Ukąszenie ślepaka: Objawy i łagodzenie bólu

Magdalena - specjalista Tipy.pl
Jak radzić sobie z ukąszeniem ślepaka? /123RF/PICSEL
1 z 4
Wiosną i latem uwielbiamy spędzać czas na świeżym powietrzu – najchętniej na polanach i łąkach, a także w lesie i nad wodą. Niestety, to tam najczęściej można spotkać ślepaka – muchówkę z rodziny bąkowatych, którą w wielu rejonach potocznie nazywa się "końską muchą". Te natrętne owady żywią się krwią dużych ssaków, najczęściej bydła i koni, ale lgną też do ludzi. Ukąszenie jest bardzo bolesne, a ślad na skórze pozostaje nawet przez kilka tygodni. Jak rozpoznać ukąszenie ślepaka i zniwelować dokuczliwy ból oraz świąd?
1
Jak wygląda ślepak? /123RF/PICSEL
Jak wygląda ślepak i gdzie można go spotkać?

Ślepak to owad z rodziny bąkowatych, do których zalicza się około 50 różnych gatunków. Przedstawicielem jest jusznica deszczowa, popularnie zwana "końską muchą". Najczęściej ślepaka można spotkać na wilgotnych i podmokłych terenach, w okolicy rzek i bagien. Owady te żyją też na łąkach i pastwiskach, ponieważ tam z łatwością mogą pożywić się na swoich ofiarach - koniach i bydle. Są niezwykle dokuczliwe także dla człowieka – gdy wyczują zapach potu bardzo trudno się od nich uwolnić. Wykorzystują też podczerwień do odszukania cieplejszych „obiektów”, np. osób uprawiających sport, wyczuwają również zwiększone stężenie dwutlenku węgla. Przyciąga je nie tylko zapach, uwielbiają mokrą skórę, a także ciemne ubrania. Łatwo spotkać je nad jeziorami, zwłaszcza w trakcie upałów. Najczęściej atakują w godzinach porannych. Z daleka wyglądają jak szaro-brązowe muchy o lekko podłużnym kształcie. Z bliska można zaobserwować rogi i skrzydełka w plamki, a także zielono-złote oczy. Ślepak osiąga zazwyczaj od 8 do 20 mm długości.
2
Rana po ukąszeniu /123RF/PICSEL
Ukąszenie ślepaka

Ukąszenie ślepaka jest bardzo bolesne – wszystko dlatego, że owad (w przeciwieństwie do np. kleszczy) nie znieczula naskórka ofiary. Kąsają tylko samice – nacinają skórę i zlizują z niej krew. Ślad po ukąszeniu może być widoczny nawet przez kilka tygodni – charakteryzuje się zaczerwienieniem i bolesnym zgrubieniem. Rana trudno się goi, ponieważ ślina ślepaka przedostaje się do krwi i utrudnia jej krzepnięcie. W ślinie znajdują się też toksyczne substancje, które mogą wywoływać alergię, objawiającą się podwyższoną temperaturą, brakiem apetytu, apatią i ogólnym osłabieniem organizmu. W skrajnych przypadkach liczne ukąszenia mogą prowadzić do ślepoty zwierząt (stąd polska nazwa tego gatunku owadów).
3
Babka lancetowata /123RF/PICSEL
Jak złagodzić ból po ukąszeniu ślepaka?

Miejsce po ukąszeniu ślepaka może boleć nawet przez kilkanaście dni. Dlatego ranę warto jak najszybciej obłożyć lodem, a następnie naprzemiennie stosować okłady z cytryny, octu, rumianku, śmietany lub kwaśnego mleka. Pomocny jest także sok z babki lancetowatej. W aptekach dostępne są również specjalne maści na rany po ukąszeniu owadów. W przypadku objawów reakcji alergicznej można też zażywać leki antyhistaminowe. Kluczowe jest to, by nie rozdrapywać rany – powiększa to stan zapalny i wydłuża czas gojenia. Pojedyncze ukąszenia nie stanowią zagrożenia dla zdrowia, jednak w przypadku zmasowanego ataku ślepaków warto obserwować organizm. Niebezpieczne może być też ukąszenie w okolicy szyi i głowy. W przypadku jakichkolwiek niepokojących objawów (duszności, ospałość, gorączka) należy skontaktować się z lekarzem – może dojść nawet do wstrząsu anafilaktycznego.
Strona 1 z 4

Powiązane porady

Komentarze (8)

* Pola wymagane

Bogdan
14.08.2019
Gdy bylem dzieckiem, spedzalem wakacje u rodziny na wsi. Konie, krowy, sady, zniwa... Takie klimaty :) Ugryzly mnie pierdyliardy tych much konskich. Zyje, jestem zdrowy, mam sie swietnie. Teraz ludzie najchetniej dzwoniliby po smiglowiec ze szpitala. Kazde nowe pokolenie to coraz wieksze pierdoly.
Ilo
14.08.2019
Przepraszam bardzo ale podajecie nazwy regionalne i ludowe a nie podajecie nazwy gatunkowej tego owada która brzmi : jusznica deszczowa (Haematopota pluvialis).
ghj
14.08.2019
To paskudztwo się zlatuje, jak tylko napełnię basenik dla dzieci. Ale kilka tygodni gojenia to przesada. No chyba, że jest się uczulonym. Komar robi to subtelnie, a ten drań działa bez pardonu i swedzi jak diabli.
ime
14.08.2019
babka lancetowata wygląda inaczej niż na foto
jucha
13.08.2019
Jeszcze są: mucha jusznica, bąk bydlęcy. Trudno się połapać który ugryzł. Są jeziora, nad którymi brak komarów a gryzą te muchy, znacznie gorsze.
SE
13.08.2019
Doświadczyłam ukąszenia tej muchy. Prawdą jest, że ukąszenie bardzo boli i trudno się goi.
darson
13.08.2019
Aż mi ciarki przechodzą na samą myśl. Tydzień temu takowa mnie dziabnęła w stopę i miałam jedną 2 razy większą od drugiej...
xvx
13.08.2019
Szkoda ze nie napisaliscie ze konska mucha roznosi choroby odkleszczowe tj bolerioza.