią inni. Słuchacze są przyzwyczajeni do standardowych przemówień i zachowań, dlatego od razu docenią kreatywnego mówcę, który wykracza poza obowiązujące normy. Możesz na przykład zastosować niezwykłe rekwizyty, personifikacje, quizy, oryginalne formy interakcji z publicznością. Zastosuj się do opisanych tu porad, a twoje przemowy na długo zostaną w pamięci słuchaczy.
Strona 1 z 3

Powiązane porady

reklama telewizyjna
perswazja
podanie ręki, uścisk dłoni

Podobne porady

Komentarze (1)

* Pola wymagane

Twój e-mail nie będzie widoczny na stronie

#18763
11.04.2013
Dokładnie! Zauważyłam, ze anegdoty są bardzo pomocne przy prezentacjach. Jest to związane z tematem, ale jednocześnie rozluźniające wszelkie napięcia, taka chwilowa odskocznia od typowych informacji jakie mamy przekazać.
Można też używać jakiś metafor, lub czegokolwiek innego, aby publiczność zapamiętała to na długo. Wszelkie formy włączające publiczność w myślenie jest dobrym rozwiązaniem.
Na koniec, może jakieś pytanie konkursowe? Powiedzmy na początku, że zapytamy o coś na końcu wystąpienia, wtedy słuchacze będą uważnie słuchać wszystkiego. Na końcu zadajmy pytanie, a zwycięzce nagrodźmy upominkiem :)